سرویس: وبگردی
کد خبر: 66417
|
11:45 - 1396/02/13
نسخه چاپی

طراحی تخریب مسجد حاجی جواد باکو پس از اتمام بازی های کشورهای مسلمان توسط حاکمیت جمهوری آذربایجان

طراحی تخریب مسجد حاجی جواد باکو پس از اتمام بازی های کشورهای مسلمان توسط حاکمیت جمهوری آذربایجان
دولت اسلام ستیز جمهوری آذربایجان در نظر دارد پس از اتمام بازی های کشورهای اسلامی در باکو روند تخریب مسجد حاج جواد را ادامه دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل از منابع موثق، حاکمیت معاند با شعائر و نمادهای اسلامی  در ادامه تخریب اراضی منطقه سوتسکی (Sovetski) شهر باکو به بهانه قرارگرفتن برخی از بناهای تاریخی و مسجد حاجی عبدالرحیم  بیگ در محدوده طر‌ح‌های عمرانی شهرداری اقدام به تخریب بناهای تاریخی و دینی کرده است.

پس از تخریب این مسجد ، فرمانداری باکو و عوامل امنیتی و انتظامی این کشور، با مشایعت پلیس شهر باکو   قصد تخریب مسجد تاریخی «حاج جواد» را داشتند که این بار با مخالفت شدید  مومنین منطقه مواجه شده و مومنین چندین شبانه روز در داخل و بیرون مسجد معتکف شده و اجازه تخریب آن را ندادند.

پس از این وقایع  و عقب نشینی دولت از این اقدام ، الهام علیف رییس جمهور آذربایجان  دستور توقف تخریب مسجد را صادر و تشکیل یک کمیته ارزیاب  و بررسی موضوع را خواستار شد  و از مومنین درخواست نمود با برخورد تمکین آمیز و ترک محل مذکور شرایط لازم را برای فعالیت کمیته ارزیاب فراهم آورند.

پس از دستور الهام علیف و با توجه به در پیش بودن بازی های کشورهای اسلامی که این گونه اقدامات می توانست وجهه جمهوری آذربایجان را در بین کشورهای اسلامی تخریب و تضعیف نماید، روند تخریب متوقف گردید اما تبلیغات ضد دینی نیروهای ضد دین و نمایندگان فرمایشی حکومت تداوم یافت.

طبق اطلاعات منابع موثق تخریب مسجد حاج جواد جزو برنامه های حکومت پس از اتمام بازی های کشورهای اسلامی است و دولت آذربایجان قصد ندارد از مواضع قبلی خود مبنی بر تخریب این مسجد دست بردارد. مومنین جمهوری آذربایجان روحانیت و مراجع عظام بر هرگونه فعالیت ضد دینی و تخریب نمادهای دینی هشدار داده و اعلام داشته اند ؛ از هرگونه    اقدامی برای خصوص جلوگیری از تخریب مساجد  انجام خواهند داد .

لازم به ذکر است دولت و مجلس جمهوری آذربایجان در سال های اخیر، شدیدترین محدودیت ها را برای تشیع در این کشور وضع کرده اند. براساس قوانینی که باکو وضع کرده است، از عادی ترین امور مذهبی نظیر استفاده از پرچم و سایر نمادهای مذهبی گرفته تا اقامه نماز توسط روحانیون تحصیل کرده در قم و نجف که مهمترین حوزه های علمیه شیعه در آن قرار دارند، ممنوع شده است. در یکی از جدیدترین اقدامات باکو علیه جریان شیعه اصیل در جمهوری آذربایجان، حجت الاسلام حاج سردار حاجی حسنلی، یکی از روحانیون تحیل کرده در حوزه علمیه قم که در شهر ماسالی جمهوری آذربایجان، نماز جمعه اقامه می کرد، به اتهام نقض قانون «ممنوعیت اجرای آیین های دینی توسط افراد تحصیل کرده در خارج» و نیز «برگزاری اجتماع غیرقانونی» دستگیر و زندانی شده است.  این اقدامات سرکوبگرانه علیه تشیع در جمهوری آذربایجان به عنوان دومین کشور شیعه جهان در شرایطی است که دولت این کشور با  دستگیری بیش از دویست نفر از روحانیون و مبلغان اسلامی ، در میان کشورهای مسلمان به عنوان «دارنده بیشترین زندانی روحانی» شهرت یافته است.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد