سرویس: وبگردی
کد خبر: 68369
|
08:51 - 1396/04/01
نسخه چاپی

هاآرتص: نگرانی مشترک اردن و اسراییل از حضور نیروهای سپاه پاسداران در مرزهای خود

هاآرتص: نگرانی مشترک اردن و اسراییل از حضور نیروهای سپاه پاسداران در مرزهای خود
روزنامه صهیونیستی هاآرتص از نگرانی مشترک امان و تل آویو از حضور نیروهای ایرانی در مرزهای خود خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازالعالم، روزنامه صهیونیستی هاآرتص از گسترش روابط میان رژیم صهیونیستی و اردن به علت نگرانی های مشترک میان تل آویو و امان بدنبال تلاش ایران برای انتشار نیروهای طرفدار خود در سوریه به سمت مرز جنوبی این کشور خبر داد.

هاآرتص گزارش کرد: طرفین اسرائیلی و اردنی هماهنگی میان فعالیت های دیپلماتیک خود در پاسخ به تحولات اخیر در سوریه را شدت بخشیده اند زیرا نیروهای دولتی وفادار به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، همزمان با تقویت نفوذ ایران در سوریه و عراق به طور یکسان، مواضع خود در جنوب کشور را تثبیت کرده اند.


براین اساس، همچنین اردن و رژیم صهیونیستی بیم آن دارند که ایران با بهره برداری از موفقیت های اخیر ارتش سوریه، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب (اسلامی) و شبه نظامیان دیگر به ویژه حزب الله را در نزدیکی مرز سوریه با اردن و اسرائیل مستقرکند.


به نوشته این روزنامه، بدنبال تشدید تنش در منطقه خاور میانه، طی سال های گذشته شاهد تشدید همگرایی میان تل آویو و امان بوده ایم. هاآرتص برای اثبات این موضوع به گزارشات روزنامه های آمریکایی و عربی در مورد اقدام رژیم صهیونیستی در ارائه اطلاعات اکتشافی به اردن، پشتیبانی امنیتی از این کشور برای ارتقای ثبات خود و مقابله با دو خطر زیر اشاره کرد که عبارتند از؛ حملات تروریستی از سوی گروهک تروریستی داعش و نفوذ رو به رشد ایران در منطقه بود. 


هاآرتص یادآوری می کند  بسیاری از مقامات ارشد اسرائیلی از بازتاب ناامنی احتمالی در اردن ابراز نگرانی کرده اند چراکه به طور منفی در اوضاع امنیتی داخل این رژیم تاثیر خواهدگذاشت.


در همین راستا این روزنامه صهیونیستی افزود: "گادی ایزنکوت" رئیس ستاد ارتش اسرائیل طی نشستی که در ماه مارس گذشته پشت درهای بسته برگزارشد، وعده داد  در این زمینه از اردن در صورت هرگونه نیاز، حمایت خواهدکرد.


این روزنامه با اشاره به سری مقالات نوشته شده توسط "بسام البدارین" در روزنامه القدس العربی، وی را نویسنده و روزنامه نگاری نزدیک به دیوان پادشاهی اردن می داند که پیشتر از نگرانی مشترک میان اردن و رژیم صهیونیستی نسبت به تحولات جنوب سوریه سخن به میان آورده بود.


هاآرتص به نقل از این روزنامه نگار اردنی نوشت: وزیر خارجه اردن در دیدار با همتای روسی اش مدعی شده که امان با تقویت جای پای سپاه پاسداران انقلاب (اسلامی) ایران در نزدیکی مرزهای شمالی کشور موافق نیست و آن را کمتر از خطرات "داعش" تصور نمی کند.


"هاآرتص" همچنین با توجه به مقالات بسام البدارین افزود: اسرائیل در تلاش برای تقویت توانایی های دفاعی امان، تصاویر گرفته شده ماهواره ای از مرزهای اردن با عراق و سوریه را در اختیار اردن قرارداده است و در گزارش دیگری به نقل از "وال استریت ژورنال" نوشت: حدود دو سال پیش، اسرائیل ارسال بالگردهای تهاجمی قدیمی مدل "کبرا" را به اردن آغاز کرد.


این روزنامه ادامه داد: اسرائیل و اردن تحولات در جنوب سوریه را به ویژه پس از استقرار توپخانه دوربرد آمریکایی ها در نزدیکی گذرگاه التنف و اقدام آنها برای اولین بار در سرنگونی جنگنده سوریه، به دقت زیر نظر دارند. در حالی که ارتش سوریه حملات علیه مواضع عناصر مسلح در شهر درعا در نزدیکی با مرز اردن را تشدید کرده است.


هاآرتص تاکید کرد هنوز روشن نشده است که آیا حکومت سوریه قصد دارد کنترل مرز با "اسرائیل" در بلندی های جولان را به دست آورد یا خیر، چرا که هنوز بخش عمده این مناطق در کنترل مخالفان مسلح قراردارد.

منبع:خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد