سرویس: وبگردی
کد خبر: 69782
|
14:58 - 1396/05/15
نسخه چاپی

چرا هنوز عنبران شهر ملی گلیم ثبت نشده است؟

چرا هنوز عنبران شهر ملی گلیم ثبت نشده است؟
گلیم خوش نقش و نگار عنبران که قابی از زندگی ایرانیان باستان و تصویرگر آرزوها و نیازهای بافندگان آن است، در دو سال اخیر ثبت شدنش به عنوان شهر ملی گلیم مطرح شده، اما هنوز این امر محقق نشده و طبق اعلام مسئولان روند این کار باید با حوصله انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،گلیم خوش نقش و نگار عنبران که قابی از زندگی ایرانیان باستان و تصویرگر آرزوها و نیازهای بافندگان آن است آوازه اصالتش این روزها در تمام جهان پیچیده و همین ویژگی های منحصر به فرد می طلبد تا خواسته معقول معرفی عنبران به عنوان "شهر ملی گلیم" محقق شود، خواسته‌ای که طبق اعلام مسئولان روند شکل گیری آن در حال طی شدن است و کار باید با حوصله انجام شود.

علیرضا دباغ عبداللهی در این باره به خبرنگارما،،گفت: برای ثبت ملی عنبران به عنوان شهر ملی گلیم لازم است ابتدا زیر ساخت هایی فراهم شود که برای ایجاد این زیر ساختها، همه از دستگاه‌های اجرایی گرفته استان تا صاحب منصبان و ریش‌سفیدان عنبران باید دست به دست هم بدهند.

به گفته وی برای ثبت عنبران به عنوان شهر ملی گلیم باید شرایط ویژه‌ای در حوزه گلیم ایجاد شود، ازجمله ثبت کوچه و خیابان‌های این شهر با محوریت صنایع دستی گلیم در حد مشخص والبته راه اندازی دبیرستان آموزش گلیم که این اقدام باید از طرف بخش خصوصی انجام شود.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در حال حاضر پرونده ثبت ملی عنبران به شهر ملی گلیم در شرف آماده سازی است.

به گفته این مسئول وقتی عنوان زیر ساخت می آورد باید از عنوان دفاع کرد، لذا باید از ثبت عنبران به شهر ملی گلیم حمایت کرد تا ظرفیت ویژه این منطقه در حوزه گلیم  زمینه توسعه این منطقه را به همراه داشته باشد.

شهر عنبران در هفت کیلومتری شمال شهرستان نمین قرار دارد که این شهر کانون اصلی بافت گلیم است؛ نقوش سنتی رایج در گلیم‌ عنبران بیشتر نقش سماور، سینی و خرچنگ در متن گلیم و گردونه مهر (چلیپا) و نقش اژدها در حاشیه گلیم است.

ویژگی منحصر به فرد گلیم عنبران ترکیب رنگهای الوان سبکی وزن، بومی بودن الیاف و ابزار بافت آن است؛ گلیم عنبران نقش دو طرفه دارد و بیننده نمی تواند پشت و روی آن را تشخیص دهد و به همین دلیل دو روی این گلیم قابل استفاده است.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد