سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 70534
|
02:04 - 1396/06/07
نسخه چاپی

شکست سنگین پروسه جذب سرمایه گذار در کوثر

 شکست سنگین پروسه جذب سرمایه گذار در کوثر
روند توجه به موضوع اقتصادی و سرمایه گذاری اگرچه از سوی مسئولان استانی و شهرستانی در حال پیگیری است اما باید اذعان داشت که در پروسه جذب سرمایه گذار، توسعه اقتصادی و رفع بیکاری هنوز هیچ موفقیتی حاصل نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، اقتصادی بودن، اقتصادی فکر کردن و اقتصادی عمل کردن اولویت های دولت یازدهم در استان اردبیل بوده و در ابتدا مجید خدابخش از بدو سکانداری استانداری این استان به نقش مهم اقتصادی و سرمایه گذاری توجه ویژه ای داشته است.

با تکیه بر این دیدگاه منحصر به فرد و متعالی، انصافاً کارگاه ها، مراکز تولیدی و بخشی از صنایع سطح استان، رونق بخشیده شد؛ اما دوباره با این وجود استان اردبیل رتبه 11 کشوری را در نرخ بیکاری دارد و مهاجرت نیز در سه شهرستان این استان از جمله شهرستان کوثر به یک بیماری نا علاج تبدیل شده است.

روند توجه ویژه به موضوع اقتصادی و سرمایه گذاری از سوی استاندار اردبیل و مدیران دیگر بخش ها همچنان ادامه دارد و اقداماتی نیز در این حوزه انجام یافته است ولی باید تصریح کرد که پروسه جذب سرمایه گذار، توسعه اقتصادی و رفع بیکاری با اتکا به این سرمایه ها در سطح شهرستان کوثر به دلایل زیر با شکست مواجه شده است.

چندین کارخانه، مجتمع رفاهی، کارگاه، پروژه عمرانی و ملی و ... در سطح این شهرستان وجود دارند که با نام سرمایه گذاری، خدمت به مردم و توسعه اقتصادی و عمرانی آغاز به کار کرده است که متاسفانه در همان ابتدای کار با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند.

برخی مشکل بازاریابی دارند، برخی روند پیشرفت لاک پشتی را در پروژه پیش گرفته و برخی همچنان در انتظار تزریق اعتبارات از سوی دولت هستند و یا برخی هم ورشکسته و سیر نزولی را به خود گرفته اند؛ بدیهی است که در پروسه سرمایه گذاری حمایت و اعتماد دوطرفه شرط اول آغاز یک سرمایه گذاری دو سر سود است ولی متاسفانه هیچ یک از این دو اصول در شهرستان کوثر رعایت نشده است.

کوثر با داشتن ظرفیت های بالقوه و زیرساخت آماده تنها در انتظار اعتبارات دولتی یا یک سرمایه گذار بخش خصوصی برای توسعه و آبادانی می باشد که این مطالبه مردمی همچنان در گیرودار برخی از مسائل و مشکلات است.

در این منطقه هیچ بخش خصوصی ریسک سرمایه گذاری را نداشته، یا با آغاز سرمایه گذاری منصرف شده یا با شکست مواجه شده است، اکثر پروژه های عمرانی و اقتصادی این منطقه نیمه کاره مانده و از سویی مهاجرت و بیکاری اساس و شیرازه این شهرستان را از هم گسسته است؛ ظاهراً در ادامه نیز شاهد عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی در منطقه خواهیم شد! چرا که بخش خصوصی هیچگاه سرمایه خود را در منطقه ای محروم و خالی از سود سرمایه گذاری نخواهد کرد تا متضرر شود.

اما نباید در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از روند کند توسعه و آبادانی جا زد و تنها شاهد مهاجرت و بیکاری جوانان شد؛ جذب سرمایه گذار متعهد و متخصص در عرصه های متعدد لازمه منطقه ای فناور و در حال توسعه است ولی فعالیت در بخش صنایع تبدیلی و عرصه های 12 گانه که کوثر و مرکز آن شهر گیوی پتانسیل هر یک از این عرصه ها را در خود دارد، اصل دیگری از پرداختن به موضوع اقتصاد را در منطقه به وجود می آورد.

بسته بندی محصولات کشاورزی و باغی، فعالیت در عرصه شیلات، زنبورداری، گاوداری، مرغداری، دامپروری، فعالیت در عرصه آبیاری مدرن و مکانیزه و اصلاح الگوی مصرف در باغات گیوی و توسعه و حمایت از کارگاه های زود بازده و کوچک باید به اولویت اول مسئولان شهرستان کوثر تبدیل شود نه اینکه از تریبون های مختلف از زبان مسئولان شاهد اهمیت صنایع تبدیلی و بسته بندی باشیم و مسئولان خود مخاطب سخنان خود باشند.

اتکا به ظرفیت داخل شهرستان و داشته های خود منطقه عبارت است از فعالیت در حوزه اقتصاد مقاومتی، اصولی که رهبر انقلاب بار ها و بار ها این سیاست را برای دولت مردان تشریح کرده اند و در مقابل در انتظار بخش خصوصی نشستن مصداق همان سرمایه هایی است که بارها و بارها از زبان مسئولان ارشد کشوری شنیده ایم که نهایتاً به دلیل تحریم و تهدید سرانجام خوشی برای ملت ایران نداشته است؛ محرومیت نیز همانند واژه تحریم در شهرستان کوثر عمل می کند و تا به امروز با چشم دوختن به دست و اندوخته کسی یا بخش خصوصی هیچ توسعه و آبادانی در منطقه حاصل نشده است.

آیا هنوز وقت استفاده از ظرفیت ها و داشته هایمان نرسیده است؟!

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد