سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 65010
|
09:31 - 1396/01/01
نسخه چاپی

از تلخی کام مردم طبقه ضعیف در سال 95 تا فاصله آماری مسئولین از انتظارات مردم و رهبری؛

لزوم تمرکز بیش از پیش دولت بر امر تولید و اشتغال در سال 96

لزوم تمرکز بیش از پیش دولت بر امر تولید و اشتغال در سال 96
رهبر معظم انقلاب همچون سالهای گذشته، سال 96 را به الگوی گیری از سیاست های اقتصاد مقاومتی معطوف کردند و با مطرح ساختن تلخی‌ها و سختی‌های سال قبل مربوط به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم، تولید و اشتغال را لازمه اعمال مسئولان برشمردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) رهبر معظم انقلاب در اولین دقایق سال جدید ضمن آرزوی سالی همراه با برکت، امنیت و رفاه برای مردم ایران و مسلمانان جهان، سال 96 را سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نامگذاری کردند.

ایشان همچون سالهای گذشته، سال 96 را به الگوی گیری از سیاست های اقتصاد مقاومتی معطوف کردند و با مطرح ساختن تلخی‌ها و سختی‌های سال قبل مربوط به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم، تولید و اشتغال را لازمه اعمال مسئولان برشمردند.

با تامل بر سخنان رهبر انقلاب و با تحلیل جزئی از فرمایشات معظم له می توان دریافت که عملکرد مسئولین در حوزه اقتصادی بخصوص در اقدام و عمل به سیاست ملی اقتصاد مقاومتی چنگی به دل نمی زند و مشکلات اقتصادی همچون «گرانی، بیکاری، تبعیض‌ها و نابرابری‌ها و آسیبهای اجتماعی» همچنان بیش از پیش در سطح جامعه حکم فرماست.

فاصله زیاد آمار مسئولین نسبت به اعمال صورت گرفته در حوزه "اقدام و عمل" از دیگر فرمایشات رهبر انقلاب بود؛ این درحالی است که پیشتر روحانی با طرح جمله"شرمنده مردم نیستیم" افکار و اذهان را دچار چالش کرده است!

به نظر می رسد آمار دولتمردان در عمل به برنامه های اقتصادی هیچ سنخیتی با ارکان اقتصاد مقاومتی ندارد و این ادعا را می توان با ذکر مواردی موثق و ملموس از سطح جامعه به واقعتی نه چندان خوشایند تشریح کرد.

علیرغم تعطیلی کارخانجات و افزایش نرخ رکود و نابسامانی در امر تورم؛ کاهش 22 درصدی واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات، کاهش صادرات غیر نفتی برای نخستین بار در دهه اخیر، افزایش واردات کالاهای لوکس در سه سال اخیر و واردات کالا های اساسی که در به خطر افتادن امنیت غذایی مردم نقش بسیار اساسی دارد از جمله مواری است که شاید ژست آماری دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی را به هم بزند.

افزایش خام فروشی نفت از یک به دو و نیم میلیون بشکه از دیگر دستاورد های غلط دولتمردان به شمار می آید؛ چرا که "افزایش بهره وری و عدم خام فروشی" به عنوان اولین الزام اقتصاد مقاومتی مطرح بوده است.

تعطیلی بیش از 15 هزار کارخانه و بیکاری چندین هزار نیروی کار در سایه افزایش واردات بی رویه از دیگر دستاورد های برجام نشان دولتمردان است که شرمندگی بسیاری را می طلبد!

از سویی خیلی ها به یاد دارند که وعده های 100 روزه، رفع تحریم ها، از بین بردن رکود، ایجاد اشتغال و ... در کار بوده و حال بیش از 1000 روز گذشته است و دولت همچنان در حال پاک کردن صورت مسئله می باشد.

بی توجهی به واقعیت "عدم اعتماد به آمریکا" در مذاکرات هسته ای و برجام از جمله دیگر اقدامات متضرر (خروج سانتریفیوژ ها، بتن کاری قلب راکتور اراک، تشدید تحریم ها پس از برجام، علنی شدن نفوذ فردی و جریانی بین برخی از مدیران، تبعیض اقتصادی، فساد و ...) به کشور می باشد؛ البته پس از گذشت ماه ها و علنی شدن خیانت ها، ظریف در بحث اعتماد به آمریکا به اشتباه خود پی برد ولی آیا سانتریفیوژها و دیگر دستاورد های شهدای هسته ای حفظ شد؟

به هر حال سال 95 با هرگونه اعمال خوب و بدش گذشت؛ اما نکته اینجاست که می بایست دولت با تمرکز به حوزه اقتصاد مقاومتی و همچنین تولید و اشتغال مد نظر رهبری در سال 96 جبران مافات کرده و اقدام و عملی فرا تر از گفتمان ها و جلسات تدارک ببیند؛ حال در آستانه انتخابات چه اصولگرایان به پیروزی برسند و چه اصلاح طلبان سکاندار 4 سال دوم کشور باشند، باید برنامه ای مدون بر نحوه عملیاتی ساختن سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور ارائه کنند؛ چرا که توجه به «اقتصاد مقاومتی» تنها راه‌حل و علاج وضع کنونی کشور است.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد