سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 68251
|
13:06 - 1396/03/29
نسخه چاپی

کارشناس مسائل سیاسی:

آمریکا ایران را تنها چالش‌گر جدی در منطقه برای خود می‌داند

آمریکا ایران را تنها چالش‌گر جدی در منطقه برای خود می‌داند
کارشناس مسائل سیاسی گفت: آمریکا ایران را تنها چالش‌گر جدی در این منطقه برای خود می‌داند و با این تحریم‌ها از ظهور یک رقیب هم شأن و جدی در مناطق دیگر که بتواند قدرت برتر و نظم مطلوب آن را به چالش بکشد، جلوگیری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازسفیرمشکین، فاضل عسگرزاده کارشناس مسائل سیاسی گفت: در ایام انتخابات تحریم به یکی از کلید واژه‌های دولت تبدیل شده بود و دولت وقت را یکی از موفق ترین دولت‌ها برای رفع و جلوگیری از اعمال تحریم‌ها معرفی می‌کردند اما بعد از انتخابات ریاست جمهوری شاهد بودیم که آمریکا تحریم‌های هسته‌ای را با هدف اعمال فشار بر ایران جهت عقب نشینی از قدرت دفاعی ایران برای 3 ماه دیگر تمدید کرد.

 

وی افزود: در دوره جدید تحریم‌ها مجلس سنای آمریکا تنها چند ساعت پس از حمله تروریستی در تهران به قانون تحریم‌های جدید ایران به بهانه آزمایش موشک‌های بالستیک و موارد دیگر  رأی دادند و تحریم‌های ضد ایرانی با 92 رأی موافق به تصویب رسید و براساس این مصوبه رئیس جمهور آمریکا می‌تواند افرادی که در برنامه موشک‌های بالستیکی ایران دخالت دارند در فهرست تحریم‌های اجباری آمریکا قرار دهند.

 

وی ادامه داد: از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید به عنوان رئیس جمهور آمریکا، به طور متوسط هر ماه یک بار تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعلام کرده است به طوری که بعد از دو هفته از حضور خود در کاخ ریاست جمهوری خزانه‌داری آمریکا 13 فرد و 12 شرکت را که مرتبط با برنامه‌های موشکی ایران بودند در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

 

عسگرزاده خاطر نشان کرد: بعد از دو ماه از تحریم‌های جدید آمریکا دولت ترامپ 30 شرکت و فرد خارجی را به بهانه انتقال فناوری‌های حساس به ایران تحریم کردند و افرادی در چین، امارات عربی متحده و کره شمالی را هدف قرار دادند.

 

وی اظهار کرد: 20 روز بعد از خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی به بهانه مسائل حقوق بشری اعمال شد و این بار سازمان زندان‌های تهران و سرپرست معاون امنیتی و انتظامی سازمان زندان‌ها و مدیر کل سابق زندان‌های استان تهران تحریم شدند.

 

کارشناس مسائل سیاسی گفت: آمریکا بعد از یک ماه همزمان با تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران تحریم‌های جدیدی علیه تهران به بهانه فعالیت‌های موشکی وضع کرد و در این تحریم‌ها نیز 7 شخص حقیقی و حقوقی ایرانی و چینی مورد هدف قرار گرفت.

 

وی افزود: در حالی که دولت ایران تصمیمات آمریکا را محکوم کرده و آن را نقض روح برجام دانسته است واشنگتن ادعا می‌کند که آزمایش موشکی ایران مغایر با قطعنامه 2231 برجام است، این ادعا در حالی مطرح می‌شود که این قطعنامه تنها از ایران می‌خواهد هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیکی طراحی شده برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای صورت ندهد هر چند که برنامه‌های موشکی ایران ایران صرفاً ماهیت دفاعی داشته و در حوزه صلاحیت قطعنامه 2231 قرار نمی‌گیرد.

 

حال باید دید پشت پرده تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران چه خبر است؟

 

عسگرزاده گفت: سیاست اعمال فشار و تشدید تحریم‌های ایران پایانی ندارد و هر روز شاهد شاهکارهایی از سوی سیاستمداران آمریکایی هستیم و از زمان انتخاب ترامپ نیز جمهوری خواهان آمریکایی بیش از پیش تلاش خود را برای افزایش هر چه بیشتر فشارها بر ایران به بهانه‌های مختلف انجام می‌دهند و در تحریم‌های جدید نیز برنامه موشکی ایران مورد بهانه قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به دستور کار رژیم صهیونیستی افزود: نخست وزیر رژیم اسرائیل و در سفر چند ماه قبل وی به واشنگتن مدعی شده است که ایران نه تنها تهدیدی برای رژیم اسرائیل به شمار می‌رود، بلکه قصد دارد با توسعه برنامه موشکی، در نهایت آمریکا را هدف قرار دهد لذا این موضع گیری‌ها در تند کردن مواضع آمریکا نسبت به ایران موثر بوده و به بار نشسته است و این مواضع تند به تدریج قالب عملیاتی به خود گرفته و به صورت تحریم که جدیدترین آن در اواخر اردیبهشت ماه اعمال شد.

 

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال کنترل رفتار و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است گفت: در سال‌های گذشته و همزمان با شروع بحران‌های منطقه‌ای، ایران بیش از پیش به یک قدرت بزرگ و موثر در منطقه تبدیل شده است و آمریکا بر این باور است که بخش عمده‌ای از قدرت ایران دست تهران را در رفتارها و فعالیت‌های ضد منافع آمریکا را باز گذاشته است و این امر به اقتدار نظامی به ویژه قدرت موشکی ایران باز می‌گردد لذا برای مهار رفتارهای غیر همسوی ایران با آمریکا، کنگره امریکا بدون توجه به مسائل داخلی ایران اقدام به تحریم‌های جدیدی علیه ایران نموده است.

 

وی افزود: تحریم برنامه موشکی ایران هدف دیگری را نیز دنبال می‌کند و آن ایجاد محدودیت در معاملات تسلیحاتی ایران با خارج است چرا که آمریکایی‌ها بر این باور هستند که بخشی از توسعه برنامه و تکنولوژی موشکی ایران به خرید تسلیحاتی بر می‌گردد و این تحریم‌های جدید می‌تواند روی معاملات تسلیحاتی ایران تاثیرگذار باشد.

 

عسگرزاده گفت: آمریکا از ظهور یک رقیب هم شأن و جدی در مناطق دیگر که بتواند قدرت برتر و نظم مطلوب آن را به چالش بکشد، جلوگیری می‌کند و آمریکا ایران را تنها چالش‌گر جدی در این منطقه برای واشنگتن می‌داند که طی سال‌های گذشته توانسته است با تحکیم و تقویت بنیه دفاعی و اقتدار موشکی به یکی از قدرت‌های برتر منطقه تبدیل شود که این مسأله به یکی از نگرانی‌های فراوان برای آمریکا تبدیل شده است این در حالی است که در سال‌های اخیر، رخدادهای متعدد منطقه‌ای و بین المللی موجب شده است که ایران به عنوان قدرت مهم و کلیدی در این منطقه شناخته شود و روز به روز بر قدرت و حوزه نفوذ آن افزوده شود.

 

وی در پایان گفت: جلوگیری از افزایش قدرت ایران در عرصه‌های مختلف وجودی آن هم در منطقه غرب آسیا که به نوعی حیات خلوت منافع آمریکا محسوب می‌شود یکی از برنامه‌های اصلی دولت امریکا در مقابله با جمهوری اسلامی است که این مسئله از پیشینه‌ای دیرینه در سیاست خارجی آمریکا برخوردار بوده است.

 

عسگرزاده اظهار کرد: پیشبرد این سیاست نیز هر دولتی که در کاخ سفید مستقر شده است، فارغ از اینکه دموکرات بوده یا جمهوری خواه، یکی از دستورکارهای مهم کاخ سفید بوده است و تحریم‌های اخیر که با اصرار دولت ترامپ و تصویب سنای آمریکا اعمال شده یک بار دیگر نشان داد که آمریکا از هیچ اقدام و تلاشی برای سنگ اندازی در مسیر توسعه و پیشرفت ایران در ابعاد مختلف وجود به خصوص حوزه‌های دفاعی و امنیتی ابایی نداشته، بنابراین این مسئله کافی است تا بگوییم که اعتماد به امریکا و سیستم سیاستگذاری و تصمیم‌گیری و تصمیم سازی در این کشور تحت هیچ شریطی امری معقول و واقع بینانه به نظر نمی‌رسد.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد