سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 69259
|
15:15 - 1396/04/30
نسخه چاپی

سایه سنگین محرومیت همچنان بر سر مرزنشیان اصلاندوز!

سایه سنگین محرومیت همچنان بر سر مرزنشیان اصلاندوز!
تاکنون تلاشهایی زیادی برای اصلاندوز شده اما همچنان سایه محرومیت بر سر این بخش مرزی سنگینی می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازارس تبار،شهر مرزی اصلاندوز مغان در سرشماری سال 95 با افزایش چشمگیر 6هزار نفری اکنون به 32 هزار و 500 نفر رسیده و این نشان از ظرفیتها و پتانسیل های موجود در این نقطه صفر مرزی کشور است.

با توجه به اینکه اصلاندوز در سطح استان اردبیل از قابلیتهای مهمی در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی برخوردار است و بیشتر محصولات کشاورزی را در خود جای داده، نیاز است مسئولان تلاش جدی تری برای رفع معضلات منطقه داشته باشند.

تاکنون تلاشهایی زیادی شده اما همچنان سایه محرومیت بر سر این بخش مرزی سنگینی می کند.از بازگشایی گمرک گرفته تا ارتقای بخش اصلاندوز به شهرستان و چندین وعده دیگر اما باید منتظر بمانیم تا مسئولان همچنان بر طبل وعده بکوبند و ما نیز تنها امیدوار باشیم!!

تپه تاریخی نادرشاه افشار معروف به تپه نادری

Image result for ‫اصلاندوز‬‎

اصلاندوز در مسایل مختلف در رنجهای متعددی بسر برده و مستلزم نگاه جدی تری است نگاهی که باید از سر دلسوزی و توسعه گرا باشد.

کارهایی در منطقه انجام شده از جمله گازرسانی و شن ریزی و طرح هادی قشلاقات و روستاها اما بنظر اولویت اصلی که همان ارتقای بخش اصلاندوز به شهرستان است به باد فراموشی سپرده شده و به یکی از سوژه های مهم کاندیداهای انتخاباتی و رسانه ای مسئولان تبدبل شده است.

شهرهایی هستند در استان و برخی استانها که از لحاظ جمعیت شهرشان شرایط استقرار فرمانداری را نداشته اما شهرستان شدند اما این شهر مرزی و تاریخی با دارا بودن تمام پتانسیلها و شرایط لازم همچنان بصورت بخش اداره می شود و در برخی مواقع دچار محرومیت مشکل سازی شده است.

شهر اصلاندوز هم مرز شهر هورادیز جمهوری آذربایجان

Related image

با وجود دو رودخانه مهم کشور رود ارس و دره رود، مردم و کشاورزان حاشیه شرق و غرب دره رود از بی آبی دچار رنج می شوند. اما در این میان خشک شدن رودخانه دره رود در فصل تابستان و بدنبال آن مشکلات کشاورزان به یکی از مسایل مهم منطقه مبدل گشته و باعث نارضایتی ساکنان مناطق شده است.البته با رهاسازی سد سبلان تاحدودی در کاهش مشکلات کشاورزان این حوزه موثر بوده اما کافی نیست باید مسئولان بفکر احداث سد دیکداش باشند.

نبود تفرجگاه ساحلی،نبود مناطق گردشگری، وضعیت نامناسب پارک های شهری ،بلاتکلیفی برخی پروژه های مهم منطقه از جمله مصلا و درمان بستر،نبود ادارات مهم از جمله سازمان میراث فرهنگی با توجه به تاریخی بودن تپه نادری در منطقه ،سازمان تبلیغات اسلامی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی،بلاتکلیفی در بازگشایی گمرک اصلاندوز،احداث سد دیکداش،منطقه آزاد تجاری همه و همه مشکلاتی هستند که خطه مرزی کشور را با رشد محرومیت مواجه کرده است.

ساختمان گمرک اصلاندوز

Related image

گزارش های متفاوتی که در عرصه های مختلف انجام داده ایم کشاورزان از همه بیشتر در مشکلات گرفتار هستند که نبود صنایع تبدیلی از جمله دغدغه های این قشر زحمتکش منطقه بوده بطوری که نارضایتی آنان از فروش محصولاتشان ناشی از همین مساله است.

با توجه به سکونت 48 درصدی عشایر استان اردبیل در اصلاندوز که همواره در اجرای اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری بسیار تلاشگر و جدی ظاهر شده اند این قشر زحمت و دامدار منطقه نباید در هیچ مسایلی مشکل داشته باشند، اما در برخی مواقع مسایلی برای آنها از جمله نبود آب شرب به یک دغدغه همیشگی تبدیل شده است.

در حوزه ورزش نیز مشکلاتی داریم از جمله بلاتکلیفی چند ساله زمین ورزشی تختی و وضعیت نامناسب سالن ورزشی روبروی جایگاه سی ان جی و نبود اسپانسرهای ورزشی برای حمایت از ورزشکاران مدال آور جهانی و کشوری از دغدغه های جوانان ورزشکار منطقه است.

وقتی زمین فوتبال تختی اصلاندوز به چراگاه گوسفندان تبدیل می شود

Image result for ‫اصلاندوز‬‎

در فصل تابستان جوانان و نوجوانان برای فرار از گرمای طاقت فرسا به استخرها و برکه های شهری و روستایی هجوم می آورند این خود یکی از خطرات ناشی از غرق شدگی است و باعث بوجود آمدن چنین پدیده ای، نبود استخر در منطقه است.

در داخل شهر اصلاندوز نیز مشکلاتی وجود دارد درست است کارهای مختلف در عرصه توسعه شهری انجام یافته اما مشکلاتی هستند که گریبانگیر ساکنان شهر اصلاندوز شده که امیدواریم شهردار و اعضای شورای شهر در راستای کاهش مشکلات و رفع مسایل مهم مردم و شهروندان تلاش زیادی داشته باشند.

آب تنی کودکان و نوجوانان در کانالهای کشاورزی منطقه!

Image result for ‫هجوم جوانان به آبهای کاورزی اصلاندوز‬‎

در فصل گرم سال وضعیت آب شرب و برق شهری و روستایی بشدت باعث نارضایتی شهروندان و روستاییان می شود و مستلزم تلاش جدی و بیش از پیش مسئولان مربوط است.

با توجه به جمعیت فارغ التحصیلان دانشگاهها و افزایش بیکاری سرسام آور در منطقه،مسئولان برای استفاده از نیروهای جوان و تحصیلکرده در ادارات فکر اساسی کنند چرا که در منطقه ای با این وسعت و قابلیت اشتغالزایی هنوز بیکاری موج می زند.

محصول گوجه فرنگی از محصولات بسیار مهم کشاورزان منطقه که نبود صنایع تبدیلی آنها را با مشکل روبرو ساخته است

Image result for ‫برداشت گوجه در اصلاندوز‬‎

در پایان از تلاش و پیگیری های ائمه جمعه و مسئولان و نمایندگان مجلس نسبت به رفع مشکلات مردم و محرومیت این خطه شمالی استان قدردانی می شود اما امیدواریم این تلاشها مضاعف شده و رضایتمندی مردم شهید پرور و ولایتمدار اصلاندوز را بیش از پیش فراهم سازند.

این گزارش انتقاد از مسئولان نیست بلکه قلم نگارنده بر مطالبه عمومی مردم اصلاندوز بوده که تنها به گوشه ای از مشکلات ساکنان اصلاندوز اشاره شده است و در گزارش های بعدی بصورت مجزا به تحلیل این موارد خواهیم پرداخت.

گزارش از سجاد میرزایی

انتهای پیام/

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد