سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 67538
|
02:52 - 1396/03/09
نسخه چاپی

وقتی همسیایه ها آب قزل اوزن را به خانه هایشان لوله کشی کرده اند!

سر بی کلاه کوثر وخلخال از آبهای خروشان قزل اوزن

سر بی کلاه کوثر وخلخال از آبهای خروشان قزل اوزن
با اندکی تامل بر چگونگی هدر رفت آب قزل اوزن و اینکه مردم جنوب استان اردبیل 500 میلیون متر مکعب آب را بدون هیچ مصرفی از دست می دهند، همگان را بر آن وا می دارد که علت این ناکارآمدی را از سوی مسئولین جویا شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، رودخانه همیشه خروشان و طلایی قزل اوزن از دیرباز در حاشیه جاده سرچم و در حوزه استحفاظی شهرستان های کوثر و خلخال خود نمایی کرده است.

این روخانه طویل ضمن اینکه توانسته منطقه نمونه گردشگری در جنوب استان اردبیل را خلق کند، می تواند در کشاورزی، صنعت و بخش معدن، منطقه را نیز متحول کند.

اما با وجود این ظرفیت بالقوه، هیچ تحولی در حوزه های متعدد اقتصادی و صنعتی در جنوب استان اردبیل قابل مشاهده نیست؛ از سویی با اندکی تامل بر چگونگی هدر رفت آب قزل اوزن و اینکه مردم جنوب استان اردبیل 500 میلیون متر مکعب آب را بدون هیچ مصرفی از دست می دهند، همگان را بر آن وا می دارد که علت این ناکارآمدی را از سوی مسئولین جویا شوند.

پیشتر نماینده سابق کوثر و خلخال و همینطور دکتر خالقی، نماینده کنونی این شهرستان ها هدر رفت 500 میلیون متر مکعبی این رودخانه را متذکر و الزامات مهار بخشی از آب این رودخانه را مطرح ساختند که متاسفانه تا به این تاریخ اقدامی در خصوص استفاده از آب این رودخانه در مصارف کشاورزی، صنعتی، معدنی و دیگر عرصه های اقتصادی انجام نیافته است.

حال در این میان از گوشه و کنار خبر می رسد که اقداماتی از سوی مسئولان دیگر استانها و نواحی برای مهار آب این رودخانه انجام می شود که بسیار تحسین برانگیز است.

مسئولان مرکز استان اردبیل خواهان انتقال 50 میلیون متر مکعب آب قزل اوزن جهت تامین آب شرب مردم اردبیل هستند؛ هرچند این پروژه اعتبار گزاف و بالای 300 میلیارد را نیاز دارد.

مسئولان و مردم زنجان که در پایین دست رودخانه قزل اوزن قرار دارند، اخیراً در پرورش آبزیان که حاصل جاری شدن آب قزل اوزن در این استان است، پیشرفت قابل توجهی کرده اند و درحال حاضر تعداد ۵۸۰ مزرعه پرورش ماهیان سردآبی -خاکی، بتنی با تولید سالیانه بیش از ۸۰۰۰ تن و با اشتغالزایی ۱۶۰۰نفر به برکت آب قزل اوزن برای استان خود رقم زده اند.

تهران نیز از این نعمت خدادادی بی بهره نمانده است؛ حدود 400 میلیون مترمکعب از آب قزل اوزن پس از طی مسیرهای مختلف برای تأمین آب شرب تهران  به سد طالقان می‌ریزد.

حال شهرستان های کوثر و خلخال که نزدیک ترین مسافت زمانی و مکانی را نسبت به دیگر نواحی و استان ها به قزل اوزن دارند، نمی توانند کوچکترین دسترسی به آب این رودخانه را داشته باشد!

از سویی وزارت نیرو تنها اجازه برداشت کمتر از 10 میلیون متر مکعب آب را برای احداث سدهای مطالعه شده شهید عمران پستی و 2 سد دیگر با گنجایش 9 میلیون متر مکعب صادر کرده است!

به گزارش کوثرخبر، آب مورد نیاز برای تمام سدهای شهرستان‌های خلخال و کوثر از جمله سدهای موجود و سدهای در دست اقدام 116 میلیون متر مکعب است که فعلا بخشی از آن جذب و تامین شده است.

به هر حال، در کمال تعجب و ناباوری همه نواحی و استان های همجوار از آب قزل اوزن بهره مند می شوند، آبی که سالانه بیش از 500 میلیون متر مکعب آن از منابع آبی شهرستان کوثر و خلخال تولید و بلااستفاده روانه این رودخانه می شود.

انتظار می رود ضمن اینکه نماینده شهرستان های کوثر و خلخال در جذب و برداشت آب مورد نیاز مردم منطقه دفاع جانانه ای را در صحن علنی مجلس ارائه دهد، مسئولان شهرستانی نیز اقدامات لازم را در خصوص استفاده از این آب در مصارف کشاورزی، صنعتی، معدنی و ... انجام دهند تا کشاورزان و دیگر اقشار مردم منطقه حداکثر استفاده را از این نعمت خدادادی بکنند.

 
تهرانی ها و زنجانی ها آب قزل اوزن را می برند!
تهرانی ها و زنجانی ها آب قزل اوزن را می برند!

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد