سرویس: نیر
کد خبر: 70541
|
10:49 - 1396/06/07
نسخه چاپی

به مناسبت گرامیداشت هفته دولت؛

همایش کوهپیمایی به قلعه تاریخی بوینی یوغون نیر برگزار شد

همایش کوهپیمایی به قلعه تاریخی بوینی یوغون نیر برگزار شد
همایش کوهپیمایی کارمندان ادارات نیر به کوه تاریخی بوینی یوغون برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل از  نیریمیز، به مناسبت گرامیداشت هفته دولت، این برنامه ورزشی در مسیر ارتفاعات بوینی یوغون واقع در 11 کیلومتری شهر نیر در روستای گردشگری کورعباسلو از توابع بخش مرکزی نیر برگزار شد.

قلعه و منطقه باستانی "بوینی یوغون" در روستای کورعباسلو واقع شده است. این قلعه که قطعاً یکی از مهم ترین دژهای آذربایجان در دوران تاریخی و صدر اسلام و حتی بعد از آن بوده است در حال حاضر یکی از مهم ترین سایت های باستانی ایران محسوب می شود و نشانه هایی از تمدن از چهار هزار و پانصد سال پیش از دوران مفرغ تا عصر اشکانی و دوران اسلامی در آن یافت شده است. البته این ها محصول اکتشافات در زمین های پای قلعه است.
 
قلعه بوینی یوغون(گردن ستبر) روی قطعات عظیم سنگ واقع شده و دیواره های سنگی ای که ارتفاعی حدود ۳۰۰ متر دارند قلعه را از دو جناح غیرقابل نفوذ کرده اند. جناح های قابل نفوذ نیز با دیوارهای از سنگ و ساروج به شکل غیرقابل نفوذ درآمده بوده اند که بدلیل حوادث طبیعی و انسانی ، جنگ و ... اکنون از آن دیوارها جز نشانه هایی، چیزی باقی نمانده است.
 
عمده مصالح به کار رفته در این دژ سنگ و ساروج است. ملاط ساروج به خوبی قابلیت خود را در طول تاریخ به عنوان چسباننده سنگها نشان داده است. البته برای فضاهای داخل قلعه از مصالحی چون آجر و خشت نیز استفاده شده است.
 
برای بالا رفتن از کوه پله‌هایی نیز وجود دارد که حاصل تراش سنگ‌ها به وسیله انسان بوده و براحتی می‌توان از کوه مانند پله‌های امروزی منازل بالا رفت و البته در برخی قسمت‌های کوه نیز بسختی می‌شود عبور کرد و نیازمند مهارتهای صخره نوردی است.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد