سرویس: وبگردی
کد خبر: 70329
|
13:23 - 1396/06/01
نسخه چاپی

دغدغه های یک دانشجوی پزشکی

برای پزشک شدن باید بهترین روز های زندگی را هدیه داد

برای پزشک شدن باید بهترین روز های زندگی را هدیه داد
دانشجوی رشته پزشکی با بیان اینکه پزشک شدن کار آسانی نیست و برای پزشک شدن باید بهترین روزهای جوانی را هدیه داد، گفت:روز پزشک تنها متعلق به پزشکان نیست؛ این روز به همه اقشار جامعه تعلق دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازابصارخبر،روز پزشک مجالی است برای شنیدن درد و دل های پزشکان، سفیدپوشانی که روز به روز قله های علم و پیشرفت را فتح می کنند تا جایی که خبرهای منعکس شده در این حوزه حاکی از کاهش وابستگی ها به کشورهای خارجی در تهیه تجهیزات، امکانات و داروهای مورد نیاز داخل است.

مجید بنی محمد دانشجوی رشته پزشکیفراز و نشیب و سختی‌های این راه طولانی و گاه صعب‌العبور پزشک شدن را یادآور شد و گفت: باید پزشک بود تا هر روز لحظات مواجهه با بیماران بدحال، دغدغه حیات، ممات و استرس انتخاب راهی صحیح برای اهدای زندگی به یک انسان را با تمام وجود لمس کرد.

وی با بیان اینکه روز پزشک تنها متعلق به پزشکان نیست، خاطرنشان کرد؛ این روز به همه اقشار جامعه تعلق دارد.

این دانشجوی رشته پزشکی سخنان حضرت علی (ع) در خصوص پزشک را یاداور شد و گفت: در خصوص اهمیت پزشک همین نکته بس که مولای متقیان حضرت علی(ع) فرمودند؛ هرکه طبابت می کند باید از خدا بترسد و خیرخواه باشد و سعی خود را بکار ببرد.

بنی محمد به فرهنگ اسلامى، ایرانى طب اشاره کرد و گفت: حکیم یا طبیب از جایگاه ویژه اى برخوردار بوده که دانشجویان این رشته‌ها پس از سپرى کردن دروس پیش نیازى، چون حکمت، منطق، اخلاق و علوم دینى، با نظر مساعد اساتید آن زمان، مجوز ورود به رشته طب و تحصیل دروس پزشکى را پیدا مى کردند که نشان دهنده جایگاه خاص آموزش پزشکى در تاریخ این سرزمین است.

وی در ادامه سخنان خود به ابزار و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: نباید اجازه داد دستگاه‌ها و ابزار‌ها بر اصل اصیل برقراری ارتباط کارآمد با بیمار تاثیر سوء بگذارد که متاسفانه این امر امروز به یک آفت عمومی تبدیل شده است و بر نوع ارتباط موثر تاریخی که یکی از بنیاد‌های اساسی قداست پزشکی است تاثیر گذاشته است.

این دانشجوی پزشکی بر این باور است که با بالا رفتن سواد عمومی و دسترسی به اینترنت و کسب آخرین اطلاعات، طب را از حوزه اختصاصی پزشکان که جایگاهی بالا برای خود تصور می‌کردند، خارج کرده است، اما عدم رعایت اصول اخلاق پزشکی در بین جامعه پزشکان نیز نقش مهمی در این بین ایفا می‌کند که لازم است پزشکان و هم مردم به عنوان گیرندگان خدمات به یاد داشته باشند که رشته پزشکی به دلیل سرو کار داشتن با جان انسان‌ها از قداست خاصی برخوردار است و کسی که به عنوان طبیب بر بالین بیمار حاضر می‌شود، فراموش نکند که هرگز نمی‌توان بر جسم بیمار متمرکز شد بدون این که به ابعاد روحی و روانی او توجه کرد و درمانگر بیش از آن که به جسم توجه داشته باشد باید به عواطف و احساسات و درون بیمار توجه نشان دهد.

وی با تاکید بر اینکه به شدت نسبت به آینده شغلی خود نگران هستم گفت: در حال حاضر ادامه تحصیل در مقطع تخصص، دغدغه اصلی من است چرا که جایگاه اجتماعی و درآمد یک پزشک عمومی در جامعه رضایت بخش نیست و به نظر می رسد که سیاست های نظام سلامت ثبات مشخصی در مورد پزشکان عمومی را ندارد، یک روز طرح پزشک خانواده را مطرح می کنند. روز دیگر می گویند اعتبارات لازم را ندارند و این عدم ثبات و نبود سیاست مدون، مسلما بر آینده شغلی این قشر تاثیرات منفی دارد.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد