سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 65009
|
09:28 - 1396/01/01
نسخه چاپی

هویت ملی جاده ابریشم در حال فرو ریختن!/تصاویر

 هویت ملی جاده ابریشم در حال فرو ریختن!/تصاویر
در هر گوشه و کناری از سرزمین زیبای کشورمان بناهای تاریخی بسیاری وجود دارد و شهر گیوی نیز از آن جمله شهر هایی است که تمدن عظیم در دوران گذشتگان را به تصویر می کشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، این روزها شهروندان کوثری با بناهای تاریخی زیبای شهر خود به ویژه حمام سنگی، پل 900 ساله فیروز، پل 800 ساله پردلیث که در عصر سلجوقیان بنا شده است، خود را برای میزبانی از مهمانان نوروزی آماده کرده اند.

در هر گوشه و کناری از سرزمین زیبای کشورمان بناهای تاریخی بسیاری وجود دارد و شهر گیوی نیز از آن جمله شهر هایی است که این هویت ملی و تاریخی را یدک کشیده و تمدن عظیم در دوران گذشتگان را به تصویر می کشد.

همچون سالهای گذشته شهرستان کوثر میزبان میهمانان و مسافران نوروزی است و این نشان دهنده هویت تاریخی و گردشگری منطقه می باشد؛ اما در این میان لازم است مسئولین در ارتقای سطح کیفی مدیریت کارآمد صنعت توریسم و همچنین توسعه اقتصادی منطقه جبران مافات کنند.

هویت ملی برگرفته از احترام به اقشار مختلف جامعه، هویتی برخاسته از تمدن عظیمی که با تلفیق با دین مبین اسلام، جهانی تر شده است و قطعاً کوثر از این حیث مبرا نبوده و هویت ملی و منطقه ای خود را در شناساندن و اطلاع رسانی حفظ کرده است؛ ولی از سویی دیگر این هویت ملی از سوی برخی بی توجهی ها در آستانه تخریب می باشد که لازم است با تخصیص اعتبارات توریستی و تاریخی این اماکن باستانی دوباره احیا شوند.

در این میان هستند کاروانسراها و مناطق تاریخی و توریستی که به طور عمده در مسیر عتبات عالیات برای رفاه حال مردم در طول قرن ها پیش ساخته شده اند و کاروانسرای شاه عباس صفوی در بخش فیروز؛ یکی از 999 کاروانسراهایی است که توسط شاه عباس برای مسافران و زائران کربلای معلا و نجف اشرف بنا شد و حالا این روزها، این کاروانسرا به عنوان یک مکان تاریخی مهیای پذیرای مهمانان نوروزی است.

این کاروانسرا، در 30 کیلومتری شهر گیوی در بخش فیروز واقع در جاده سرچم قرار گرفته است.

همچنین پل قیزکورپوسی یا پردلیث 800 ساله که در بخش فیروز شهرستان کوثر قرار گرفته در سایه بی توجهی مسئولین استانی در آستانه تخریب کلی و 100 درصدی قرار گرفته است.

70 درصد این پل منحصربه فرد (بدنه، پایه ها و عرشه آجری و از بین رفتن کامل دهانه میانی) از بین رفته است که نیاز مبرم باز زنده سازی این پل تاریخی که حد فاصل بین شهرستان کوثر و میانه محسوب می شود، دارد.

این پل تاریخی که بر روی رودخانه قزل‌اوزن بنا شده متعلق به دوران سلجوقی بوده و چندین سال پیش قبل از تخریب تردد از این پل ممکن بوده و نقش مهمی را در جابه‌جایی مسافران در مسیر اردبیل ـ میانه ایفا می کرده است که متاسفانه امروزه با بی توجهی مسئولین ذی ربط استانی مواجه شده و اکنون قسمت قابل توجهی از آن تخریب شده است.

پل قیز‌کورپوسی که از مسیرهای ورودی جاده ابریشم در گذشته بوده است دارای طول 94 متر، عرض آن 34 متر و ارتفاع آن نیز 11 متر است.

این پل دارای سه کانه یا کنو بر روی پایه­ های جنوب غربی با ابعاد متفاوت بوده و در ورودی جاده ابریشم به استان واقع شده و به جاده قفقاز می رسد.

طاق دو دهنه­ میانی پل که مرتفع‌­تر از چهار دهنه­ دیگر بوده فرو ریخته ولی طاق دهانه­‌های طرفین پل سالم باقی مانده است.

ساخت دهانه­ ها و پایه­‌های پل قرینه نبوده و ابعاد و اندازه ­های دهانه‌­ها تنها بر اساس توپوگرافی زمین، میزان و شدت جریان آب و استحکام بخشی بیشتر به بنا تعیین شده است.

قیز کورپی­سی (پل پردلیث) در مهمترین و درکم عرض ترین قسمت قزل اوزن و در بستر سنگی احداث شده که بهترین نقطه رودخانه خروشان قزل اوزن برای احداث پل است.

گفتنی است قدمت تاریخی این پل دوره سلجوقی عنوان شده است. این پل با توجه به قدمت و ویژگی های خاص خود در سال ۱۳۹۰ به شماره ۳۰۳۵۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد