سرویس: اجتماعی
کد خبر: 70834
|
18:42 - 1396/06/19
نسخه چاپی

یادداشت/

وقتی مردم مغان با کمبود فضای فرهنگی مواجه هستند

 وقتی مردم مغان با کمبود فضای فرهنگی مواجه هستند
یکی از بخش های بسیار مهم، حوزه فرهنگی و هنری است که در نبود فضای مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادها، رنگ و بوی فرهنگ و هنر با مردم مغان عجین نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازسیفار، شمال استان اردبیل به واسطه غفلت و کوتاهی هایی که در طول ادوار به خود دیده است، در بسیاری از حوزه ها در شرایط برابری با شهرهای هم طراز خود ندارند. یکی از این بخش های بسیار مهم حوزه فرهنگی و هنری است که در نبود فضای مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادها، رنگ و بوی فرهنگ و هنر با مردم مغان عجین نشده است.

 

نبود سینما و فضای فرهنگی در شهرستان گرمی مغان و کمبود فضای این بخش در شهرستان پارس آباد موضوع تازه ای نبوده و علی رغم درخواست های مکرر اهالی هنوز اقدامی مناسب در این حوزه دیده نمی شود. پروژه های اجرا شده در این حوزه در شمال استان سال های متمادی راکد مانده و از سوی مسئولان استانی به آن توجهی نمی شود.

 

توسعه بخش فرهنگی و هنری مغان با توجه به مرزی بودن و قرارگیری در نوک تهاجم فرهنگی یکی از موضوعات اساسی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. قطعا در خلاء حضور پررنگ مسئولان و دستگاه های فرهنگی و مذهبی و توسعه اماکن و کشاندن جوانان به این مکان ها، فرهنگ ناصحیح کشور همسایه نفوذ خواهد کرد.

مجتمع فرهنگی هنری گرمی در کدام مرحله؟
مجتمع فرهنگی هنری شهرستان گرمی مغان که شروع احداث آن در شهرک ولیعصر (ع) و در فاصله ۳ کیلومتری از شهر گرمی از سال ۱۳۸۷ اجرایی شد، هنوز پس از سال ها به اتمام نرسیده است.

 

رئیس اداره راه و شهرسازی گرمی مغان گفت: مجتمع فرهنگی هنری گرمی مغان با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصد در مراحل پایانی قرار داشته و طی صورتجلسه ای در اختیار فرمانداری قرار گرفته است.

 

علی سلیمی اظهار کرد: این مجتمع هم اکنون مراحل پایانی اجرای محوطه و برخی اقدامات جزئی داخل ساختمان را طی می کند و در آینده بسیار نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

 

وی افزود: طی صورتجلسه ای این مجتمع در اختیار فرمانداری گرمی قرار گرفته است تا نحوه استفاده و تصمیم تحویل آن به ساختمان هر دستگاهی توسط مقام عالی دولت در منطقه گرفته شود.

 

فرماندار گرمی مغان نیز در این زمینه  گفت: تصمیمی برای آینده مجتمع فرهنگی هنری نگرفته شده است و مباحث مطرح شده در رابطه با انتقال فرمانداری به این محل صحت ندارد.

 

ابراهیم امامی تصریح کرد: اصل موضوع انتقال فرمانداری به شهرک ولیعصر دروغ نیست اما هنوز تصمیم قانونی در این زمینه گرفته نشده و قطعا در صورت موافقت فضایی برای امور فرهنگی هنری در داخل شهر در نظر گرفته خواهد شد.

لزوم استفاده بهینه از اماکن فرهنگی پارس آباد
پارس آباد دیگر شهرستان دشت مغان است که در حوزه اماکن فرهنگی کمبود هایی دارد و لازم است به این بخش توجه ویژه ای شود. اما بیش از توسعه اماکن فرهنگی، پارس آباد به تحول نگرش مسئولان ذی ربط فرهنگی برای استفاده بهینه از امکانات موجود نیازمند است.

 

فرماندار پارس آباد گفت: یکی از موضوعات مهمی که باید مورد توجه دستگاه های متولی امور فرهنگی قرار بگیرد، استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود برای پای کار کشیدن جوانان است.

 

اکبر صمدی اظهار کرد: خوشبختانه این شهرستان دارای سینما و اماکن فرهنگی، هنری و مذهبی است و باید بدنبال ایجاد زمینه های لازم برای رغبت اهالی و به خصوص جوانان برای حضور و فعالیت در چنین فضاهای با ارزشی است.

 

وی به ضرورت توسعه مراکز و اماکن فرهنگی و ورزشی و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی در این شهرستان تاکید کرد و افزود: گسترش مکان های فرهنگی و اجرای کارها و برنامه های فرهنگی مفرح ، موجب پویایی و بالندگی جامعه و نشاط و شادابی جوانان می شود.

گرمی نیازمند یک مجتمع فرهنگی عمومی
با توجه به نبود مصلا در شهرستان گرمی مغان، عموما در برگزاری مراسمات این شهرستان مشکلات عدیده ای به وجود می آید. نبود محل مناسب برای برگزاری مناسبت هایی همچون شب های احیا و سایر مراسمات مذهبی باعث شده از سال های گذشته بحث احداث مجتمع فرهنگی در کنار شهدای گمنام مطرح باشد.
امام جمعه گرمی مغان گفت: از دغدغه های بحق و مهم اهالی مغان احداث یک مجتمع فرهنگی مذهبی برای برگزاری انواع مراسمات بزرگ منطقه ای و شهرستان در آن است.

 

حجت الاسلام یدالله صفری اظهار کرد: مردم گرمی همه ساله مراسمات بزرگ خود را در فضای باز کنار شهدای گنام برگزار می کنند و بهتر است یک محل سرپوشیده در این منطقه ایجاد شود.

 

وی خواستار احداث مجتمع فرهنگی برای برگزاری مراسمات مذهبی در گرمی مغان شد و ادامه داد: یکی از مشکلات مهم این شهرستان در برگزاری مراسمات مختلف همچون شب احیا نبود یک مجتمع فرهنگی است و امیدواریم این مهم مورد توجه قرار گیرد.

 

شایان ذکر است احداث چنین مجموعه ای در جوار شهدای گمنام در میدان بسیج شهر گرمی با سازه سبک به اعتبار آن چنانی نیز نیازمند نیست. حال آنکه چنین مجموعه ای قطعا در وضعیت فرهنگی مذهبی شهرستان تحول اساسی ایجاد کرده و دغدغه های بسیاری از اهالی را مرتفع خواهد ساخت.

علی قاسمیان

 

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد