سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 70758
|
12:20 - 1396/06/16
نسخه چاپی

رئیس نهضت سوادآموزی مشگین‌شهر:

امسال بالغ بر یک هزار بی‌سواد مشکین‌شهری آموزش داده می‌شوند

امسال بالغ بر یک هزار بی‌سواد مشکین‌شهری آموزش داده می‌شوند
رئیس نهضت سوادآموزی مشگین‌شهر گفت: در سال جاری بالغ بر یک هزار بی‌سواد آموزش داده می‌شوند که برای آموزش این تعداد از افراد 230 آموزش دهنده در شهرستان وجود دارد که تحت نظر 9 موسسه مربوطه مشغول فعالیت هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، علی قهرمانزاده رئیس نهضت سوادآموزی مشگین‌شهر در گفتگو باپایگاه خبری تحلیلی سفیرمشکینضمن گرامیداشت دهه کرامت و روز  17 شهریور ماه روز  جهانی مبارزه با بی‌سواد آموزی گفت: مساله بي‌سوادي يكي از مهمترين مسائلي است كه در حال حاضر دامنگير جوامع شده است  لذا يكي از مهمترين رسالت‌هاي انقلاب اسلامي ارتقاء سطح اگاهي و بينش مردم در مسائل فرهنگي، سياسي، اجتماعي است تا توانایی خواندن و نوشتن در افراد افزایش داده شود.

 

وی افزود: آموزش سواد نباید منحصر به سازمان و یا آموزش و پرورش باشد بلکه برای ریشه کنی بی سوادی در کشور باید عزم ملي و بسيج همگاني و پشتيباني و مشاركت همه جانبه مردمي داشته باشیم تا به اهداف انقلاب اسلامی در این زمینه دست یابیم لذا لازم است خانواده‌هایی که در آن بی سواد وجود دارد همکاری‌های لازم را با آموزش دهندگان داشته باشند.

 

رئیس نهضت سوادآموزی مشگین‌شهر گفت: در سال جاری براساس پیش بینی‌های صورت گرفته بالغ بر یک هزار بی‌سواد آموزش داده می‌شوند که برای آموزش این تعداد از افراد 230 آموزش دهنده در شهرستان وجود دارد که تحت نظر 9 موسسه مربوطه مشغول فعالیت هستند.

 

وی در خصوص شناسایی و آموزش بی سوادان افزود: آموزش بی سوادان در محدوده سنی 10 الی 49 سال انجام می‌گیرد که تعداد آن‌ها در سرشماری سال گذشته براساس اظهارات خود افراد جمع بندی شده و در اختیار این موسسات قرار گرفته است لذا آموزش دندگان خود با مراجعه حضو.ر به درب منزل افراد بی سوادان را شناسایی و با استعلام از طریق تلفن گویای سازمان انتخاب می‌شوند.

 

وی خاطر نشان کرد: آموزش دهندگان در سه دوره سواد آموزی، تحکیم و انتقال آموزش می‌دهند که زمان و نحوه آموزش در این دوره ها با یکدیگر متفاوت است.

 

قهرمان زاده گفت: به منظور تشویق سوادآموزان 20 درصد سرانه به عنوان پاداش پایان دوره پیش بینی شده که در صورت قبولی به فرد سواد‌آموز پرداخت می‌شود، همچنین بالغ بر 680 هزار تومان نیز به هر آموزش دهنده در صورت موفقیت به عنوان پاداش پایان دوره پرداخت می‌شود.

 

وی تاکید کرد: فعالیت نهضت سواد آموزی برون سازمان شده و این اداره به عنوان ناظر عمل می‌کند و شناسایی آموزش دهنده و سواد آموز طبق قرارداد به موسسات برون سازمانی است.

 

این مسئول با بیان اینکه طبق تفاهم نامه انجام گرفته بین برخی از ادارات مربوطه همچون شبکه بهداشت، مدارس، دهیاری‌ها، پایگاه‌های بسیج و ... در شناسایی بی سوادان هر منطقه می‌بایست با آموزش دهندگان و یا موسسات فعال در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشند و لیست مورد نیاز آموزش دهنده را در اختیار آنان قرار دهند.

 

وی در خصوص وضعیت آموزش دهندگان گفت: طبق بخشنامه شرایط مورد نیاز برای یک آموزش دهنده در سال جاری این است که دارای مدرک تحصیلی حداقل کاردانی بوده و در سال‌های گذشته سابقه تدریس داشته باشد و اینکه در سامانه آموزشی جهاد دانشگاهی ثبت نام کرده و یا در آزمون این دوره قبول شود تا مجوز تدریس دریافت کند لذا در سال جاری از پذیرش نیروی جدید خودداری شده است.

 

وی تصریح کرد: در سال جاری بر خلاف سال‌های گذشته آموزش دهندگان براساس شاخص و میزان همکاری با این سازمان بیمه می‌شوند.

 

رئیس نهضت سوادآموزی مشگین‌شهر در خصوص آینده شغلی آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی گفت: آموزش و پرورش هیچ تعهدی برای آموزش دهندگان ندارد لذا پیش از این لایحه‌ای به مجلس تقدیم شده بود که در صورت تصویب عملیاتی خواهد شد.

 

قهرمان‌زاده از اجرای طرح مرکز یادگیری در این شهرستان خبر داد و گفت: در این طرح بی سوادان علاوه بر آموزش سواد مهارت‌های زندگی، حقوق شهروندی، مهارت‌های شغلی، مهارت‌های فردی و اجتماعی و ... را نیز آموزش می‌بینند.

 

وی ادامه داد: این طرح در حال حاضر تنها برای روستای کوجنق براساس شاخص‌های مربوطه پیش بینی شده و به زودی اجرا می‌شود.

 

وی همچنین در پایان از برگزاری یادواره شهدای نهضت سواد اموزی در این شهرستان خبر داد و گفت: این یادواره به صورت استانی و به میزبانی شهرستان مشگین‌شهر در 19 مهر ماه با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور در محل گلزار شهدای شهرستان برگزار می‌شود.

 

قهرمان‌زاده گفت: در استان اردبیل 7 شهید نهضت وجود دارد که 5 شهید ان مربوط به شهرستان مشگین‌شهر است لذا میزبانی این مراسم معنوی بر عهده شهرستان می‌باشد.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد