سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 71579
|
01:21 - 1396/07/12
نسخه چاپی

همزمان با سومین روز شهادت حضرت سید الشهدا در دشت نینوا؛

مراسم دفن نمادین شهدای کربلا در روستای مجره خلخال +تصاویر

 مراسم دفن نمادین شهدای کربلا در روستای مجره خلخال +تصاویر
همزمان با سومین روز شهادت حضرت سید الشهدا در دشت نینوا مراسم دفن نمادین شهدای کربلا در روستای مجره خلخال برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازازناو، همزمان با سومین روز شهادت حضرت سید الشهدا و 72 یار باوفای ایشان امروز با حضور اهالی ولایتمدار و مذهبی روستای مجره بخش مرکزی خلخال مراسم دفن نمادین شهدای خلخال برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین امیر رشتبری در جمع مردم عزادار روستای مجره در آیین دفن نمادین شهدای مجره گفت: اهالی این روستا با برگزاری و اجرای این مراسم سنتی به یاد و خاطره سید الشهدا هستند و سعی در زنده نگهداشتن فرهنگ عاشوا که امروز نیز با همت اهالی این برنامه به خوبی برگزار شد.

حجت الاسلام رشتبری با اشاره به فلسفه قیام سید الشهدا گفت: حضرت سید الشهدا در راستای عملی ساختن امر به معروف و نهی از منکر و تعمیق ریشه های دین قدم بزرگی برداشت و در این راستا با شهادت خود و 72 یار صدیق وباوفای خود اسلام را برای همیشه جهانی ودر تاریخ ماندگار ساخت.

امام جمعه خلخال به شخصیت تاریخ ساز امام حسین (ع) اشاره و گفت:  علاوه بر مسلمانان ، مسیحیان ، یهودیان وسایر ادیان دلدادگی به حسین (ع) در گوشه گوشه جهان حس می شود و این اهمیت  به سیدوسالار شهیدان در بین اهل تسنن نیز قابل توجه است.

وی صحنه گردان اصلی توطئه بر علیه امام حسین (ع) در کربلا را ابلیس عنوان وگفت:  نبود بصیرت باعث شد که عاشورا پیش آمده و عاشورا به وقوع پیوست.

وی با اشاره به جور و ظلم یزیدیان اشاره و گفت: کاروان کربلا از واقعه عاشورا تا شام و سوریه چه سختی ها که به جان خرید و چه مصیبت های که امام سجاد (ع) تحمل نمود.

امام جمعه خلخال از زحمت کشان این برنامه فرهنگی و معنوی تقدیر و گفت: مراسم دفن نمادین شهدای کربلا در روستای مجره جزو شش اثر ملی و معنوی استان اردبیل است که در سال   1391 به ثبت ملی و معنوی رسیده است.

 به گزارش ازناو ، در دفن نمادین شهدای کربلا موضوع از این قرار است که قبیله بنی اسد در مجاورت دشت کربلا زندگی می کنند بعد از سه روز از شهادت حضرت امام حسین (ع) این قبیله در دشت کربلا حاضر می شود و شاهد پیکرهای چاک چاک شهدای کربلا می شوند این قبیله به تنهایی قادر به شناخت اجساد نبوده که در این زمان به عنایت حضرت حق امام سجاد (ع) به صورت طی الارض در کربلا حاضر شده وبا شناسایی شهدا آنان را به کمک قبیله بنی اسد به خاک می سپارند.

در ادامه این مراسم با حضور مداحان اهل بیت عصمت وطهارت در سوگ واقعه جانگذار کربلا مدیحه سرایی و اهالی روستای مجره با سنیه زنی و زنجیر زنی عزاداری کردند.

 

 

 

عکس : سید محمد جواد مرادخانی

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد