سرویس: دانش و فناوری
کد خبر: 68135
|
14:18 - 1396/03/25
نسخه چاپی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل مطرح کرد؛

تشکیل کار گروه اشتغال برای جامعه مهندسی / اجرای مبحث 19مقررات ملی ساختمان از عوامل مهم تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است

تشکیل کار گروه اشتغال برای جامعه مهندسی / اجرای مبحث 19مقررات ملی ساختمان از عوامل مهم تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل گفت: رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان درباره صرف جویی انرژی یکی از راههای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مامیر محمد سید هاشمی در نشست با خبرنگاران با اشاره به فعالیت های سازمان در دوحوزه صنفی و حرفه ای  اظهار کرد: سازمان در طول سالیان گذشته به مباحث صنفی بیشتر از مباحث حرفه ای پرداخته است.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های اساسی مهندسان بویژه در ایام رکود بازار مسکن بحث ارجاعات نقشه بود اظهار کرد: یکی از اقدامات اساسی در این رابطه بحث شفاف سازی ارجاعات نقشه بود و امروز شاهد هستیم که همه اطلاعات ارجاعی، به صورت آنلاین روی سایت سازمان قابل مشاهده است و این امر موجب تلطیف دغدغه مهندسان شده است.

سید هاشمی افزود: یکی دیگر از اقدامات سازمان در حوزه صنفی، ایجاد سیستم نرم افزار جامع ارجاع برای نظارت بیشتر بر قعالیت های نمایندگان سازمان در شهرستان ها است که بر همین اساس تمامی زیر مجموعه سازمان بر اساس قوانین مدون فعال هستند و راه بسیاری از حواشی را گرفته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایجاد اپلیکیشن و نرم افزارهایی در راستای حذف بروکراسی اداری را از دیگر اقدامات سازمان عنوان کرد.

سید هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر زمان آن فرارسیده که سازمان در حوزه حرفه ای نیز وارد عمل شود گفت: در این رابطه و  در راستای ارائه خدمات کیفی به مردم، مبحث 19 مقررات ملی ساختمان از جمله مواردی است که باید به صورت جدی پیگیر شود.

وی اجرای مبحث ماده 19 را در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: رعایت مبحث 19 درباره صرف جویی انرژی از طرق مختلف از جمله اجرای پنجره و دیوارهای دو جداره در ساختمان و...،  است و به عقیده کارشناسان، اجرای این مبحث یکی از راههای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

استفاده از "برند سازمان" برای درآمدزایی

این مسئول در ادامه گریزی نیز به درآمدهای سازمان نظام مهندسی زد و اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی با حق امضای یک عده مهندس اداره می‌شود و همه هزینه های جاری این سازمان نیز از همین محل پرداخت می شود.

وی یکی دیگر از راههای درآمدزایی سازمان در این دوره را استفاده از "برندسازمان" عنوان کرد و گفت: در این رابطه باید از تلاش های اعضای مجموعه بویژه روابط عمومی سازمان تقدیر کرد.

سید هاشمی همچنین اجرای برنامه های فرهنگی و ورزشی را بخش دیگری از فعالیت های حرفه ای سازمان عنوان کرد و گفت: برگزاری مسابقات حفظ و قرائت قرآن و نیز مسابقات ورزشی در ایام مختلف از جمله ماه رمضان، از جمله اقدامات سازمان است.

مشکل اصلی مهندسان در بحث بیمه، به حساب آمدن بیمه به عنوان سابقه تخصصی آنهاست

سید هاشمی در خصوص بیمه مهندسان عضو سازمان نیز اظهار کرد: یکی از دغدغه های مهندسان در بحث بیمه، علاوه بر رد شدن بیمه، به حساب آمدن سابقه تخصصی آنهاست چرا که بیمه خویش فرما سابقه ای برای مهنسان محسوب نمی شود.

وی اظهار کرد: از  10 هزار مهندسی که عضو سازمان هستند یک عده از محل کارشان در اداره یا پروژه‌هایی که روی آن کار می کنند بیمه شان رد می شود، اما بالای 60 درصد مهندسان بدون بیمه هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با بیان اینکه در تلاش هستیم تا بتوانیم مشکل مهندسان در بحث بیمه را حل کنیم گفت: در بحث سابقه، سازمان برنامه و بودجه که متولی اعطای درجه به شرکت های پیمانکاری و مشاوره است به صورت شفاهی پذیرفت که  این پرداخت بیمه سابقه مهندسی هم حساب شود اما هنوز این سازمان نامه مکتوب آن را نمیدهد.

وی در پاسخ یکی از خبرنگاران در خصوص فعالیت سازمان در خصوص اشتغالزایی مهندسان اظهار کرد: وظیفه ذاتی سازمان نظام مهندسی این نیست که برای مهندسین اشتغالزایی داشته باشد و در این زمینه باید دستگاه های متولی ورود کند.

سید هاشمی گفت: البته سازمان در این رابطه غیر فعال هم نیست و باتوجه به جلسه ای که با استاندار داشتیم، پیشنهادی  درخصوص تشکیل کارگروه اشتغال مطرح کردند که در صورت تحقق آن می توانیم به صورت جسته گریخته کمی از مشکلات اشتغال رامرتفع کنیم.

وی در خصوص اضافه بناهای ساختمانی نیز اظهار کرد: باتوجه به مشکلاتی در این حوزه "طرح جامع شهری " که مورد تاکید معاون عمرانی استاندار نیز بوده در حال بررسی است و این طرح  که مجری آن شهرداری است باید میزان تراکم را مشخص کند.

سید هاشمی اظهار کرد: در بحث اضافه بنا البته برخی محدودیت ها از جمله ماده 5 اجرا می شود ولی باید اذعان کرد که در این بین درآمدهای شهرداری ها نیز دخیل است؛ البته در این میان تخلفات شهروندان و رفع این تخلف در ماده 100 شهرداری را نیز باید در نظر گرفت.

مالیات25 درصد برای مسکن چالشی بزرگ برای فعالان عرصه ساخت و ساز

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در پایان در خصوص رکود بازار مسکن نیز گفت: رکود بحثی خارج از حیطه سازمان است اما در رابطه دو دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاه اول این است که در صورت رونق بازار مسکن، شاهد تورم خواهیم بود و دیدگاه دیگر این است که رونق مسکن، اشتغالزیی وسیع در جامعه را به دنبال دارد.

وی در خصوص پیش بینی وضعیت بازار مسکن در سالهای آتی اظهار کرد: اخیرا صحبت هایی در خصوص مالیات 15 الی 25 درصدی برای مسکن وجود دارد که این مسئله به چالشی بزرگ برای افرادی که در ساخت و سازها فعالیت دارند تبدیل شده است و با این شرایط شاید نتوان، امیدوار به رونق بازار مسکن شد.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد