سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 66381
|
23:29 - 1396/02/12
نسخه چاپی

گفت و گوی خواندنی با جوان ترین معلم اصلاندوز؛

ماهری: از دنیای کودکان و طرز فکر و دید آنها حس خوبی دارم

ماهری: از دنیای کودکان و طرز فکر و دید آنها حس خوبی دارم
به بهانه هفته معلم با جوان ترین معلم شهر مرزی اصلاندوز مغان گفت و گوی صمیمانه ای را انجام دادیم که در ادامه می آید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازارس تبار،هفته معلم فرصت مناسبی است تا هر یک از ما در هر جایگاه و مقامی که هستیم معلمان خود را تکریم کنیم.

روز معلم یادآور شکوه و عظمت انسانهای بزرگ و نستوه است که در طول تاریخ در عرصه تعلیم و تربیت، زیباترین و ماندگارترین جلوه های عشق، معرفت و فداکاری را به نمایش گذاشته اند.

بدون تردید سرنوشت هر جامعه ای در وهله اول با کیفیت نظام آموزشی و تربیتی آن عجین شده است که در این راستا معلمان نقش اساسی و مهمی دارند.

به بهانه هفته معلم با جوان ترین معلم شهر مرزی اصلاندوز مغان گفت و گوی صمیمانه ای را انجام دادیم که در ادامه می آید.

لطفا خودتان را برای مخاطبین سایت معرفی کنید.

با سلام ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و عرض تبریک هفته معلم به همکاران و معلمان گرامی آموزش و پرورش منطقه اصلاندوز، حامد ماهری هستم، متولد 30 آبانماه 1373 ساکن شهرستان پارس آباد، آموزگار مدرسه شهید صفایی روستای حسین قشلاقی اصلاندوز به مدیریت آقای یعقوب مهرداد و در پایه پنجم و ششم دبستان به صورت چند پایه تدریس می کنم.

 

http://arastabar.ir/sites/default/files/webform/4_1.JPG

در رشته های قرآنی و ورزشی مقام مهم کشوری را کسب کرده ام در حال حاضر نیز مربی و داور رسمی فدراسیون ورزش های رزمی در رشته کیک بوکسینگ هستم.

از دوران تحصیلات خود در مدرسه و دانشگاه و کدام دانشگاه قبول شدید و رتبه تون چند بود؟

در دوران تحصیلات پایه دوم راهنمایی را بصورت جهشی خواندم و یک پایه از همکلاسی هایم پیشتاز بودم.در دوران دبیرستان بلافاصله بعد از اتمام دوره پیش دانشگاهی در سال 91 به دانشگاه راه یافتم و به تحصیل دانشگاهی در رشته علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش ابتدایی پرداختم.

دوران دانشگاه در مجموعه ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی به مربیگری رشته های رزمی پرداختم و در عین حال سرگروه حلقه صالحین پایگاه دانشگاه نیز بودم.

در مسابقات دانشجویی در رشته تنیس روی میز مقام اول در دانشگاه و در سطح مسابقات کشوری مقام سوم را کسب کرده ام.

دوران تحصیلات دانش آموز برتر نسبت به همکلاسی هایم بودم و در رتبه های علمی،فرهنگی  و هنری از دوران ابتدایی به بعد هر سال مقام کسب می کردم.

در مدرسه با حمایت های خانواده و معلمان عزیزم مراحل تحصیل و تهذیب را به خوبی گذراندم .بعد از امتحان کنکور به مرحله انتخاب رشته اقدام کردیم و من سه رشته از مجموعه رشته های موجود انتخاب کردم.1 علوم تربیتی 2-تربیت بدنی(دبیری) 3- مطالعات امنیتی(وزارت اطلاعات)

با توجه به اولویت انتخاب رشته از رشته علوم تربیتی قبول شده و به مصاحبه گزینش اقدام کردم .

چگونه به شغل معلمی روی آوردید؟

من در مقطع دوم دبیرستان با کمک یکی از معلم های دوران راهنمایی ام که اتفاقا همسایه هم بودیم به سوی شغل مقدس معلمی سوق پیدا کردم. آقای علی وحید نیا دبیر ادبیات دوران راهنمایی شور و شوق مرا نسبت به شغل معلمی بیشتر کرد.

لطفا خاطره ای از اولین روز کاری خود برای ما تعریف کنید؟

در نخستین روز که در مدرسه شهید صفایی حاضر شدم، شیفته منظره روستا و ساختمان مدرسه و دانش آموزانش شدم. رودی که از کنار مدرسه می گذرد، تپه هایی که در کنار روستا سربه فلک کشیده و چگونگی رفتار و صحبت کردن دانش آموزان همه و همه برایم جالب بود.

 

تفاوت شیوه تربیتی معلمان دیروز و امروز از نگاه شما چیست؟

تفاوت شیوه تربیتی معلمان دیروز و امروز در بهره وری و سهم تکنولوژی های موجود است.معلمان جدید براساس زندگی روزمره و ارتباطات دانش آموزان با دنیای پیرامون به رشته بندی فرایند تدریس و تربیت اقدام می کنند.

بهترین روش تدریس کدام شیوه است؟

بهترین روش تدریس استفاده از مثال موجود در حومه روستا و فرهنگ آن هاست و در این روش دانش آموزان باید پویا باشند مثلا در تدریس مساحت و مختصات،با استفاده از زمین های کشاورزی و راه روستایی آنها تدریس کردم.

اگر به انتخاب خودتان بود دوست داشتید تدریس در کدام پایه را انتخاب می کردید؟

اگر به دلخواه خودم بود در رشته تربیت بدنی یا علوم قرآنی در پایه ابتدایی تدریس میکردم.

تلخ ترین خاطره و شیرین ترین خاطره ای که از شغل معلمی که دارید بفرمایید؟

تلخ تربن خاطره ام این است که در سرمای زمستان کفش های پاره دانش آموزان را مشاهده کردم و خوش ترین خاطره ام این بود که روزی در کلاس کل کتاب فارسی را از دانش آموزان پرسیدم و هیچ جواب اشتباهی نشنیدم.

 

http://arastabar.ir/sites/default/files/webform/3_1.JPG

رابطه شما با دانش آموزان چگونه است و والدین چه نقشی در بهبود فرایند یادگیری و انضباط دانش آموزان دارند؟

با بچه های کم سن و سال به راحتی می توانم رابطه خوبی برقرارکنم.از دنیای کودکان و طرز فکر و دید آنها حس خوبی دارم.رابطه دوستانه و صمیمی با دانش آموزان دارم .در این راستا والدین نیز باید هر چند وقت یکبار به مدرسه آمده و جویای دانش آموز و فرزندانشان باشند و امکانات تحصیل آنها را فراهم کنند.

چگونه دانش آموزان را به درس علاقمند می کنید؟

درس ها را برای دانش آموزان به صورت کاربردی در زندگی روزمره نشان می دهم و آنها موضوعات را لمس می کنند و علاقه آنها نسبت به یادگیری بیشتر می شود.

ویژگی معلم خوب از نگاه یک معلم جوان چیست؟

یک معلم خوب باید از لحاظ علم و تخصص در رشته تدریس در رتبه خوبی قرار گیرد و در رفتار و منش خود با دانش آموزان خود را همپایه و همسن آنها قرار دهد و از دید آنها به دنیا و مطالب درسی نگاه کند و طوری محبت خود را در دانش آموزان تقویت کند که آنها از گوش دادن به حرف های معلم و دیدار با او خرسند شده و لذت ببرند.

چهره کدام معلمتان را همیشه به خاطر دارید؟

من با اکثر معلمان رابطه خوبی داشتم چون شاگرد خوبی برایشان بودم.چهره آقای یوسف دشتی معلم چهارم دبستان که در خواندن قرآن به صورت ترتیل به من کمک زیادی کرد. چهره خانم معلم سوسن آزادی که همسایه و آشنای نزدیک خانوادگی با ایشان و خانواده اش داشتیم در سال سوم ابتدایی معلم من بود.

توصیه به جوانانی که علاقمند به شغل معلمی هستند؟

توصیه هایم به جوانانی که علاقمند به شغل معلمی هستند این است که با بالا بردن سطح علمی خود وارد دنیای معصومانه کودکان و دانش آموزان بشوند.

سختی ها و شیرینی های شغل معلمی؟

در سختی های معلمی می توان به چند پایه بودن آنها اشاره کرد که توانایی تدریس و یادگیری آنطور که باید باشد به درجه پایین تری نزول می کند از شیرینی های شغل معلمی علاقه کودکان نسبت به معلم خود است.

 

http://arastabar.ir/sites/default/files/webform/2_2.JPG

معلمان چه نقشی در تحقق شعار سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال دارند؟

معلمان باید با آگاه سازی دانش آموزان از رشته ها و شغل های متفاوت دید آنها را به سوی تولید و اکتشافات سوق دهند.

درباره استفاده دانش آموزان از شبکه های اجتماعی چیست؟

دانش آموزان هرچه بیشتر با تکنولوژی های روز آشنا بشوند در پیشرفت و تسریع بخشیدن به فعالیت های علمی آنها موثر واقع می شود.اما والدین و معلمان باید این امکانات و استفاده کردن از فضای مجازی را به صورت مناسب و مفید کنترل کنند.

کلمات زیر چه جمله ای را در ذهن شما تداعی می کند؟

تخته سیاه :آماده شدن برای حل کردن تمرینات ریاضی و رفتن پایه تخته برای حل آن

گچ:رنگ های مختلف آن برای نوشتن سئوال و جواب

دانش آموز:امانت های گرانبها و پایه های علم و صنعت کشور

دفتر نمره:دقت داشتن و رفتارهای شایسته و ثبت شدن کلمات و نمرات مثبت در آن

این معلم جوان در پایان از رییس،حراست،معاونان،کارشناساناداره آموزش و پرورش اصلاندوز،فرهنگیان منطقه و همچنین خبرنگار سایت ارس تبار قدردانی کرد.

مصاحبه از :سجاد میرزایی

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد