سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 68897
|
12:08 - 1396/04/18
نسخه چاپی

منتخب شورای شهر اصلاندوز:

انتخاب شهردار در دو بعد شخصیتی و کاری باید بررسی شود/ظرفیت بالقوه ای در شهر اصلاندوز وجود دارد

انتخاب شهردار در دو بعد شخصیتی و کاری باید بررسی شود/ظرفیت بالقوه ای در شهر اصلاندوز وجود دارد
در آستانه آغاز به کار پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستاها گفت و گویی با یک عضو منتخب شورای شهر اصلاندوز ترتیب دادیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازارس تبار،بر اساس مصوبه جدید مجلس در مرداد ماه امسال کار چهارمین دوره شورا به پایان رسیده و کار اعضای پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از 14 مرداد ماه سال 96 آغاز می‌شود.

بنابراین حدود 27 روز دیگر منتخبین شورای شهر اصلاندوز بر کرسی های پارلمان محلی می نشینند و برای رشد و توسعه و آبادانی شهر مرزی اصلاندوز فعالیت خواهند کرد.

با توجه به اهمیت موضوع به سراغ یکی از منتخبین شورای اسلامی شهر اصلاندوز رفتیم تا مصاحبه ای صمیمانه ترتیب دهیم که در ادامه می آید.

 

 با سلام جناب آقای عبدالله وند ضمن خوش آمدگویی خدمت شما و با تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید برای آشنایی بیشتر مخاطبان لطفا خودتان را معرفی کنید.

به نام خدا. هادی عبدالله وند هستم متولد اصلاندوز، کارشناسبرنامه ریزی شهری، کارشناس ارشد رشتهجغرافیا- برنامه ریزی شهریاز دانشگاه مازندران. آخرین فعالیت من، مدیر فروش شرکت هنرانه سبز بودم که در حوزه بیزنس های الترونیک در استان اردبیل فعال می باشد و همزمان در همان شرکت طراحی های محیطی در شهر اردبیل را بر عهده داشتم. این شرکت، یک مجموعه تخصصی، علمی و تحقیقاتی است که در زمینه صنعت تبلیغات در شهر فعال می باشد، و باعث شده از وابستگی و واردات در حوزهICTجلوگیری کنیم و در اهداف اقتصاد مقاومتی گام موثری برداشته شود.

چه شد که وارد عرصه رقابتهای انتخاباتی شورای شهر اصلاندوز شدید؟

با توجه به رشته تحصیلیم و آشنایی و همکاری با شهرداران و شوراهای مختلف و کسب تجربه در زمینه مدیریت شهری و آشنایی کامل با نقاط ضعف و قوت شهر اصلاندوز به لحاظ انجام کارهای اجرایی در سطح شهر و همچنین تشکیل یک تیم فکری از جوانهای شهر و بررسی نیازها و پتانسیل های شهر و الویت بندی آنها آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات شورای شهر اعلام کردم.

نظر شما در خصوص برنامه های راهبردی برای شهراصلاندوز چیست؟به نظر شما داشتن برنامه های بلندمدت اقتصادی و فرهنگی واجتماعی و عمرانی چه اثراتی خواهد داشت ؟ برای این منظور شما چه تمهیداتی اندیشیدید؟ چه خواهید کرد ؟ برنامه عملی خود را بگویید؟

یکی از فعالیت های مهم شورا بایستی تدوین چشم اندازی روشن برای شهر و همچنین انجام امور مطابق آن چشم انداز باشد .اهميت چشم انداز و چشم انداز سازي در تعيين سرنوشت اقتصادي، اجتماعي و كالبدي شهرها و محلات به گونه اي است كه مي توان آن را به مثابه "قلب" فرايند برنامه ريزي و طراحي شهري محسوب کرد. در وضعيت كنوني، يعني تشديد رقابت شهرها بر سر كسب سهم بيشتري از ثروت ها ، استعدادهاي درخشان ،امر تدوين و اجراي چشم انداز براي شهرها ديگر نه يك "انتخاب" بلكه به يك "ضرورت" بدل شده است.

با توجه به وضعیت درآمدی شهرداری که امروز تحت فشار قرار دارد و نیز افزایش جمعیت از طرف دیگر یکی از مواردی که شایسته است(بایستی) در شورای پنجم به آن توجه جدی شود پتانسیل ها و منابع بالقوه ای است که در شهر اصلاندوز وجود دارد و باید با استفاده صحیح از این منابع موجبات درآمد پایدار برای شهر را فراهم کنیم و از ظرفیت هایی که وجود دارد و همچنین اجرای پروژه ها با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذار در جهت پیشرفت و آبادانی شهر طی سالهای آینده استفاده کنیم.همچنین در زمینه های فرهنگی و اجتماعی با شناسایی نقاط ضعف و قوت و تدوین برنامه های کوتاه مدت ،میان مدت و بلند مدت به رشد و تعالی شهر کمک کنیم.البته در گام نخست ضروری است که وضعیت درآمدی در وضع موجود به شکل شفاف مشخص شده تا به شکل جدی آسیب شناسی گردد.

 

شما مسلما بعنوان منتخب شورای اسلامی شهر از وظایف اعضای شورا اطلاع دارید، اگر امکان دارد عنوانهای اصلی از وظایف شورای اسلامی را که قانون گذار مشخص نموده است برای اطلاع خوانندگان بیان نمایید؟

از مهمترین وظایف شورا که به نظر من شاه بیت شروع کار شورا محسوب می شود انتخاب شهردار است.

همچنین شورای شهر نهادی جهت تدوین و تسریع انجام امور فرهنگی ،اقتصادی، عمرانی ،آموزشی و بهداشتی و غیره است.

نظارت بر عملکرد شهرداری ، مسائل مالی و اجرای پروژه ها از دیگر وظایف مهم شوراست.

همچنین تعامل سازنده با سایر ادارات و نهادها و ارگانها جهت تسهیل در روند اداره شهر می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات مردم باشد.

آیا نگاه شما در مورد مسئله مدیریت شهری، نگرشی عدالت محورانه است؟ چه برنامه ای برای توزیع متعادل ومناسب امکانات شهری در مناطق مختلف شهر دارید؟

یکی از انگیزه های بنده برای ورود به عرصه شورا توسعه متناسب شهری است که به نظر من باید اعتدال و عدالت در آن رعایت شده باشد و ما بایستی نسبت به ترویج عدالت محوری در تمامی نقاط و محلات شهر توجه جدی در اجرای طرح های عمرانی فرهنگی بهداشتی و …داشته باشیم و باتوجه به نیازسنجی و پتانسیل های هر محل و الویت بندی آنها توسعه محلات همگام با توسعه مرکز شهر انجام گیرد چون اعتقاد بنده بر این است که ما شهروند درجه یک دو و سه نداریم که بخواهیم خدماتمون را درجه بندی کنیم همه شهروندان ما درجه یک هستند و بایستی خدمات درجه یک هم به آنها ارائه شود.گاهی برنامه های کوچک و برطرف کردن نیازهای اولیه مردم نسبت به انجام پروژه های میلیاردی رضایت مندی بیشتری را به دنبال دارد.

 یکی از مهمترین وظایف شوراهای اسلامی شهر انتخاب شهردار است حضرتعالی چه معیار و ملاکی برای انتخاب شهردار دارید؟

از نظر بنده انتخاب شهردار در دو بعد شخصیتی و کاری باید بررسی شود.

از نظر شخصیتی بایستی فردی منظم، دارای روابط عمومی بالا در برخورد با ارباب رجوع و پرسنل ، دارای جرات و جسارت و مهمتر از همه صداقت و پاکدستی باشد.

از نظر کاری علاوه بر تخصص و تعهد دارای تجربه کافی و داری دید باز و خوش فکر باشد.  

چگونه می توان مشارکت مردم بخصوص قشر جوان و زنان جامعه را در عرصه شهری به کار گرفت؟

در بحث شهر نشینی این شهر متعلق به همه اقشار چه زنان چه جوانان و... هرکسی که دراین شهر زندگی می کند باید سهمی در اداره این شهر در حد توانایی خودش داشته باشد . در بحث مدیریت می توانیم جوان گرایی را ادامه بدهیم و از افراد جوان متخصص دعوت به کار کنیم و من معتقدم که در جامعه ما افراد جوان و متخصص زیاد و دانایی هستند که می شود در زمینه مدیریت شهری از آنان کمک بگیریم.

حضور زنان در عرصه های اجتماعی و فرهنگی خیلی مهم است .حتی اگر خانم هایی شاغل نیستند، در فعالیت های اجتماعی مشارکت داشته باشند منجر به این می شود که در زمینه تربیت فرزندان خود در زمینه فرهنگی و اجتماعی بتوانند فرزندان مناسبی برای آینده آماده کنند که این خیلی مهم است. اگر خانم ها در این حوزه هم آموزش ببینند هم مطالعات کافی داشته باشند تا اگر امکانش باشد در حوزه مدیریت شهری وارد شوند.

 

جناب آقای عبدالله وند برنامه شما در مشارکت متخصصان و مهندسان درشورای شهردر جهت ارتقا کیفیت شهر اصلاندوز در این دوره چیست؟

شورای شهر اصلاندوز متشکل از 5 عضو است و این اعضایی که وارد شورای شهر می شوند به طبع از یک قشر خاصی نبوده و از گروههای چه سیاسی اجتماعی چه مهندسی و ...مختلفی هستند. متاسفانه نمی توانیم چینشی بر اساس آنچه جامعه نیاز دارد بر اساس افراد منتخب داشته باشیم. به نظر من یکی از وظایف اعضای شواری شهر این است که در کنار کمیسیون هایی که در شورای شهر هست مثل بودجه، محیط زیست، فرهنگی اجتماعی، مدیریت شهری، کارگروههایی زیر نظر این کمیسیون ها تشکیل شود و از افراد متخصص در حوزه های اجتماعی و شهری دعوت شود و از نظرات آن متخصصان بهره بگیرند و در تصمیمات خودشان که در زمینه مدیریت شهری باشد با کمک شهرداری بتوانند اجرا کنند.

نطر شما در ارتباط با چینش شورا چی می باشد؟ آیا شما دو قطبی بودن شورا را قبول دارید ؟ اگر چنین چیزی وجود دارد به نظر شما دلیلش چیست ؟

طبیعتا قبول ندارم، نه من بلکه هیچ یک از اعضای شورا فعلی یا گذشته قبول ندارد.به نطر من چینش شورا یک بار اتفاق می افتاد ،یعنی چینش همانی است که مردم انتخاب می کنند ولی خوب متاسفانه دوقطبی بودن در بین اعضای شورا نیز به عنوان یک پدیده تهدیده کننده در عملکرد مدیریت شهری می باشد که با رجوع به حافطه تاریخیمان می بینیم که در گذشته این مساله به انحای مختلف وجود داشته است. در نتیجه این اتفاق طبیعتا شورای شهر استقلال خود را از دست می دهد.

 در مورد اعضای منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصلاندوز که بنده نیز عضوی از آن می باشم خوشبختانه چنین مسله ای وجود ندارد و هر پنج نفر ما به شکل مرتب جلساتی را با تعامل کامل و با همفکری برگزار می کنیم. به واقع صورت مسله فعلا به این شکل می باشد و برای ارزیابی دقیق باید منتطر ماند.

نطر شما درباره فشار افراد خارج از شورا به بعضی از اعضای شورا چه می باشد؟

توجه داشته باشید که یک شهر متشکل از منافع متکثر افراد متفاوت می باشد،مثلا نخبگان و فعالان اقتصادی ،جوانان ،بانوان و ......طبیعتا اختلاف نطرهای در مدیریت و تخصیص منابع وجود خواهد داشت. طبیعتا ما فشار هیچ یک از گروه ها یا افراد را بر نخواهیم تابید و اگر هم منافعی برای فرد یا گروهی متصور می شویم تنها در صورتی برایمان توجیح پذیر خواهد بود که در راستای منافع تمام گروهها و تک تک شهروندان باشد.

به اعتقاد خیلی از دوستان یکی از مشکلات اساسی در پروسه مصوبات شوراهای قبلی عدم تشکیل جلسات به طور رسمی و اطلاع رسانی عمومی از مصوبات شورا تاکنون بوده است نظر شما در این مورد چیست ؟

از مهمترین مسائلی که باعث اعتماد و شفافیت می شود ارائه گزارش عملکرد به صورت فصلی یا ۶ ماه یکبار به مردم است که بنده و دیگر دوستان منتخب اعتقاد جدی به آن داریم و انشاالله در آینده با حضور در جمع مردم به ارائه گزارش های خود و اطلاع رسانی در جهت انجام امور توجه جدی خواهیم داشت.بر اساس قانون تمام جلسات شوراها باید به شکل علنی برگزار شود و لذا در همین راستا این اتفاق را از همان جلسه نخست یعنی انتخاب هییت ریسه عملی خواهم کرد.

و صحبت پایانی جنابعالی را در انتهای این مصاحبه می شنویم؟

اینجانب خداوند متعال را شاکرم که بنده و دیگر دوستان را مورد لطف و عنایت مردم قرار داد و توفیق خدمتگذاری به مردم نصیب ما شد و انشاالله در این عرصه با توکل به خدا و با توجه به فرامین مقام معظم رهبری و با پشتوانه مردم و شهروندان عزیز بتوانیم از مسئولیتی که به عهده ما گذاشته شد روسفید بیرون بیاییم و موجبات رضایت خداوند و مردم را فراهم کنیم.

و در نهایت تشکر میکنم از دوستان سایت خبری ارس تبار و ان شاءالله در مسیر پیش رو همراه و همگام به اطلاع رسانی فعالیت ها در امورشهر بپردازیم.

مصاحبه از سجاد میرزایی

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد