سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 71594
|
14:35 - 1396/07/12
نسخه چاپی

نقشه های خطرناک برای نگین آذربایجان/ حقابه استان اردبیل از ارس کاهش می یابد؟+مستندات

نقشه های خطرناک برای نگین آذربایجان/ حقابه استان اردبیل از ارس کاهش می یابد؟+مستندات
با وجود بحث های متنوع در خصوص انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه و دشت تبریز امید می رود حق آبه استان اردیبل با کاهش مواجه نشود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازصبح مغان، بر اساس مصوبه هیات دولت در سال ۹۴ انتقال آب رودخانه ارس صرفا برای احیای دریاچه ارومیه آن هم از حوزه آذربایجان غربی بوده و گمانه زنی های برخی مسئولان در مورد انتقال آب ارس به دشت شبستر خلاف مصوبه است.

ردیف ۸۰ مصوبه هیات دولت در سال ۹۴به موضوع انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه  را مطرح کرده که در این مصوبه انتقال آب منحصرا برای دریاچه ارومیه تاکید شده است.

در جزییات این مصوبه علاوه بر آن محل انتقال از مخزن سد ارس، با کسر از حق آبه آذربایجان غربی است ، تاکید شده که انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه اردومیه فقط از حوزه آذربایجان غربی باشد.

طبق این مصوبه هیئت وزیران که با حضور وزیران نیرو، کشاورزی، کشور، وزات اقتصاد و امور دارایی، وزارت صنعت معدن و تجازت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان حفاظت از محیط زیست کشور به تصویب رسید سال شروع انتقال آب رودخانه ارس سال ۹۷ می‌باشد و طبق زمانبندی تا سال ۱۴۰۰ با انتقال سالی ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب؛ دریاچه ارومیه احیا می شود.

بر این اساس منابع تامین آب برای احیای دریاچه ارومیه نیز به شرح زیر است:

انتقال از زاب

انتقال از ارس

انتقال پساب

صرفه جویی سالانه ۸ درصد مصرف کشاورزی

بنابر مطالب مشروحه فوق بحث انتقال آب ارس به شبستر و تبریز؛ به بهانه نجات دریاچه ارومیه؛ به هیچ عنوان صحت نداشته و صرفا ماجراجویی های برخی افراد و رسانه ها است.

 

 هیچ طرحی برای انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه وجود ندارد

هر چند طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه به تصویب رسیده اما برخی مسئولان آذربایجان غربی این موضوع را رد می کنند.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی به خبرنگاران گفت: هیچ طرحی برای انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه وجود ندارد و خبرهای مربوط به آن با اهداف خاصی در رسانه‌ها انتشار می‌یابد.

فرهاد سرخوش، با اشاره به کذب بودن اخبار منتشر شده مبنی بر انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه اظهار داشت: برنامه انتقال آب مربوط به دشت شبستر است و با هدف توسعه و ترویج کشاورزی در آن منطقه و تأمین آب شرب سالم و مورد نیاز بهداشت و صنعت کلان‌شهر تبریز به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز جمعیتی و صنعتی کشور و سایر شهرها و روستاهای واقع در مسیر خط انتقال در شهرستان‌های تبریز، شبستر، مرند و جلفا انجام می‌گیرد.

وی گفت: انتقال آب از ارس به دشت شبستر و در اثنای آن به دریاچه ارومیه توسط مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی مطرح شده و هدف از آن مجاب کردن دفتر مرکزی ستاد احیای دریاچه ارومیه به تخصیص اعتبار برای این طرح است.

از سوی دیگر مسئولان اذربایجان شرقی اما مصمم به انتقال اب ارس به دشت شبستر هستند و در مصاحبه هایی این موضوع را علنی کرده اند.

چندی پیش مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از تصویب استفاده از تسهیلات مالی خارجی برای اجرای طرح انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه طی روزهای اخیر در شورای اقتصاد خبر داده بود.

 

حق آبه استان اردیبل کاهش می یابد؟ 

با توجه به اظهارات برخی از مسئولان استان آذربایجان شرقی و غربی که در تناقض با مصوبه هیئت وزیران در خصوص انتقال اب ارس به دریاچه ارومیه می باشد نمایندگان استان اردبیل نیز در دفاع از حق آبه ارس در حوزه استان اردبیل در اظهاراتی متذکر شدند که از حق آبه استان حمایت تمام و کمال دارند و بی شک در انتقال آب حقی از استانی ضایع نخواهد شد.

محمد فیضی در گفتگو با مهر  تصریح کرد: در پی اخبار منتشره در خصوص انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه و نگرانی شهروندان استان، جلسه مشترکی با معاون وزیر نیرو برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه حق آبه سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل از رود مرزی ارس مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با تأکید به اینکه با انتقال آب ارس از حق آبه اردبیل کاهش نخواهد یافت، اضافه کرد: در عین حال بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد با انتقال آب حق آبه هیچ استان دیگری نیز کم‌ و زیاد نمی‌شود.

فیضی برخی اظهارات اخیر در خصوص انتقال آب ارس را احساسی توصیف کرد و بیان داشت: عدد و رقم حق آبه هر استان مشخص است و موارد مصرف و کاربری نیز مشخص بوده و در پی این انتقال از حق آبه اردبیل به هیچ عنوان کاهش نمی‌یابد.

به گزارش صبح مغان اظهارات مسئولان و مستندات ارائه شده در این گزارش نشان می دهد این موضوع به طور کامل از سوی مسئولان حل نشده و باید منتظر روزهای آتی ماند و دید چه حوادثی بر سر رودخانه ارس خواهد امد.

امیدواریم برنامه ریزی مسئولان در خصوص انتقال اب رودخانه ارس به مناطق دیگر به شکلی باشد که حق ابه هر استان محفوظ مانده و موجب بروز نقص در آبرسانی یک منطقه در هیچ استانی نباشیم.

گزارش از بهروز پیری

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد