سرویس: وبگردی
کد خبر: 69424
|
11:06 - 1396/05/04
نسخه چاپی

ولایتی در "همایش بین‌المللی نقش صفویه" در اردبیل:

"ایرانِ منهای ایرانِ صفوی"، "ایرانِ منهای ایران" است

"ایرانِ منهای ایرانِ صفوی"، "ایرانِ منهای ایران" است
رئیس کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به خدمات صفویه در به اوج رساندن فرهنگ اسلامی و چگونگی فرآیند بازسازی و احیا و یكپارچگی ایران، گفت: ایرانِ منهای ایرانِ صفوی، ایرانِ منهای ایران است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، علی اکبر ولایتی در نخستین همایش بین المللی "نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت (ع) و احیای هویت ایرانی " در جنت سرای مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی در شهر اردبیل، گفت: امیدواریم این همایش مقدمه‌ای بشود برای اینکه تاریخ خودمان را بهتر بشناسیم.

وی گفت: قدر صفویه را بدانیم چرا که از صفویه به بعد، همه حکومت‌های ایران خواسته یا ناخواسته سر سفره‎ای که صفویه پهن کرده بود، نشسته‌اند و ایران محفوظ مانده است.

ولایتی با اشاره به خدمات صفویه در به اوج رساندن فرهنگ اسلامی و چگونگی فرآیند بازسازی و احیا و یكپارچگی ایران و تثبیت مذهب شیعه، گفت:  ایران منهای ایران صفوی، ایران منهای ایران است.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: کسانی که مدعی‌اند تشیع با صفویه در ایران ایجاد شد یا تاریخ بلد نیستند یا مغرض هستند؛ تشیع در ایران سابقه طولانی دارد به گونه ای که آل‌بویه در قرن چهارم هجری مذهب شیعه را رسمی اعلام کرده بود.

وی گفت: حکومت صفوی سبب شد که تشیع در ایران بازسازی و احیا شود؛ این دوران نقش مهمی در تاریخ ایران دارد به گونه ای که در حوزه علمی، هنری، پزشکی، معماری  شاهد دستاوردهای بزرگی هستیم؛ آخرین نوشته‌های مهم پزشکی در دوره صفویه منعکس شده و بعد از آن دستاورد مهمی در این حوزه وجود ندارد.

ولایتی خاطرنشان کرد: میراث عصر صفویه تشکیل سلسله صفویه در ایران و استمرار آن در یک دوره 500 ساله است؛ دورانی که با فراهم شدن بستر آزاد پژوهش و آموزش دانشمندان و علمای بزرگی تربیت یافتند که نتیجه آن خلق شاهکارهای مهم در تمامی عرصه ها است.

وی افزود: کتاب‌هایی مانند اسفار و بحارالانوار از جمله شاهکار تاریخ ایران و تشیع است که مهم‌ترین مرجع برای اهل تشیع و تسنن محسوب می‌شود که این موارد در تاریخ ایران بعد از احیای تشیع صورت گرفته است.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی،به عنوان میهمان ویژه همایش بین المللی "نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت (ع) و احیای هویت ایرانی "، نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت (ع) و احیای هویت ایرانی را تشریح کرد.

در همایش بین المللی "نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت (ع) و احیای هویت ایرانی" که با حضور دکتر ولایتی و تعدادی از شخصیت‌های برجسته داخلی و خارجی در اردبیل برگزار شداز کتاب «ایران در عهد صفوی» از مجموعۀ «تاریخ کهن و معاصر ایران‌زمین» به قلم دکتر ولایتی و « نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران » به قلم وی که در ترکیه به زبان ترکی و توسط گروهی از مترجمین از سوی موسسه انتشار کوثر با همکاری وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول ترجمه و منتشر شده است رونمایی شد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد