سرویس: وبگردی
کد خبر: 66981
|
11:26 - 1396/02/26
نسخه چاپی

خوشحالی کشاورزان دیم کار مغان از بارش باران/ خشکسالی همچنان در کمین است!

خوشحالی کشاورزان دیم کار مغان از بارش باران/ خشکسالی همچنان در کمین است!
بارش باران طی روز گذشته موجب خوشحالی کشاورزان دیم کار شهرستان بیله سوارمغان شد اما همچنان خطر خشکسالی کشاورزان دیم کار را تهدید میکند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل از صبح مغان، با توجه به کمبود بارش باران در روزها و هفته های اخیر و خشک شدن اراضی کشاورزی، بارش باران روز گذشته، علاو ه بر خوشحالی کشاورزان دیم کار، سهم بسزایی  در رشد و نمو مزارع گندم و سایر محصولات کشت شده خواهد داشت.

گزارشات میدانی ارسال شده از سوی کشاورزان دیم کار بیانگر ان است که برخی از زمینهای کشاورزی دیم  واقع در شهرستان بیله سوار از جمله اراضی کشاروزی روستای فولادلو از شدت کم آبی در حال از بین رفتن است هر چند باران روز گذشته اندکی اوضاع مزارع گندم را بهبود بخشیده است اما همچنان مزارع دیم نیازمند بارش باران است.

با توجه به بحران کم آبی و عدم بارش مناسب نزولات آسمانی این مهم بار دیگر در اذهان ایجاد می شود که طرح پایاب سد خدافرین که چند سالی است عملیات اجرایی آن اغاز شده باید هرچه سریعتر به مرحله بهره برداری برسد و اراضی دیم واقع در شهرستان بیله سوار را که بیشترین سهم اراضی دیم را در استان اردبیل داراست تبدیل به مزارع ابی کند.

علاوه بر آن اصلاح سیستم آبیاری قدیم و استفاده از سیستم پیشرفته آبیاری در مزارع آبی این منطقه نیز بر کاهش حجم استفاده از منابع آب، منجر به افزایش حجم اب در پشت سدهای واقع در این منطقه بوده و بالتبع نیاز و دسترسی کشاورزان به آب نیز آسان تر خواهد شد.

از جمله مشکلات کشاورزی در شهرستان بیله سوار موضوع پمپاژ آب این شهرستان است که علی رغم تلاش های صورت گرفته در حل موضوع همچنان به عنوان دغدغه اصلی کشاروزان باقی مانده است.

 

موضوع حذف آب بهای محصولات استراتژیک کشاورزی هم که توسط برخی از نمایندگان مجلس مطرح شده، در صورت اجرایی شدن علاوه بر کاهش هزینه های تولید، توسعه بخش کشاورزی را هم به دنبال خواهد داشت. 

با توجه به اینکه کشاورزی محور اقتصاد مقاومتی و توسعه درون زا است بالا بودن هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی با رهیافت‌های اقتصاد مقاومتی در تعارض بوده و مسئولان باید در راستای منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بدنبال اصلاح قوانین و تسهیل فرآیندهای تولید در کشور باشند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد