سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 68454
|
10:55 - 1396/04/03
نسخه چاپی

آتش به اختیار در «فضای مجازی»

 آتش به اختیار در «فضای مجازی»
آنچه که مشخص است، مفهوم "آتش به اختیار" در کلام رهبری بیشتر در حوزه جنگ نرم و مسائل فرهنگی تعریف می شود، مسائلی که قطع یقین اهمیتی وافر داشته و می طلبد انقلابی مدیریت شده و عملیاتی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، رهبر معظم انقلاب در سال 1391 در بیاناتشان فضای مجازی را از جمله مهمترین اعمال مرتبط با افراد متعهد و متخصص در این فضا عنوان کردند؛ تا جایی که معظم له فضاي مجازي را به اندازه انقلاب اسلامي با اهميت برشمردند.

حال آنچه که مشخص است، مفهوم "آتش به اختیار" در کلام رهبری بیشتر در حوزه جنگ نرم بوده و شاخه ای از مسائل فرهنگی را تشکیل می دهد، مسائلی که قطع یقین اهمیتی وافر داشته و می طلبد جنبه عملیاتی به خود گیرد.

واژه «آتش به اختیار» اکثراً در مواقعی عنوان می شود که کاستی ها و کمک های بسیاری در حوزه های متعدد از سوی برخی مسئولان و یا دیگر مراکز تصمیم گیر و یا تصمیم ساز رخ دهد، این کم کاری و سهل انکاری را «ولنگاری» گویند و آتش به اختیار مد نظر رهبری که این روز ها دغدغه مردم، متعهدان و متخصصان حوزه ای متعدد فرهنگی و اقتصادی و... شده است از این ولنگاری سرچشمه می گیرد که لازمه توجه به آن تنها اقدام و عملی است که می بایست برای رسیدن به اهداف اجتماعی، فرهنگی و ... به کار بست.

جلوگیری از هجمه های فرهنگی و اقتصادی و همینطور معضلات اجتماعی و ...، از جمله دیگر اهداف مرتبط با «آتش به اختیار» رهبری می باشد که با عمل به آن در خنثی سازی اعمال خصمانه دشمنان در نفوذ جریانی و فردی به کشور و دستگاهها جلوگیری کرد.

از سویی وقتی سیستم فکری، برنامه ریز و مدیریتی یک کشور در حوزه جنگ نرم، اقتصاد مقاومتی و اعمال فرهنگی دچار اختلال یا تعطیل می شود، دلسوزان نظام باید وارد عرصه شده و خط فرهنگی کشور را با تمام توان حفظ کنند تا توسط دشمن تسخیر نشده و یا سقوط نکند.

اما متاسفانه یا خوشبختانه نکته مهمی که بیش از پیش در فضای مجازی قد علم کرده و یقیناً مهمتر و تاثیر گذار تر از فضای حقیقی است؛ راحتی بیان، حضور اکثریت مردم، عدم تشخیص کذب و راست و دیگر معایب و مزایای بسیار که این روز ها بیش از 35 درصد مردم کشور را درگیر خود کرده ات.

اما آنچه در فرمایشات رهبری در میان دانشجویان برجسته بود و متاسفانه در مطالب و پست های تولید شده در شبکه های اجتماعی مغفول ماند عدم حضور حداکثری متعهدان متخصص و انقلابی در فضای صرفاً مجازی است؛ هرچند نیروهای متعهد و متخصص انقلابی در فضای حقیقی دست از کار نکشیده اند و به کار میدانی و رو در روی فرهنگی و تبیینی با مخاطبین مشغولند اما قطعاً بازخوردی اندک نسبت به فضای مجازی خواهد داشت.

حضور موثر در فضای مجازی بسیار لازم است اما هنوز کافی نیست؛ به نظر می رسد جریان ارزشی بیشتر همه توان و انرژی خود را در فضای حقیقی گذاشته در حالیکه این فضا، اقتضائات خاص خود را دارد، زمینه هدایت و روشنگری کامل و واقعی در آن مهیا است ولی نسبت به فضای مجازی اندک بازخورد را ارائه می دهد.

آتش به اختیار از جنس «عمل» است و بی جهت نباید در کلاف تفسیرهای نظری عجیب و غریب(نظریه زدگی!!) گرفتار شویم و از اصل موضوع  غافل شویم، در این رابطه پیام رهبری معظم روشن است: فعالیت متراکم فکری و فرهنگی به شکلی جهادگونه! پیام روشن است و ان شاالله مرد میدان باشیم...

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد