سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 68608
|
02:54 - 1396/04/08
نسخه چاپی

عملیات اجرایی خط انتقال و پایاب سد گیوی در هاله ای از ابهام!

هزینه دهها میلیاردی سد گیوی همچنان بدون بازخورد!/90درصد کشاورزان کوثری از آب سد بی بهره اند

	هزینه دهها میلیاردی سد گیوی همچنان بدون بازخورد!/90درصد کشاورزان کوثری از آب سد بی بهره اند
پروسه تکمیل و اجرای سد گیوی در حالی است که این سد در چند سال اخیر بیش از 3 بار آبگیری شده و ظاهراً عملیات اجرایی ساختمان آن به اتمام رسیده است ولی چگونگی و زمان اجرای پروژه خط انتقال و پایاب این پروژه ملی مردمی همچنان در هاله ای از ابهام است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، پروژه ملی و مردمی سد گیوی (ساختمان سد) با تلاش های مسئولان وقت دولت دهم و همچنین دولت یازدهم پس از 23 سال به پایان رسید، ولی همچنان آب این سد از 76 میلیون متر مکعب مخزن خود تنها 6 میلیون متر مکعب آب را در خود ذخیره سازی کرده است و در برخی از مواقع نیز شاهد رهاسازی مقداری از آب جمع شده پشت سد به رودخانه گیوی جهت آبیاری باغات این شهر نیز هستیم.

اما نکته اصلی و مهمی که پیشتر هم عنوان شده است تکمیل و بهره برداری از خط انتقال و پایاب سد گیوی است که در طول چند سال اخیر هیچ عملیات اجرایی در این خصوص صورت نگرفته است.

اخیراً امام جمعه کوثر، نماینده شهرستان و فرماندار کوثر در دیداری که با وزیر نیرو داشتند قول مساعد را در خصوص تخصیص اعتبارات لازم و اجرایی شدن عملیات مرتبط با خط انتقال و پایاب سد گیوی را که مهمترین قسمت بهره مندی اهالی از آب کشاورزی را موجب می شود، اخذ کردند.

چندی پیش هم شنیده شد که قرار داد شرکت مربوطه برای انجام عملیات اجرایی خط انتقال سد گیوی صورت گرفته است که موجبات شادی اهالی کشاورز این منطقه را رقم زد، اما این شنیده ها همچنان در حد یک شنیده باقی ماند تا امام جمعه کوثر در خطبه های نماز جمعه این شهرستان بارها از روند اجرایی این پروژه و عدم عملکرد مناسب شرکت مربوطه در آغاز عملیات اجرایی خط انتقال سد گیوی انتقاد کند.

از سویی اتمام ساختمان سد گیوی که بی شک زحمت و در کنار آن هزینه میلیاردی را برای مسئولان به بار داشته است، هم اکنون بدون شبکه زهکشی و پایاب، متاسفانه به دلیل شرایط منطقه ای و جغرافیایی تنها 10 درصد اهالی این شهرستان را از آب پشت سد گیوی بهره مند می سازد، این در حالی است که هزینه دهها میلیاردی دولت برای ساختمان سد گیوی برای 90 درصد کشاورزان این منطقه بی بهره است!

به گزارش کوثرخبر، در پی این مطالبات مردمی از مسئولان مبنی بر آغاز و اتمام پروژه خط انتقال و پایاب سد گیوی، انتظار بر این می رفت که این دغدغه مردمی، دغدغه اصلی مسئولان ارشد استانی و کشوری باشد و با وجود پیگیری های مسئولان و امام جمعه این شهرستان تمهیدات لازم در این خصوص اتخاذ شود، ولی مشاور وزیر نیرو در جلسه دیروز بررسی پروژه‌های سدسازی استان اردبیل بدون مطرح کردن مسائل و مشکلات مرتبط با پایاب سد گیوی، از آغاز عملیات اجرایی سه سد تازه کند، احمدبیگلو و عمارت در این استان خبر داده است.

محمد حاج رسولی‌ها در حالی از آغاز عملیات اجرایی سه سد جدید در استان اردبیل خبر داده است که اصلی ترین و مهمترین مطالبه مردمی شهر گیوی در انتقال آب کشاورزی به مزارع شان در هاله ای از ابهام است!

با تکمیل خط انتقال و پایاب سد گیوی علاوه بر اینکه بیش از 20 روستا از آب کشاورزی بهره مند خواهند شد، توسعه و بهبود 10 هزار هکتار از اراضی دیم و باغات شهر کوثر، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت اهالی، کنترل سیلاب رودخانه گیوی چای و افزایش جاذبه های توریستی نیز برای شهرستان 25 هزار نفری کوثر به ارمغان خواهد آمد.

امید می رود این مطالبه به حق مردم شهرستان کوثر پس از 23 سال چشم انتظاری در آینده ای نزدیک به همت دولتمردان این مرز و بوم مرتفع شود.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد