سرویس: سرعین
کد خبر: 67860
|
16:55 - 1396/03/18
نسخه چاپی

معاون میراث فرهنگی استان اردبیل مطرح کرد؛

ثبت جهانی غارهای کنزق سرعین در صورت تکمیل طرح احیا و مرمت روستا

ثبت جهانی غارهای کنزق سرعین در صورت تکمیل طرح احیا و مرمت روستا
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت:با توجه به منحصر به فرد بودن غار های کنزق و جاذبه تاریخی بی نظیری که دارد تلاش مابرآن است تا آن را از گزینه های ثبت جهانی هم قرار دهیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازچشمه لر،در جلسه ای که با حضور ناصری فرماندار شهرستان سرعین و منصور عالیقدر معاون میراث فرهنگی  استان در فرمانداری شهرستان سرعین برگزار شد نحوه مرمت و احیای روستای تاریخی کنزق و نیز روند ثبت ملی آثار تاریخی این شهرستان مورد بحث قرار گرفت.

ناصری ،فرماندار شهرستان سرعین در این جلسه با اشاره به اهمیت احیا و مرمت سایت باستانی کنزق تاکید کرد: در حد مقدورات تمام تلاش خود را برای مرمت و تبدیل روستای کنزق و تبدیل این منظقه به یک جاذبه تاریخی در سطح ملی، به کار خواهیم بست.

 منصورعالیقدری،معاون میراث فرهنگی استان نیز با اشاره به آغاز مطالعات جامع روستای کنزق گفت: با توجه به منحصر به فرد بودن غار های کنزق و جاذبه تاریخی بی نظیری که دارد، تلاش مابرآن است تا در صورت تکمیل طرح احیا و مرمت این روستا، آن را از گزینه های ثبت جهانی هم قرار دهیم.

وی تصریح کرد:غارهای زیر زمینی سرعین تاکنون ناشناخته مانده اند و باید بیش از این معرفی شوند تا حضور گردشگران داخلی و خارجی را در این مجموعه زیبا شاهد باشیم.

 

لازم به ذکر است غارهای باستانی کنزق در روستای کنزق شهر توریستی سرعین استان اردبیل واقع شده است.

این محوطه باستانی شامل قبرستان تاریخی، تپه و دخمه های صخره ای به هم پیوسته ای است که شواهد سطحی الارضی محوطه، نشانگر استقرار قبل از اسلام می باشد.

در دوره های اسلامی روی محوطه قدیمی خانه های چینه ای و خشتی دوره متأخر ساخته و به عنوان محل زندگی استفاده می شد.


 

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد