سرویس: مذهبی
کد خبر: 71410
|
17:40 - 1396/07/05
نسخه چاپی

همزمان با ششم محرم صورت گرفت؛

تجمع بزرگ عزاداران حسینی در روستای اینی شهرستان گرمی+تصاویر

تجمع بزرگ عزاداران حسینی در روستای اینی شهرستان گرمی+تصاویر
همزمان با ششم محرم، تجمع بزرگ و پرشور عزاداران حسینی در مسجد غریبان روستای اینی شهرستان گرمی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازسیفار،مسجد غریبان روستای اینی از توابع بخش مرکزی شهرستان گرمی از جمله بقاع متبرکه ثبت شده این شهرستان است که در بین مساجد روستاهای گرمی به دلیل برگزاری تجمع بزرگ آن در روز ششم محرم از شهرت خاصی برخوردار است.

 

این مراسم همه ساله بر اساس يك سنت ديرينه كه در باورها و عقايد اهالي دهستان اني ريشه دارد با حضور پرشور عزاداران حسینی برگزار می‌شود و ساكنين این روستا از سوگواران حسيني و دستجات عزاداري با پخت ناهار و توزيع خوراكي هاي متنوع پذيرايي مي كنند و بيش از يكصد گوسفند در این مراسم با شکوه قرباني می شود.

 

حاج شمس الدين قاسمي از معتمدين دهستان ایني گرمي كه عمري را در ميان اهالي اين منطقه سپري كرده است ميگويد: مسجد غريبان روستاي ایني، دهها سال پيش، قبل از آنكه به كمك اهالي، مرمت و نوسازي شود، از درختان خشكيده، سقفي سفالي وبسيار محقر ساخته شده بود و بانام ( مسجد خرابه) شناخته مي شد.

 

وی با اشاره به اينكه نخستين ساكنان اني سفلي با نوسازي و مرمت اين مسجد در اين منطقه سكني گزيده اند افزود: اهالي ایني، همه ساله در ماه محرم، با حضور در اين مسجد و عزاداري بر امام حسين ع و ياران باوفايش، به فضا و ساختمان آن رونق بخشيده و سال به سال نسبت به توسعه آن اقدام كردند.

 

قاسمی با اعلام اينكه در سالهاي بسیار دور، در ششم محرم، فرد بيماري در اين مسجد، در جمع عزاداران حسيني شفا يافته است  ادامه داد: بر همين اساس،ساليان سال است كه مسجد غريبان و خود روستاي اني در اين روز، شاهد حضور واشك و آه عزاداران حسيني و سوگواران آنحضرت است.

حاضرين در داخل مسجد و اطراف آن، گرداگرد دسته عزاداري جمع می شوند ومداحاني كه طول مسير حركت را به نوبت، ميخواندند و برآورده شدن حاجات مردم را دعا ميكردند، يكي پس از ديگري، شروع به ايفاي برنامه تعزيه می کنند.

مردم پس از پايان مراسم تعزيه، با آرزوي قبولي عزاداريها، مسجد را ترك می کنند و دسته دسته، در سرازيري روستابه حركت درمی آیند و پس از صرف ناهار در خانه ها ی مردم خونگرم و عاشق پيشه این روستا را به سمت خانه های خود  تا ششم محرم الحرام ديگر ترک می کنند.

 

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد