سرویس: بین الملل
کد خبر: 66790
|
12:19 - 1396/02/21
نسخه چاپی

وال‌استریت‌ژورنال پیشنهاد داد

آمریکا برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران از مخالفان داخلی حمایت کند

آمریکا برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران از مخالفان داخلی حمایت کند
یک روزنامه آمریکایی در مطلبی به کشورهای غربی پیشنهاد کرده با حمایت از مخالفان داخلی ایران، برنامه هسته‌ای این کشور را متوقف کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازخبرگزاری فارس، یک روزنامه آمریکایی در مطلبی روز سه‌شنبه به آمریکا و اروپا پیشنهاد داده با حمایت از مخالفان داخلی در ایران، برنامه هسته‌ای این کشور را تعطیل کنند.

«ماکس فیشر»، تحلیلگر صهیونیستی در آغاز این یادداشت، با مطرح کردن اتهام‌های بی‌پایه علیه ایران می‌نویسد: «آمریکا و متحدانش می‌توانند از دستیابی ایران به سلاح‌های اتمی جلوگیری کنند، اما تنها در صورتی که به صراحت مشخص کنند که توافق هسته‌ای بحث‌انگیز سال 2015 با ایران چه می‌گوید.»

«فیشر» نوشته منتقدان توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (موسوم به برجام) معتقدند که این توافق به ایران اجازه دست‌یابی به سلاح اتمی پس از 10 سال را می‌دهد. 

او تصریح می‌کند که قدرتهای جهانی طرف مذاکره در این توافق هسته‌ای توافق کرده بودند تحریم‌ها علیه ایران را تنها در صورتی رفع کنند که ایران هرگز به برنامه تسلیحات اتمی دست پیدا نکند. 

وی در بخش دیگری از این یادداشت به طرح این سوال پرداخته است که آیا آمریکا و سایر شریکانش از ابزارهای کافی برای جلوگیری از دستیابی ایران به «سلاح اتمی» برخوردارند یا خیر. 

فیشر به این سوال اینطور جواب می‌دهد: «آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا بدون شک قدرت پایان بخشیدن به برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران را دارند. در صورتی که آنها تمامی ارتباطات با ایران - اعم از پروازها، تلفن، اینترنت و روابط بانکی - را قطع کنند، تهران صرفنظر از اقداماتی که چین و روسیه ممکن است انجام دهند، متقاعد خواهد شد که تسلیم شود.»

وی در ادامه نوشته است: «لازم نیست این کشورهای دموکراتیک مُصر به تغییر حکومت ایران باشند یا اینکه فعالانه با مخالفان ایران همکاری کنند. حتی حمایت سیاسی و اجتماعی متوسط توسط آمریکا و اروپا از مخالفت‌های داخلی ایران نیز می‌تواند حکومت ایران را به هراس افکنده و باعث تعلیق تلاش‌های آنها برای رسیدن به سلاح‌های اتمی شود.»

کشورهای غربی در سال‌های گذشته  با طرح این ادعا که هدف برنامه هسته‌ای ایران تلاش برای ساخت سلاح‌های اتمی است برنامه‌هایی را برای متوقف کردن این برنامه اجرا کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت این ادعاها را رد کرده است.

انتهای پیام/ *

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد