سرویس: وبگردی
کد خبر: 66758
|
16:11 - 1396/02/20
نسخه چاپی

شیرخفته نساجی خاورمیانه سرگردان در بی‎تدبیری‌ها!/ نبض "سیوان" کند می‌زند

شیرخفته نساجی خاورمیانه سرگردان در بی‎تدبیری‌ها!/ نبض "سیوان" کند می‌زند
مردم اردبیل که در سال 86، وجود کارخانه سبلان پارچه را روزنه امیدی می‎دانستند که قفل های زنگ زده محرومیت این استان جوان را بشکند، حال با نگرانی به آینده این کارخانه چشم دوخته اند که سرگردان در بی‌تدبیری‎ها است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، اردبیل که اولین استان مولود انقلاب اسلامی است، پس از استان شدن در ۲۳ فروردین سال1372، روند رشد و توسعه اش سرعت گرفت اما با وجود اجرای طرح‌های مختلف در این منطقه، و تغییر چهره استان جدیدالتاسیس، همچنان این استان از عقب ماندگی های انباشته رنج می‌برد.

براساس نظر کارشناسان نبود زیرساخت‌های صنعتی و زیربنایی در استان اردبیل مهمترین عامل برای عقب ماندن اردبیل از قافله توسعه است به گونه ای که این امر نه تنها اکنون، جلب سرمایه‎گذار برای پروژهای بزرگ استان را با مشکل مواجه کرده بلکه از طرفی این امر در به شماره افتادن نفس های معدود صنایع بزرگ استان اردبیل هم بی تاثیر نیست.

کارخانه "سبلان پارچه" اردبیل که در سال 86 به عنوان بزرگترین نساجی خاورمیانه در اردبیل به بهره برداری رسید، یکی از معدود صنایع بزرگی بود که می توانست با اشتغالزایی 4500 نفری ، از خیل عظیم آمار بیکاران اردبیل بکاهد، اما این کارخانه با مواجه شدن مشکلات مدیریتی و مالی چندین بار تعطیل و با مالک جدید راه اندازی شد تا اینکه این روزها با وجود حدود 60 هزار بیکار در استان این کارخانه بزرگ تنها با 25 درصد ظرفیتش و با نام شرکت سیوان کار می کند  و روز به روز در حال تعدیل نیرو است.

مردم اردبیل که در سال 86، وجود  کارخانه نساجی سبلان پارچه را روزنه امیدی می دانستند که قفل های زنگ زده محرومیت این استان جوان را بشکند، حال با نگرانی به آینده این کارخانه چشم دوخته اند که سرگردان در بی تدبیری ها است.

 یک شهروند اردبیلی می گوید: مشکل بیکاری جوانان همیشه از نبود کار نیست در بعضی موارد از بی تدبیری مسئولین است  اگر مدیریت صحیح بود در کارخانه نساجی سیوان( سبلان پارچه سابق) کارگری اخراج نمی شد که هیچ، بلکه این کارخانه روز به روز بر کارگاران خود می افزود؛.در این کارخانه، شغل برای بیکاران شهرمان وجود داردو  پتانسیل کارخانه بسیار بالاست فقط همت مسئولین را می طلبد.

رئیس بسیج مهندسین و صنعت استان اردبیل درباره آخرین وضعیت سبلان پارچه گفت:  دغدغه امروز ما این است که نساجی سبلان باید احیا شود امروز این کارخانه با کمتر از 25درصد ظرفیت خود کار می کند،درحالی که آنجا می تواند بالای 4500 نفر اشتغالزایی داشته باشد اما اینکه کدام عامل باعث شده این واحد با رکود مواجه شود جای تامل دارد.

وی ادامه داد: در میان فعالان حوزه نساجی  سبلان پارچه به "شیر خفته نساجی خاورمیانه" معروف است و چنانچه این واحد صنعتی احیا شود توان رقابت با البسه وارداتی از جمله تُرک را هم دارد چراکه هم برخوردار از دستگاه و تجهیزات بروز است و هم اینکه  محدودیت در تولید ندارد.

عیسی پور ادامه داد: درباره سبلان پارچه مسئولین کشوری هم وعده هایی دادند و نمایندگان و استاندار بارها برای خروج این واحد از این وضعیت تلاش کرده اند اما این تلاش ها راه به جایی نبرد، این در حالی است که سرمایه گذار خصوصی آن خلع ید شده و این واحد سرمایه ملی وجزو بیت المال است ؛ اینکه چه کسی آن را باید احیا کند سوالی که تاکنون جوابی برای آن نبوده است؛ باید علت را بررسی و احیای این واحد مطالبه عمومی شود.

کارخانه "سبلان پارچه" در سال 86 به عنوان بزرگترین نساجی خاورمیانه در اردبیل به بهره برداری رسید، اما بعد از چند ماه به دلیل ضعف مدیریتی و مالی  تعطیل شد و پس از چند بار راه اندازی مجدد سرانجام در تابستان 90 با عنوان " آرتا تجارت زرین" با سرمایه گذاری بانک تجارت با 30 درصد ظرفیت خود فعالیت کرد ؛ این شرکت در ادامه راه نیز با مشکل مواجه شد

بعد از گذشت 6 سال از اجاره این کارخانه توسط بانک تجارت که به گفته نماینده مردم اردبیل در مجلس با اجاره ناچیز و پایمال کردن حقوق کارگران مشغول فعالیت بوده ‌بالاخره این کارخانه به شرکت سیوان واگذار شد که همچنان این شرکت نه تنها بر تعداد نیروی این کارخانه نیفزوده بلکه با فعالیت400 نفر، مشکلات این کارخانه پابرجا‌ست.

طبق بررسی ها اگر ظرفیت واحدهای نیمه فعال و راکد استان اردبیل را فعال کنیم بیش از 10 هزار شغل می توان از این 40 درصد بدون نیاز به سرمایه گذاری و زیرساخت مجدد، ایجاد کرد.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد