سرویس: اقتصادی
کد خبر: 70305
|
09:07 - 1396/06/01
نسخه چاپی

صنایع تبدیلی عسل؛ ظرفیتی مغفول مانده در نیر

صنایع تبدیلی عسل؛ ظرفیتی مغفول مانده در نیر
به رغم توانمندی‌های شهرستان نیر در تولید عسل، این شهرستان از داشتن صنایع بسته بندی و فرآوری این محصول محروم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل از نیریمیزوجود طبیعت مملو از گل و شکوفه ، بهار مفرح مناطق گرمسیری و طبیعت سرسبز شهرستان نیر بویژه درفصل تابستان به بستر مطلوبی برای حرفه شیرین تولید عسل در این استان زیبا و چهار فصل تبدیل شده است.

 
عسل نیر به عنوان بهترین و مرغوب‌ترین عسل استان می تواند از سوغاتی های معروف منطقه باشد تا مسافران و گردشگرانی که در طول سال از نیر و جاذبه های مختلف آن دیدن می کنند را به خود جذب کند اما متأسفانه تا کنون بعلت اینکه از نبود صنعت بسته بندی، محروم و ناشناخته مانده است.
 
علاوه بر طبیعت متنوع از درختچه ها، بوته ها و گونه های درختی وجود بیش از چند هزار گونه گیاهی شناسایی شده در مناطق کوهستانی این شهرستان بر کیفیت طعم عسل این منطقه افزوده است.
 
 
مناطق مستعد تولید عسل شهرستان نیر از مهم ترین مناطق استان اردبیل است که در فصل گرما پذیرای شمار زیادی کندوی عسل بهره برداران بومی و حتی کندوهای عسل میهمان از استان های شمال کشور است.
 
وجود مراتع پراز گل و شکوفه ، رویش انواع درختان ودرختچه های پر از شکوفه مستعد زیستگاه عسل و چشمه ساران جاری کام بسیاری از فعالان عرصه تولید عسل را از بستر مطلوب برای این حرفه شیرین کرده است.
 
از دیگر مزایای این حرفه قرار گرفتن و جریان داشتن این چرخه تولید در کنار دیگر مشاغل کشاورزی نظیر دامداری ، باغداری و دیگر مشاغل زیربخش کشاورزی است.
 
عسل از نخستین غذاهای بشر است، غذایی که قرآن مجید آن را شفابخش دانسته و علم پزشکی نیز ثابت کرده است این ماده طبیعی با داشتن 15 نوع قند، خواص درمانی فراوانی دارد.
 
در کشورهای همچون برزیل، روسیه، چین، آرژانتین، سوئیس، آلمان، استرالیا و نیوزیلند که مهمترین کشورهای تولید کننده عسل در جهان هستند حداقل 150 فرآورده غذایی از قبیل شکلات عسل، عسل کریستاله، کیک عسل، ماست عسل، شیرعسل، گرده عسل، ژله عسل و سالاد میوه با عسل تولید می‌ شود.
 
 
متاسفانه این در حالی است که عسل زنبورداران در نیر بدون فرآوری و به صورت فله، راهی بازار می ‌شود که باید مسئولان برنامه ریزی هدفمندی در این عرصه داشته باشند.
 
یک کارشناس زنبورداری در این باره با تاکید بر نقش قابل توجه صنایع بسته بندی و فرآوری عسل در تولید ارزش افزوده و ایجاد فرصت ‌های شغلی جدید گفت: ارزش این محصول در صورت بسته بندی 25 درصد و در صورت فرآوری 30 درصد افزایش می ‌یابد و اگر صنایع بسته بندی و فرآوری عسل در نیر توسعه پیدا کند، ارزش سالانه عسل تولیدی در این شهرستان افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.
 
وی همچنین با اشاره به مزیت اشتغال زایی ایجاد صنایع تبدیلی عسل در نیر گفت: با فرآوری عسل تولیدی این منطقه برای افراد زیادی شغل فراهم می‌ شود.
 
بدون شک ایجاد و گسترش این دست از صنایع، با مشتری پسند کردن محصول بر مقدار مصرف می‌افزاید و در دراز مدت باعث افزایش تولید و نیز افزایش درآمد عمومی شهرستان خواهد شد. از سوی دیگر صنایع تبدیلی عسل، محصولی سالم و مطمئن را در اختیار مصرف کننده قرار می ‌دهد و از امکان سوء استفاده برخی سودجویان که عسل نامرغوب وغیربهداشتی را به مردم عرضه می‌ کنند، می ‌کاهد.
 
 کارشناسان معتقدند چنانچه صنایع بسته بندی و فرآوری عسل گسترش یابد، علاوه بر ایجاد اشتغال ، افزایش درآمد و رغبت زنبورداران به تولید بیشترعسل، سرانه مصرف این ماده با ارزش غذایی هم به علت تنوع محصولات، افزایش خواهد یافت.
 
در شهرستان نیر 194 نفر زنبوردار بومی با دارا بودن 12 هزار کلونی و تولید 202 تن عسل و 46 زنبوردار غیربومی با 21 هزار کلونی عسل و  400تن در سال عسل تولید می‌کنند.

یکی از مشکلات موجود در سطح شهرستان نیر نبود صنایع تبدیلی است صنایع تبدیلی کمک می کند تا با فراوری محصولات، علاوه بر خلق ارزش افزوده بتوانند تولیداتشان را در فصول گوناگون ارائه کنند، ره آورد این مساله افزایش سودآوری است.
 
شهرستان نیر دارای پتانسیل های بالا برای تولید عسل طبیعی بوده و در صورت احداث صنایع جانبی می تواند اولین قطب تولید عسل استان باشد.
 
با راه اندازی کارخانه و صنایع تبدیلی عسل می توان تعداد زیادی از افراد بیکار را جذب این کارخانه کرد و زمینه ایجاد بازار رقابتی در بین استان ها و کشورهای همسایه را فراهم کرد.
 
 
کارشناسان پیش بینی می کنند در صورت ایجاد پیوند میان صنایع تبدیلی و محصولات تولیدی، جهشی مهمی در بالا بردن ارزش افزوده و تحقق اقتصاد مقاومتی پدید آید.
 
به هر حال گسترش صنایع تبدیلی یکی از بهترین روش های توسعه اشتغال و افزایش درآمدها در مناطق شهری و روستایی است و از سوی دیگر، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی مؤثرترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات به شمار می رود.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد