سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 69946
|
02:24 - 1396/05/22
نسخه چاپی

گیوی، پایلوت کشت داروهای گیاهی؛

تنها کارخانه داروهای گیاهی استان مشکل بازاریابی دارد

تنها کارخانه داروهای گیاهی استان مشکل بازاریابی دارد
شهرستان کوثر به مرکزیت شهر گیوی از جمله قطب کشت گیاهان دارویی بوده و از آنجا که این منطقه ظرفیت بالقوه‌ای در این خصوص دارد، نخستین کارخانه داروهای گیاهی نیز در مرکز این شهرستان ایجاد شده است که اهمیت گونه های متعدد گیاهان دارویی را در حوزه بهداشت و درمان نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، جنوب استان اردبیل، یعنی گیوی و خلخال با داشتن دربندها و مراتع، دارای 700 گونه ی گیاهی - دارویی است که اکثر آن گیاهان دارویی کمیاب بوده و بهترین خواص درمانی را دارند.

بومادران، بیلهر، چاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاهدانه از جمله گیاهان دارویی و خوراکی در مراتع و دربند های شهرستان کوثر است؛ این داروهای گیاهی بعضاً توسط جوانان منطقه برای اشتغالزایی و کسب درآمد در مزارع منطقه نیز کشت می شود.

اکبر شهریاری، کارشناس گیاهان دارویی مستقر در کارخانه داروهای گیاهی شهرستان کوثر گفت: با شناسایی و ساماندهی این ظرفیت‌ها علاوه بر حفاظت از مراتع می توان به افزایش تولید، اشتغال جوانان منطقه در امر کسب و کار و رونق کارخانه ها و کارگاه ها کمک کرد.

وی افزود: ظرفیت بی بدیل گیاهان دارویی در گیوی می‌تواند زمینه‌ساز تحولی شگرف در زمینه اقتصادی باشد، اما کشت و تولید دارو از این گیاهان در نخستین کارخانه داروهای گیاهی استان در بی توجهی به سر می‌برد بطوری‌که خرید و فروش آن داروها، سرمایه گذاری و تولید روز افزون گیاهان دارویی و همچنین مشکلات مربوط به حوزه بازاریابی، این ظرفیت را از منطقه زدوده است.

شهریاری گفت: کوثر به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی و تنوع آب و هوایی آن، از غنای گیاهی بسیار بالایی برخوردار است بطوریکه بیش از 700 گونه گیاهی در این منطقه وجود دارد که بیشتر آن ها نیز شناسایی نشده است.

به گزارش کوثرخبر، یکی از استفاده‌های پرسود در زمینه گیاهان دارویی راه اندازی کارخانه‌هایی برای تبدیل این گیاهان به دارو و مواد آرایشی و بهداشتی است؛ اما جالب تر این که کوثر به عنوان پایلوت گیاهان دارویی و با وجود بهره مندی از نخستین کارخانه داروهای گیاهی استان در شهرستان، بهره چندانی از این ظرفیت نمی‌برد.

به گزارش کوثرخبر، شهرستان کوثر از صنایع بسته بندی، فناوری تولید و تجهیزات فرآوری و تبدیل، کشت و تولید و ... در این کارخانه بهره‌مند است ولی مشکل اساسی آن نبود امکانات مناسب بازاریابی است که از مهم ترین دلایل عدم رونق اقتصادی کارخانه و منطقه است.

وجود درختان جنگلی، بادام، بنه، کلخونگ، زالزالک، گلابی وحشی، مهلب، گردو، کنار، ریملک، مورد، اکالیپتوس و گیاهان صنعتی، خوراکی و دارویی نظیر بیلهر، کرفس، آنغوزه، باریچه، بن سرخ، تره کوهی، گون کتیرا، کاسنی، ریواس، علف گاوزبان، کارده، موسیر، وانواع آویشن و سایر گیاهان علوفه‌ای و درختچه‌ای شرایط زیستی مناسبی را برای فعالیت و سرمایه گذاری در شهرستان فراهم ساخته و از همه مهمتر کارخانه گیاهان دارویی هم اکنون برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در دسترس است.

بنابر این باتوجه به اهمیت موضوع و نقش آن در تجارت جهانی و اقتصاد کشور ایران و بالتبع اقتصاد استان اردبیل و شهرستان کوثر افزاش روز افزون این نقش و همچنین اهمیت گیاهان دارویی در سلامت بشر و جایگزینی این نوع مواد بجای مواد شیمیایی و نیز حفظ اکوسیستم منطقه با توجه به شرایط خاص توپوگرافی و اکولوژیکی استان، سرمایه گذاری در جهت حفاظت، احیاء توسعه و بهره برداری بهینه از گیاهان دارویی و خوراکی و صنعتی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است که می طلبد مسئولان استانی و شهرستانی با توجه بیش از پیش به نخستین کارخانه داروهای گیاهی استان اردبیل در شهرستان کوثر در این امر تلاش مجدانه ای داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد