سرویس: اجتماعی
کد خبر: 69374
|
00:05 - 1396/05/03
نسخه چاپی

روستاهای پرجمعیت "انی" نیازمند توجه مسئولان

 روستاهای پرجمعیت "انی" نیازمند توجه مسئولان
"انی" نام چند روستای پرجمعیت و بزرگ شهرستان گرمی مغان نیازمند توجه مسئولان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازسیفار، "انی" نام چند روستای پرجمعیت و بزرگ شهرستان گرمی مغان است که در ساختار اداری با نام های انی علیا، انی وسطی و انی سفلی شناخته می شوند.

این سه روستای بهم چسبیده که در میان اهالی با عنوان اوخاری باش و آشاباش شناخته می شوند، با توجه به وسعت و جمعیت بالا جزو معدود روستاهای شهرستان است که کمتر با مهاجرت بی رویه مواجه بوده است.
شغل اکثر اهالی روستاهای "انی" کشاورزی و دامداری و به تازگی باغداری بوده و عموما به روش های مکانیز برداشت و کاشت انجام می شود. اما به علت نبود رودخانه دائمی و یا سد و منبع ذخیره آب، عموما اراضی کشاورزی منطقه دیم است و به همین علت درآمد اقتصادی آنچنانی به همراه ندارد.
روستای "انی" به واسطه یک مراسم دیرینه در محرم هر سال، میزبان هزاران نفر از عاشقان حسینی از گوشه و کنار استان و کشور است. این مراسم همه ساله روز هفتم ماه محرم در مسجد غریبان روستای انی برگزار می شود و در آن هزاران نفر از اهالی شهرستان و میهمانانی از نقاط مختلف کشور حضور می یابند که این مهم می تواند در معرفی برجسته مراسم به همگان موثر باشد.

مشکلات روستا از زبان اهالی
یکی از اهالی ساکن در روستای انی گفت: تأمین آب شرب پایدار، رفع مشکل آنتن دهی موبایل، اینترنت تلفن همراه و تکمیل جاده های بین مزارع از خواسته های اهالی روستاهای انی است.
شفق اظهار کرد: هر سه روستای انی به واسطه اینکه به یکدیگر متصل هستند، در شرایط برابیری قرار داشته و عمدتا خواسته های یکسانی از مسئولان دارند.
وی با بیان اینکه تکمیل سالن ورزشی خواسته بحق جوانان روستای انی است، افزود: جمعیت بالای این روستا در کنار وجود چند روستای پرجمعیت همچون آلیله و اظماره در نزدیکی این روستا، تکمیل سالن ورزشی آن را ضروری می سازد.
وی همچنین خواستار استقرار پزشک در خانه بهداشت این روستا شد و گفت: اصولا با توجه به جمعیت بالای این روستا، مرکز درمانی بهداشتی اظماره باید در این روستا احداث می شد و با این حال انتظار می رود به مسائل درمانی اهالی بیشتر توجه شود.
این روستایی اهل اینی افزود: بازگشایی و تسطیح راه بیان مزارع و همچنین استقرار اکمیپ های امدادی آتش نشانی و سایر دستگاه ها در فصل برداشت گندم و ماه های کاری در این روستا و سایر روستاهای پرجمعیت ضروری بنظر می رسد.

یک هزار ۷۸۱ نفر جمعیت روستاهای انی
بخشدار مرکزی شهرستان گرمی مغان گفت: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن که سال گذشته در سطح شهرستان انجام شد، مجموع جمعیت سه روستای انی ۱ هزار و ۷۸۱ نفر است.
ندایی افزود : بر اساس این سرشماری انی علیا ۸۱۳ نفر، انی وسطی ۴۴۳ نفر و انی سفلی ۵۲۵ جمعیت دارد که در مقایسه با سایر روستاها آمار بالایی است.
وی با بیان اینکه انی از معدود روستاهایی است که کاهش جمعیت نداشته است، تصریح کرد: این موضوع با توجه به علاقه اهالی به وطن مادری و وجود زمینه شغلی است که باید به عنوان روستای پایلوت معرفی و روحیه ماندگاری را در آن افزایش داد.
این مقام مسئول بیان کرد: امکانات و زیرساخت های لازم و اساسی همچون آب، برق، گاز و تلفن این روستا تأمین شده و اهالی در این زمینه مشکلی ندارند و تنها خواسته آن ها تکمیل سالن ورزشی و تقویت آنتن دهی موبایل و اینترنت در این روستا است.
وی خواستار توجه مخابرات استان به روستاهای پرجمعیت و محروم این شهرستان شد و گفت: یکی از خواسته های بحق اهالی که مکررا از ما می خواهند، رفع مشکل آنتن دهی و تأمین اینترنت پرسرعت و اینترنت داده تلفن همراه در این سه روستای همجوار است.
ندایی به مراسم معنوی روز هفتم محرم روستای انی اشاره کرد و گفت: انتظار ما این است این مراسم با همکاری رسانه ها و تلاش میراث فرهنگی و گردشگری و تبلیغات اسلامی در سطح کشوری مطرح شود تا زمینه جذب گردشگر معنوی فراهم شود.

طرح های نیمه تمام انی تکمیل می شود
رئیس بنیاد مسکن گرمی نیز در این زمینه گفت: طرح هادی روستای انی قسمت های اصلی آن انجام شده و مراحل تکمیلی آن در برنامه سال های آتی قرار داده شده و قطعا اجرایی خواهد شد.
«محمدعلی رحیمی» افزود: انی از روستاهای پرجمعیت شهرستان است که در مقام سازی مسکن نیز در رتبه های اول سطح شهرستان گرمی مغان قرار داشته و اهالی بیشتر برای دریافت سند واحد مسکونی روستایی نیز اقدام کرده اند.
رئیس اداره ورش و جوانان نیز گفت: سالن ورزشی چند منظوره انی ۴۰ درصد پیشرفت داشته و برای ورزش های مختلف بانوان و آقایان روستاهای پرجمعیت انی و روستاهای اطراف احداث می شود.
عزیزی، گفت: اعتبارات تخصیص یافته برای تکمیل طرح های ورزشی نیمه تمام، برای اجرا و تکمیل سالن ورزشی دیزج در نظر گرفته شده است و قطعا در سال های آتی با تکمیل سالن دیزج، سالن انی نیزاجرایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه هزینه احداث این سالن از محل اعتبارات ملی تأمین می شود، افزود: تمرکز ما بر روی بهبود و استاندارد سازی سالن های ورزشی است که در برنامه یک ساله آینده نیز بر روی این موضوع تأکید کرده ایم که در این زمینه آماده همکاری با بخش خصوصی نیز هستیم.

علی قاسمیان

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد