سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 67575
|
03:50 - 1396/03/10
نسخه چاپی

خسارت ناشی از باد گرم و ریزگرد ها بر محصولات کشاورزان؛

حال و روز ناخوش مزارع شهرستان کوثر

 حال و روز ناخوش مزارع شهرستان کوثر
با وجود بارش های فراوان ماه های اخیر، این روزها برخی از مناطق کشاورزی شهرستان کوثر همچنان بر اثر ریزگرد ها و بادهای گرم تهدید می شود که در صورت استمرار این وضع خسارات جبران ناپذیری به کشاورزان منطقه وارد خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، در ماه های اخیر باران الهی بسیاری از نقاط کشورمان را سیراب کرد و موجب خوشحالی مردم بخصوص باغداران و کشاورزان شد.

با ورود به فصل بهار و کاهش بارندگی های لازم برای رشد و تقویت محصولات کشاورزی، مردم منطقه همچون گذشته سعی در آبیاری مزارع آبی کردند تا در صورت کم محصولی مزارع دیم، حدالامکان از محصولات مزارع آبی بهره مند شوند.

اما هم اکنون وزش باد گرم از ابتدای فصل بهار و همچنین ریز گرد ها که انتظار استمرار این میهمان ناخوانده در شمال غرب کشور در آینده نیز می رود، موجب نگرانی کشاورزان منطقه شده است.

کشاورزان شهرستان کوثر بیش از 7 سال است که در برداشت محصول مرغوب و به صرفه دچار مشکل شده اند و تا سال گذشته خسارت ناشی از این بی محصولی که ناشی از وزش باد های گرم بود، بیش از 85 درصد محصولات این منطقه را به کلی نابود کرده و خسارت سنگینی را به قشر کشاورز به بار آورد.

اما هم اینک پدیده ای سهمگین به نام ریز گرد ها که پیشتر در جنوب و غرب کشور خود نمایی کرده و حال استمرار یافته و به شهرهای شمال غرب کشور از جمله اردبیل نیز وارد شده است، نگرانی های بسیاری را برای کشاورزان این منطقه به وجود آورده است.

در این موقع از فصل اگر چه باران الهی بیشتر بر مزارع نازل و زمین های کشاورزی نیز سیراب شده اند، ولی تنها با وزش 2 روز باد گرم و همچنین ورود ریز گرد ها تمام دوخته های کشاورزان پنبه شده و دانه های محصول به تدریج پوک می شود.

حال در برخی از مناطق از جمله در مناطق کوهستانی، محصولات کشاورزان منطقه ( گندم، جو، نخود و عدس، ینجه و ... ) از شرایط مناسب جوی و آب و هوایی برخوردارند، ولی محصولات حاشیه شهر و مناطق پایین تر به تدریج ضعیفتر می باشند.

به گزارش کوثرخبر، این روزها و تا پایان فصل برداشت محصول، آرزوی کشاورزان این است که باد های گرم و ریز گرد ها وارد منطقه نشوند تا پس از 7 سال و اندی محصولی مرغوب و با کیفیت در منطقه برداشت شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد