سرویس: حوزه و دانشگاه
کد خبر: 64889
|
10:46 - 1395/12/25
نسخه چاپی

یادداشت نوروزی؛

محاسبه نفس سنت فراموش شده نوروز

محاسبه نفس سنت فراموش شده نوروز
یکی از مهمترین اعمال قبل از تحویل سال، محاسبه نفس است که کمترمورد توجه عموم قرارمی گیرد. آدابی که برای هرانسان لازم و ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل از ابصارخبر رضا ندایی دانشجوی کارشناسی ارشد  دانشگاه آزاد اردبیل در یادداشت خود به آداب و رسوم نوروز در استان پرداخت و نوشت: یکی از مهمترین اعمال قبل از تحویل سال، محاسبه نفس است که کمترمورد توجه عموم قرارمی گیرد. آدابی که برای هرانسان لازم و ضروری است.

محاسبه نفس باید همانند محاسبه مالی قبل از عید بررسی و مورد رسیدگی و بازبینی گردد. اگرچنانچه حساب و کتابی برای محاسبه وجود داشته باشد قبل از تحویل سال بازنگری و رسیدگی گردد. هرفرد به وجود درونی خود مراجعه می کند و به حساب خود رسیدگی می کند این رسیدگی به دو صورت انجام می گیردمادی و معنوی.اگرمادی باشد برای رفع آن تلاش می کنداما اگرمعنوی باشد بایدبا روش های مختلف که دراسلام به آنها توصیه و اشاره شده است رسیدگی و محاسبه گردد. به عنوان مثال اگربدی درحق دیگری داشته باشد بایدازاوحلالیت بطلبدو ازخداوند متعال طلب آمرزش و توبه نماید.

کسانی که درامورات اقتصادی و معاملات و خریرو فروش دست دارند و یا کسانی که در بیت المال دست دارند باید دقت کافی داشته و نسبت به حساب وکتاب خود حساسیت نشان دهند چرا که حساب وکتاب اینگونه موارد بسیارسنگین است.

ازنظر دین مبین اسلام نیز برای خارج کردن خمس  و زکات و حق و حقوق دیگران توصیه شده است.

درمحاسبه نفس باید به  اخلاق و رفتارخود بازبینی نموده اگرناملایمات و ناهنجاریهایی درطول سال داشته باشد به عنوان مثال باکسی اختلافی و یا قهری داشته باشد براساس دین مبین اسلام ، بایدحسابرسی و رسیدگی  نماید.

یکی دیگرازآداب و رسوم عید نوروز ، دیدو باز دیدهایی است که باید به این موضوعات توجه ویژه ای گردد ازجمله آنها صله رحم، زیارت قبور، غبار روبی مزارشهداء، غبار روبی قبور علما و صاحبان علم و دانش و مفاخرعلمی و مذهبی ، زیارت مومن، عیادت از بیماران ، دیداراز خانواده شهداء از اولویت های دیدو بازدید می باشد.

سفرکردن درعید نوروز باید با هدف صله رحم، تفریح، ایجاد نشاط و شادابی برای خانواده که یک امربسیارمهم و نیکو بوده و دراسلام نیز به آنهاسفارش شده است.

پوشیدن لباس نو و تمیز از ارزشهای بزرگ اسلام و عرف جامعه در ایام عید نوروز می باشد.

درزمان تحویل سال  بهتراست همراه با دعا و نیایش و تلاوت قرآن و ذکرصلوات باشد.اگراین اعمال درامام زاده ها و مراکز مذهبی باشد بسیارخوب است.

تهیه شیرنی و شکلات، خانه تکانی ، پختن غذای خوب و لذیذ ، گستراندن سفره آذین شده با هفت سین و رنگارنگ، خریدآجیل ، میوه ، رنگ کردن تخم مرغ از آداب و رسوم و عرف جامعه می باشد.

شرکت درجشن نیکوکاری، تشویق و ترغیب دیگران به جهت کمک به همنوعان و هم وطنان نیازمند، صلح و آشتی دراین ایام ، هدیه دادن به دیگران مخصوصا به کودکان از جمله کارهای نیک و مورد پسند است.

فرستادن سوغات و عیدانه به خانه عروس ، رنگ کردن تخم مرغ با پوست پیاز، مراسم شال اندازی ، رویاندن سبزی از حبوبات از دیگر آداب و رسوم محلی عید نوروز می باشد.

بازی های محلی فراموش شده از جمله بازی تکم چی، آتش بازی ، تخم مرغ شکستن و بسیاری از بازی های محلی دیگرکه در زمان عیدنوروز معمول بوده است.لازم به یا آوری است که این بازی ها از چهارشنبه سوری شروع و تا پایان سیزده بدرادامه داشته است .البته در برخی از جاها کم و بیش از این بازی ها همچنان بصورت کمرنگ وجود دارد.

اما هفت سین عید نوروز:

  1. سرکه ،نماد پذیرش ناملایمات و نماد رضا و تسلیم است.
  2. سمنو، نماد مظهرصبرو مقاومت و عضو عدالت و قدرت است.
  3. سیب ، نماد سلامتی و عشق است.
  4. سماغ، نماد صبرو بردباری و تحمل دیگران است.
  5. سبزه، نماد خرمی و شادابی و خوش اخلاقی است.
  6. سیر، نماد مبارزه با زشتی و زدودن چشم زخم است.
  7. سنجد، نماددلبستگی و سنجیده عمل کردن است.

درکنار اینها آیینه که برای رفع کدورت و نشانی از صفاو پاکی و یکرنگی است.

شمع ، که به معنی همیشه زیر نور و چراغ و نورانی بودن است.

قرآن، نشانه توکل و توسل به خداوند متعال است.

ماهی ، نماد روزی حلال است.

تخم مرغ رنگین، نشانه رنگارنگی نژادها ی مختاف بشری و تاکید براین که بنی آدم اعضای یکدیگرند.

 

 

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد