سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 66551
|
02:59 - 1396/02/17
نسخه چاپی

تعطیلی 50 درصدی شرکت های تعاونی شهرستان کوثر/تامین منابع مالی بزرگترین مشکل تولید کنندگان کوثری است

 تعطیلی 50 درصدی شرکت های تعاونی شهرستان کوثر/تامین منابع مالی بزرگترین مشکل تولید کنندگان کوثری است
117 تعاونی در عرصه های متعدد کشاورزی، عمرانی، صنایع دستی و ... در شهرستان کوثر وجود دارد که به دلیل عدم سرمایه کافی، نبود منابع مالی و همینطور طولانی بودن پروسه اخذ مجوز های لازم جهت فعالیت، بیش از 50 درصد این تعاونی ها راکد و یا نیمه فعال هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، نقش مهم تعاونی ها در کارآیی و اجرای طرح های بزرگ اقتصادی و ... می تواند به مردم این امکان را فراهم آورد که با سرمایه‌های کوچک خود تولید و اشتغال لازم در حوزه های متعدد را موجب شوند.

از این رو تقویت بخش تعاون نقش بسیار موثری در افزایش اشتغال و حل دغدغه بیکاری بخصوص در بکارگیری جوانان منطقه دارد و قطعاً رویکرد اصلی بخش تعاون به سمت شرکت‌های کوچک و متوسط است؛ به عبارتی همه می توانند با سرمایه گذاری جزء به سرمایه کلان دست یابند.

اما موفقیت در این رویکرد مستلزم تعامل و همکاری شرکت ها، ادارات مربوطه و فعالان حوزه تعاون در سطح شهرستان است تا با کمک اقتصاد، معیشت خانواده‌ها و نیز ایجاد رابطه تنگاتنگ بین افراد، عرضه کالا و خدمات، سریع‌تر و بدون واسطه در اختیار مردم قرار گیرد.

در همین راستا 117 تعاونی در عرصه های متعدد کشاورزی، عمرانی، صنایع دستی، تعاونی مسکن، بخش خدمات و ... در شهرستان کوثر وجود دارد که می توان نسبت به درک بیشتری از آنها همه ملزومات اقتصاد و تولید و در ادامه اشتغالزایی افراد صاحب نظر و نخبه را موجب شد.

اما متاسفانه به دلیل عدم سرمایه کافی و همینطور طولانی بودن پروسه اخذ مجوز های لازم جهت فعالیت، بیش از 50 درصد این تعاونی ها در شهرستان کوثر راکد و یا نیمه فعال هستند.

بر اساس تعریف موجودیت یک تعاونی می توان اینگونه عنوان کرد که به هر میزانی که تعداد اعضا تعاونی‌ها بیشتر باشد به تناسب، کارکرد بیشتری نیز از سوی اعضا و خود شرکت تعاونی صورت می گیرد؛ که این مهم در شرکت تعاونی های شهرستان کوثر آسیب پذیر بوده و نمی توان در پَس کم و کاستی های سرمایه گذاری و بروکراسی اداری آن را محقق کرد.

کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگارکوثرخبر، بزرگ ترین مشکل تعاونی ها و تولید کنندگان شهرستان کوثر را تامین منابع مالی عنوان کرد وگفت: با توجه به وضعیت رکود بازار و مشکلات موجود اقتصادی ناشی از تحریم و تورم در کشور نیمه فعال و یا تعطیل شدن تعاونی های شهرستان دور از انتظار نبوده و هم اکنون اکثر شرکت های تعاونی نه تنها در سطح شهرستان کوثر بلکه در جای جای ایران اسلامی راکد یا نیمه فعال است.

سعید شمس اظهار کرد: شرکت های تعاونی تولیدی و خدماتی شهرستان کوثر در رشته های مختلف شامل تامین نیازهای تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و صنوف خدماتی، تعاونی های نوع جدید، چندمنظوره، حمل و نقل، خدمات، صنعتی، عمرانی، فرش دستبافت، کشاورزی، مسکن و معدنی ایجاد شده اند اما عدم سرمایه لازم و نبود حامیان مالی، فعالیت را از این نوع شرکت ها زدوده است که این، مشکل بیشتر شرکت های تعاونی در سطح استان اردبیل نیز می باشد.

وی متذکر شد: این شرکت ها در رفع معضل بیکاری که این روزها جوانان منطقه را در یاس و نامیدی فرو برده است، مفید و موثر عمل خواهد کرد ولی لازم است برای احقاق حقوق جوانان در امر اشتغالزایی در همیاری و همکاری همه جانبه با مدیر عاملان شرکت های تعاونی تلاش کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد