سرویس: نمین
کد خبر: 68399
|
23:01 - 1396/04/01
نسخه چاپی

مقاله

جریان شناسی انقلابیون ارتدکس در حوزه و روحانیت

جریان شناسی انقلابیون ارتدکس در حوزه و روحانیت
انقلابی ارتدکس مخصوص دانشجویان نبوده و نیست و در تمام اقشار و لباس‌ها وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل از شکوه فرهنگ، مقام معظم رهبری در دیدار ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ با دانشجویان، در آغاز بیانات خود، به تحلیل نظام سلطه پرداختند.در خلال این بحث ایشان به مفهوم انقلابی ارتدکس اشاره کردند:
« دانشجوی انقلابی مسلمان، دانشگاه را فتح کرد...یعنی دانشجوهای مسلمان، هم در مباحثات توانستند دانشگاه را فتح کنند، هم در مبارزات؛ ... بعد هم که خب به تعطیلی دانشگاه و مانند اینها [انجامید].
منتها [بعد] در بین خود مجموعه‌ی دانشجوی مسلمان، یک اختلالاتی به وجود آمد. دانشجوی مسلمان، دانشگاه را فتح کرد، لانه‌ی جاسوسی را فتح کرد امّا خودش از درون مغلوب شد!
این به نظر من نکته‌ی قابل توجّهی است. چرا؟ برای خاطر اینکه دچار ضعف تحلیل و ضعف محتوا بود؛ هیجانات بود، خیلی هم تند -بعضی از بچّه های دانشجو در آن روز، ماها را که آن وقت تازه از زیر زندان و تبعید و این قبیل چیزها بیرون آمده بودیم، انقلابی نمی‌دانستند؛ یعنی در مقام قضاوت، ماها را تخطئه می‌کردند؛ همین‌هایی که الان هم هستند؛ حالا بعضی‌هایشان هنوز هم هستند؛ یعنی واقعاً اُرتدُکس [بودند]، یک انقلابی اُرتدُکسِ سفت و سخت، خیلی قرص و محکم-
منتها آن ذهنیّت، از محتوای لازم خالی بود، [لذا] در یک نقطه ی حسّاسی ضربه خورد.»

منظور از انقلابی ارتدکس آن دسته از انقلابیونی بودند که بر اساس جوّ حاکم در فضای جامعه و یا به خاطر هیجانات مثبت درونی و اجتماعی، به خیل انقلابیون پیوسته بودند. تفاوت اصلی این انقلابیون با انقلابیون ناب و حقیقی از جمله امام خمینی(ره)، در پشتوانه فکری و شناختی از حقیقت انقلاب بود. این عده آن مفاهیم عظیمی که از متن دین در مورد نفی طاغوت وجود دارد را درک نکرده بودند و فقط به صرف تحریک هیجاناتشان به مقابله با نظام حاکم قیام کرده بودند.

انقلابی ارتدکس مخصوص دانشجویان نبوده و نیست و در تمام اقشار و لباس‌ها وجود دارد. یکی از مهم‌ترین اقشاری که در رقم خوردن انقلاب نقش به سزایی داشتند، روحانیت بود. در این بین نیز روحانیونی بر اساس همان هیجانات به خیل انقلابیون پیوسته بودند.

وقتی انقلاب در نهاد فرد و در افکار و عقاید او ریشه ندوانده باشد، و فقط صرف تحریک هیجان بوده باشد، اولین اثری که می‌گذارد تزلزل و تذبذب و دگرگونی است. در این چهاردهه بعد از انقلاب به شخصیت‌های مختلفی از اقشار مختلف با سابقه درخشان انقلابی بر خوردیم که رفتارشان بویی از انقلابی گری نبرده بود. افرادی که گاهی چرخش‌های 180 درجه ای کرده بودند.

در میان روحانیت نیز کم نبودند افرادی که در آغاز انقلاب همراه و همگام بوده‌اند (هم طلاب مبلّغ، هم مجتهدین و حتی در بعضی موارد مراجع) و زحمت‌ها کشیده و رنج‌ها متحمل شدند، ولی بعدها با تغییر شرایط، هیجاناتشان تغییر کرد؛ و علنی و غیر علنی با جریان انقلاب فاصله یافته و حتی گاهی به مقابله با نظام اسلامی و تفکر انقلابی پرداختند.

این افراد که در تمام شهرها و روستاها وجود داشتند، بعدها چون خودشان را نمی‌توانستند همراه جریان انقلاب کنند، تلاش کردند با جریان انقلاب به مقابله بپردازند. در برهه‌ای نیز با فضای بوجود آمده به صورت علنی با بسیاری از اصول انقلاب و حتی با مسلّمات دینی به مبارزه پرداختند. اما جریان حاکم بر افکار عمومی که با علنی شدن این وقایع، فاصله این افراد با مبانی خود را دیدند، به مرور به طرد کردن این افراد پرداختند. حتی در مواردی روحانیون با سابقه انقلابی گری و ایثارگری را به خاطر بی احترامی علنی به مقدسات از منابر پایین کشیدند.

این جریان که با یک ناکامی جدی روبرو شده بود، برای زنده نگه داشتن خود به رویکرد ملایم تری روی آورد. این انقلابیون ارتدکس تصمیم گرفتند با سوابق ایثارگری خود قرائت جدیدی از انقلاب و تاریخ انقلاب را به نسل جدید منتقل کنند. آن هم با دقت و با ملایمت و با پنهان کاری و سانسور، تا جایی که هیچ اصطکاکی با انقلابیون ناب،ریشه دار و حقیقی ایجاد نشود.

انقلابی ارتدکس پدیده ای ست که همیشه همراه جریان حق بوده است و ریشه‌های آن را در زمان حضرت رسولصلی الله علیه و آلهو زمان خلافت امیرالمؤمنینعلیه السلاممی‌توانیم ببینیم.

در واقع کلید واژه انقلابی ارتدکس در بحث تحلیل نظام سلطه در سخنان مقام معظم رهبری، فصل جدیدی از جریان شناسی را گشود، که باید بسیار دقیق بر روی این مفهوم و جریان مطالعه و پژوهش نمود. ایشان در واقع یک دوگانگی جدید را مطرح کردند و از مهره های جدید نفوذ نظام سلطه پرده برداشتند. دوگانه انقلابی ناب و انقلابی ارتدکس. انقلابیون ارتدکس در واقع مهره جدید پروژه نفوذ سلطه، برای تغییر دادن ماهیت انقلابی جمهوری اسلامی ایران است. پدیده ای که در کلام دم از انقلاب و اطاعت از رهبری می زند و در عمل کاملا بر خلاف آن اقدام می‌کند. پدیده‌ای که قدم اول آن تشکیک در فلسفه انقلاب و تاریخ انقلاب و قدم دوم آن قرائت جدیدی از انقلابی و تاریخ انقلاب است. قدم بعدی به نمایش گذاشتن چهره‌ای ساده و یا افراطی از انقلابیون ناب و چهره‌ای منطق محور و اهل تدبیر از انقلابیون ارتدکس است.

این تقابل و دوگانگی در واقع ادامه همان پدیده اسلام آمریکایی است که روزی بنیان گذار نظام جمهوری اسلامی به مقابله با آن پرداخت و اسلام ناب محمدیصلی الله علیه و آلهرا مطرح نمود.

در فتنه‌ها و بزنگاه‌های تاریخ نیاز به بصیرت بیش از پیش احساس می‌شود. لذا وظیفه ما در مرحله اول درک صحیح و ریشه‌ای از انقلاب و شناخت دقیق از تاریخ انقلاب است؛ و در مرحله دوم به دست آوردن بصیرت برای تشخیص انقلاب ناب و ارتدکس و همچنین مهره های نفوذ سلطه غربی است. در مرحله سوم وظیفه ما این است که این انقلابیون ارتدکس را با شفاف سازی در سطح نگه داریم، چراکه حیات این پدیده به مخفی بودن و در سایه عمل کردن است.

 

رضا یوسف زاده

طلبه حوزه علمیه قم

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد