سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 66914
|
09:52 - 1396/02/25
نسخه چاپی

روش شش سیگما و بهبود فرآیند

 روش شش سیگما و بهبود فرآیند
امروزه بهبود بهره وري يكي از مهمترين اهداف سازمانها و موسسات مي باشد؛ اغلب سازمان ها بمنظور افزايش بهره وري و نهايتا دستيابي به مزيت رقابتي جهت ماندگاري پايدار در عرصه تجارت جهاني، بخش وسيعي از تمركز و توجه خود را به رفع مسائل، مشكلات و نقاط ضعف موجود در سيستم ها و فرايندهاي خود مي نمايند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، مقدمه - امروزه بهبود بهره وري يكي از مهمترين اهداف سازمانها و موسسات مي باشد .

اغلب سازمان ها بمنظور افزايش بهره وري و نهايتا دستيابي به مزيت رقابتي جهت ماندگاري پايدار در عرصه تجارت جهاني، بخش وسيعي از تمركز و توجه خود را به رفع مسائل، مشكلات و نقاط ضعف موجود در سيستم ها و فرايندهاي خود مي نمايند.

در حال حاضر روش هاي مديريت نوين فراواني از قبيل six sigma، 5s، كايزن و ...........بوجود آمده و رشد يافته اند كه از آنها مي توان براي بهبود بهره وري استفاده نمود.

براي اين منظور ممكن است يكي از روشهاي بهبود بهره وري شش سيگما باش؛ شش سيگما يك رويكرد تجاري چندوجهي و همه جانبه است كه به منظور حركت در مسير تعالي سازماني، در صورت بهره گيري درست از آن مي تواند نقش اساسي ايفا كند؛ اگرچه به ظاهر، يك فرآيند و تفكر آماري را تداعي مي كند ولي به واقع مي خواهد در جاده هاي كيفيت و تعالي از طريق آسيب شناسي متدولوژي، شناسايي نقاط قوت و فرصتهاي بهبود، مسير حركت و استقرار سيستم هاي كيفيت را به سمت خطاي صفر ترسيم سازد.

روش شش سیگما در بهبود فرآیند

در سازما ن هاي ايده آل تمامي فرآيندها شناسايي و اندازه گيري شده اند، اما در واقعيت، اكثر فرآيندها توسط مديران سازمان ها شناخته نشده اند، متخصصين شش سيگما در اين زمينه معتقد به پروژه هاي بهبود فرآيند و تيم پروژه هستند، بيشترپروژه هاي شش سيگما با توسعه ساختار فرآيندي آغاز مي گردند، در صورت وجود چنين ساختاري، تيم پروژه سعي در تعريف پروژ ه هايي مي كند كه نسبت به بهبود فرآيند، فوايد بيشتري داشته باشند.

پروژه هاي بهبودي كه متدولوژي شش سيگما را به كارمي گيرند، معمولاً از 1 تا 6 ماه به طول مي انجامند، در بيشتر كارخانه ها، كميته اجرايي اقدام به انتخاب دو يا سه فرآيند در هر شش ماه براي بهبود مي كند، بعضي از كتب شش سيگما معتقد به اجراي اين پروژه براي زنجيره ارزش يا فرآيندهاي عمده كسب و كار مي باشند،اكثر پروژه هاي شش سيگما تأكيد بر زيرفرآيند يا زيرزيرفرآيند (تك فعاليت) دارند،اندازه گيري فرآيندهاي كسب و كار يا زنجيره ارزش با 2 تا 3 مقياس، منطقي است.

رهبر تيم بايد اطلاعاتي راجع به ساختار و فرآيندهاي تيم و قابليت به كارگيري آن ها داشته باشد، جلسات تيمي معمولاً 2 تا 3 ساعت طول مي كشند و معمولاً 2 تا 3 بار در هفته برگزار م يشوند.

تاکتیکهای شش سیگما

هدف بنيادي روش شش سيگما اجراي راهبردي مبتني بر اندازه گيري عملكرد است و از طريق اجراي پروژه هاي بهبود دهنده شش سيگما سعي در كاهش نوسانات فرايند و بهبود آن دارد. اين كار به كمك دوروش فرعي در شش سيگما انجام مي شود:    DMAICوDMADV.

یکی از ابزارهای شش سیگما  چزخه DMAIC می باشد. چرخه DMAIC  متدولوژی نتیجه گرایی می باشد که پروژه های شش سیگما برمبنای آن انجام می گیرند. به عبارتی یک روش ساده است برای حل مسائل و پیشبرد پروژه.

ساختار شش سیگما:

نتايج استقرار شش سيگما در سازمانها شش گروه از افراد را براي درك،آموزش و استقرار و نتيجه گيري پيشنهاد مي كند،اين شش گروه عبارتند از :

¢ مديران ارشد: مدير يا مديران ارشدي كه نيروي رويكرد به شش سيگما را در سازمان جاري مي كنند و نسبت به اجراي آن متعهد و پاسخگو هستند.

¢ قهرمانان: افرادي كه وظيفه تهييج ومعرفي فلسفي و فرهنگي شش سيگما را برعهده دارند و راهبران فكري و روحي ايجاد و بسط اين روش شناسي هستند.

¢ مديران كمربند مشكي ها: افرادي كه پروژه ها ي جامع شش سيگما را مديريت و هدايت مي كنند.بالاترين سطح تخصص فني و سازماني مي باشند و كمربند مشكي ها را تربيت مي كنند.

¢ كمربند مشكي ها : افرادي كه مديريت اجراي پروژه هاي شش سيگما را بر عهده داشته و برنامه هاي آموزش،معرفي رويكرد و ابزارهاي آن را تدوين و اجرا مي كنند.

¢ كمربند سبزها: افرادي كه هدايت اجزاء پروژه هاي شش سيگما و استفاده از ابزارهاي اصلي بهبود به عهده آنهاست.

¢ پرسنل: افرادي كه برنامه هاي مشخص  تعريف شده بهبود را بصورت عملياتي اجراء می کنند.

 

مزایای استفاده از شش سیگما

— بهبود رضايت مشتري و حصول اطمينان از اينكه محصولات و خدمات توليدي ،خواسته هاي مشتري را بر آورده مي سازد.

— بهبود كيفيت و كارايي محصولات و كاهش هزينه ها. كاهش ضايعات ،معايب و نوسانات فرايند و صرفه جويي هاي مالي.

—حفظ زير ساخت ها.تعريف نقشه ها وظايف و مسوليت ها

— ايجاد وجوه مشترك به زبان ابزار و نرم افزار ها،متدولوژي

— شش سيگما هزينه ها را 50 درصد يا بيشتر به واسطه يك خود سرمايه گذاري جهت رسيدن به بهبود كاهش مي دهد.

— شش سيگما رشته بيهودگي را كاهش مي دهد (تفكر ناب)

— شش سيگما تحويل و اجراي كيفيت را بهبود مي دهد.

— شش سيگما فرايندهاي بحراني را كه نيازهاي مشتري در آن مسير قرار دارد را نشان مي دهد.

— شش سيگما 65 درصد محصولات و فرايندها را پرورش مي دهد.

— شش سيگما 65 درصد سرعت بهسازي را به كمك منابع داخلي تسريع مي كند.

— شناسايي نقاط ضعف تيمي وافزايش روحيه  كار تيمي

 

نتیجه گیری

درجمع بندي نهايي مي تواند گفت كه شش سيگما در حال حاضر به عنوان يكي از بهترين ابزارهاي موثر جهت بهبود عملكرد كار و سود آوري شناخته شده است، و درمورد آن مي توان موارد زيررا بيان نمود:

— هدف اصلي 6 سيگما اين است كه مقياس ها در هر سطحي بايد به فرآيندهاي در سطوح بالاتر برگردند و در نهايت به اهداف استراتژيكي مرتبط شوند.

6 —سيگما از طريق كاهش انحرافات، خروجي فرآيندها را يكسان و از اين طريق كيفيت محصول نهايي را افزايش مي دهد.

— فعاليت هاي شش سيگما در جهت ايجاد تيم ها و اجراي پروژ ههاي درون سازماني براي بهبود فرآيندها مي باشد،اين روش از تكنيك كنترل فرآيند پا فراتر نهاد و به تكنيك بهبود فرآيندها تبديل گرديد.

— رويكرد شش سيگما كاهش مشخص سازمان و رسيدن به (variation) خطاهاي سطح 6 سيگما در كيفيت مي باشد منظور از كاهش خطا در سازمان كاهش خطا در فرآيند ها است در واقع محور بررسي و تحليل ها در شش سيگما فرآيند مي باشد و نه افراد . تمركز سازمان براي كشاندن سطح كل به سطح شش سيگما با تمركز بر فرآيند

آغاز مي گردد لذا تدوين فرآيندهاي واقعي اصلي از اهميت ويژه برخوردار است.

 

منابع:

  1. پاند، پيتر، هالپ،لارنس، شش سيگما چيست؟ ، ترجمه ي نورالسناء، رسول، صالحي پور، امير،سقايي،عباس، جلد 1،ويرايش اول، محل نشر. تهران،نشردانشگاه علم و صنعت ايران. 1383
  2.  جورج، مايكل، شش سيگماي ناب چيست؟، ، ترجمه ي نورالسناء، رسول، سقايي، عباس،جلد 1، ويرايش اول، محل نشرتهران،نشرترمه ، ١٣٨۴
  3.  رحمان زاده هروي، محمد، مديريت فرايندهاي كسب و كار بهبود يا مهندسي مجدد جلداول، نشر تك، (به همراه مدل فرايندي Apqc) . رنگ،تابستان 1386
  4.  ابلنسكي، نيك، مهندسي مجدد و مديريت  دگرگون سازي سازمانها، ترجمه منصور شريفي كلويي، جلداول،نشر آروين، تهران، 1376

 

عدالت امیرزاده - رئیس اداره تشکیلات و بهبود روش های منطقه 2

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد