سرویس: نمین
کد خبر: 71328
|
16:29 - 1396/07/03
نسخه چاپی

امام جمعه اهل سنت عنبران؛

ارادت اهل سنت به امام حسین(ع) کمتر از ارادت اهل تشیع نیست

ارادت اهل سنت به امام حسین(ع) کمتر از ارادت اهل تشیع نیست
حجت الاسلام سید یاور مرادی معتقد است: ارادتی که اهل سنت عنبران به امام حسین(ع) و ایام ماه محرم دارند، کمتر از ارادت برادران اهل تشیع نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازشکوه فرهنگ، حجت الاسلام سید یاور مرادی، امام جمعه اهل سنت عنبران از محبوبیت خاصی بین اهالی تسنن و به خصوص عنبرانی ها برخوردار است.؛ به بهانه ایام ماه محرم راهی شهر عنبران شدیم تا از زبان وی با آداب و رسوم و مراسمات اهل سنت و به خصوص اهالی عنبران در ایام ماه محرم بیشتر آشنا شویم.

در ادامه گفتگوی شکوه فرهنگ با حجت الاسلام سید یاور مرادی، امام جمعه اهل سنت عنبران را می خوانید.
 

شکوه فرهنگ: جناب حجت الاسلام مرادی، جایگاه امام حسین علیه السلام از دیدگاه اهل سنت چگونه است؟
همان طور که در احادیث پیامبر اکرم(ص) تشریح و تبیین شده است، امام حسین(ع) سید شباب اهلالجنة  یعنی یکی از سروران جوانان اهل بهشت است و پیامبر اسلام، امام حسین را به حدی دوست داشت که مدام او را می بوسید.

 

حتی در احادیث وجود دارد که  پیامبر اسلام از کنار خانه حضرت فاطمه(س) عبور می کردند که ناگهان صدای گریه امام حسین(ع) به گوشش رسید و رسول خدا فرمودند: مگر نمی دانی گریه امام حسین مرا آزار می دهد.

 

 همچنیناحادیث زیاد دیگری وجود دارد که علاقه رسول خدا به امام حسین را نشان می دهد.

 

شکوه فرهنگ: هدف از قیام امام حسین از دیدگاه اهل سنت چیست؟
هدف از قیام امام حسین(ع) احیای کلمه لا اله الا الله است و امام حسین(ع) نیز قیام کردن را تکلیف خود می دانست و چه بسا افرادی هم مانع رفتن امام حسین به کربلا بودند ولی چون امام حسین در احیای کلمه لا اله الا الله با خداوند عهد و پیمان بسته بود، به همین دلیل امام حسین مکه را ترک کردند و به عراق رفتند و به همگان ثابت کردند که انسان اول باید جهاد اکبر یعنی جهاد با نفس و سپس جهاد اصغر انجام بدهد.

 

شکوه فرهنگ: جناب مرادی، شما چندین سال است که امام جمعه عنبران هستید و بدون شک از عقاید و مراسمات اهالی این منطقه آشنایی کامل دارید، بفرمایید که حال و هوای ایام محرم در این منطقه و دیدگاه عنبرانی ها نسبت به این ایام چگونه است؟

ارادتی که اهل سنت عنبران نسبت به امام حسین(ع) و ایام ماه محرم دارند کمتر از ارادت برادران اهل تشیع نیست.

 

اهل سنت عنبران در مراسمات سوگواری ابا عبدالله الحسین اهتمام ویژه ای دارند و مراسم های مختلفی در ایام محرم و به خصوص در ایام تاسوعا و عاشورا در عنبران برگزار می شود.

 

شکوه فرهنگ: به نظر شما عزاداری و سوگواری امام حسین(ع) چه تاثیری بر اهالی عنبران و منطقه دارد؟
عزاداری و اجرای مراسمات عزاداری در عنبران، باعث شده، اتحاد و انسجام خاصی در منطقه به وجود بیاید و این اتحاد و انسجام نیز موجب افزایش مودت و دوستی بین اهالی شده است .

 

این عزاداری ها و مراسمات، خاری بر چشم دشمنان اسلام، تفکرات تکفیری و همچنین اشخاصی هست که می خواهند تفکرات غلط و صهیونیستی را وارد کنند که اهالی عنبران تا به امروز این اجازه را نداده اند و از این به بعد هم نخواهد داد.

 

شکوه فرهنگ: شروع مراسمات عزاداری و سوگواری بر ابا عبدالله الحسین در عنبران از چه زمانی شروع می شود و چه آیین و سنت هایی در این منطقه رواج دارد؟
مراسمات عزاداری بر ابا عبدالله الحسین در روز تاسوعا و عاشورا و در عنبران با شکوه خاصی برگزار می شود ولی قبل از روز تاسوعا نیز عزاداری هایی در بین برخی اهالی منطقه رواج دارد و اهالی در مساجد جمع می شوند و در داخل مسجد قرآن می خوانند و عده ای دیگر هم در حیاط مساجد شاخسی می زنند.

 

در روز عاشورا اهالی منطقه همراه با علم از مسجد خلیفه شریف عنبران عزاداری را شروع می کنند و این عزاداری تا مقابل مسجد جامع ادامه می یابد.

 

همچنین مردم در این روز در بازار عنبران همراه با نوحه خوانی عزاداری می کنند و با شاخسی زدن و سینه زنی به محله امین جان می روند. بعد از حضور دسته عزاداری عنبران در محله امین جان،  دسته عزاداری این محله نیز برای عزاداری حضور پیدا می کنند.

 

عده ای هم در این روز در خانه های خود غذا آماده می کنند و به عنوان احسان در مساجد پخش می کنند

 

مردم حسینی وار زندگی کنند
تک تک لحظات زندگانی امام حسین برای تمام طیف های جامعه درس بزرگی است و هر انسانی که بخواهد از امام حسین(ع)  درس بگیرد، این 10 روز اول محرم برای او کافی خواهد بود تا بتواند زندگی اش را در مسیر خداوند قرار بدهد.
 

 

 امام حسین(ع) را باید به عنوان یک اسوه در تمام لحظات زندگی خودمان قرار بدهیم و خصوصا رفتار و زندگانی امام حسین(ع) درس خیلی بزرگی برای جوانان است.

 

خواهران و مادران نیز باید زینب وار زندگی کنند و این که حضرت زینب چگونه در برابر آن همه مشکلات صبر کرد و چطور از حجابشان مواظبت کردند باید الگویی برای زنان جامعه باشد.

 

و در آخر تنها توصیه ام این است که مردم حسینی وار زندگی کنند.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد