سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 68066
|
05:50 - 1396/03/24
نسخه چاپی

ضرورت حراست از نادرترین گونه های گیاهی و جانوری در«دربندمشکول»کوثر

ضرورت حراست از نادرترین گونه های گیاهی و جانوری در«دربندمشکول»کوثر
دربند مشكول از جمله مناطقي است كه از لحاظ پوشش جانوري و گياهي منحصر به فرد است و لازم است در راستای حفظ و حراست از این گونه های کم یاب، متلاش جدی صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، دربند مشكول از جمله مناطق حفاظت شده اي است كه از لحاظ پوشش جانوري و گياهي هم در منطقه و هم در سطح كشور مطرح مي باشد و چون این روزها فصل شکار بوه و امکان حضور شکارچیان متخّلف نیز در این منطقه است، لازم است حفظ و حراست از گونه های جانوری و گیاهی کم یاب، مد نظر مسئولین امر قرار گیرد.

یقیناً حمايت مسئولين ذيربط شهرستاني و استاني از منطقه اي كه نادرترين پوشش گياهي و جانوري را در منطقه پرورانده است باعث حفاظت بهتر و موثر تر از مناطق شكار ممنوع دربند مشکول خواهد بود.

بايد توجه داشت كه پوشش گياهي و جانوري دربند مشکول کوثر بدون کوچکترین هزینه ای و خودرو و طبیعی بوده است و اين درحالي است كه امروزه براي حفاظت و بوجود آوردن اين چنين پوشش گياهي و جانوري کم یاب ميليارد ها تومان در شهرستانهاي همجوار هزينه مي شود تا محوطه ای امن برای جانوران و گیاهان کم یاب و نایاب احیا کنند.

وجود خرس قهوه ای، گرگ، پلنگ، روباه، گورکن، تشي، راسو، گربه وحشي، سياه گوش و برخی حیوانات نادر در این منطقه بر اهمیت توجه مسئولان این حوزه می افزاید.

در این منطقه شکار ممنوع، علاوه بر گونه‌های گیاهی متنوع و بعضا منحصر بفرد، گونه‌های شاخص جانوری نظیر کل و بز و پرندگان شکاری نیز مشاهده می شود.

پوشش گیاهی این منطقه استیپی و در ارتفاعات، بصورت مرتع و چمنزار است؛ از جمله گیاهان شاخص منطقه میتوان به زالزالک، پسته وحشی، گلابی وحشی و انواع گون اشاره کرد.

به گزارش کوثرخبر، منطقه دربند حفاظت شده مشکول به وسعت 20 هزار هکتار در 50 کیلومتری شهر گیوی مرکز شهرستان کوثر قرار دارد و وسعت آن در حدود 23000 هکتار است.

از جاذبه‌های طبیعی منطقه می‌توان به برون زدهای زیبای زمین شناختی ( ژئو پارک)، جنگل زیبای گونه درختی ارس، حیات وحش نادر نظیر ( گل وبز، خرس قهوه ای گربه وحشی، عقاب شاهی ...مشاهده کامل متن و ... و گونه‌های درختان جنگلی نظیر (ارس، افدرا، سیاه تلو، زرشک و ...) و دره و دربند زیبای مشکول اشاره کرد.

تلاقی دو رودخانه پرآب گیوی چایی و رودخانه قزل اوزن دراین منطقه به همراه کوهها و صخره‌ها و باغ‌های پر از میوه‌های آبدار و خوشمزه طبیعی، چشم انداز بسیار زیبا و دلنشینی ایجادکرده است.

منطقه شکار ممنوع مشکول در قسمت جنوب استان اردبیل و در حوزه استحفاظی شهر گیوی هم مرز با شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی و در اطراف رودخانه بزرگ و دایمی قزل اوزن قرار گرفته است.

انتهاي خبر/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد