سرویس: حوزه و دانشگاه
کد خبر: 71641
|
12:02 - 1396/07/14
نسخه چاپی

به مناسبت روز ملی دامپزشکی منتشر شد؛

دامپزشکی و نقش آن در بهداشت عمومی

دامپزشکی  و نقش آن در بهداشت عمومی
نظارت بر بهداشت فراورده های خام دامی مانند گوشت سفید و قرمز , شیر خام و تخم مرغ از مزرعه و دامداری تا سفره غذایی مردم بر عهده دامپزشکی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازابصارخبر، قاسم کمایستانی به مناسبت روز ملی دامپزشک به تبیین اهمیت این حرفه در تامین سلامتی مردم و جامعه پرداخت و نوشت: دامپزشکی با تامین امنیت و سلامت فراورده های خام دامی، باعث ایجاد سلامت جسمی و روانی جامعه می شود. با توجه به اینکه فراورده های خام دامی مانند گوشت سفیدو قرمز و شیر و تخم مرغ و .. همیشه در سبد غذایی وجود دارد، دامپزشکی با انجام نظارت های لازم از مرحله تولید تا مصرف یعنی از مزرعه و دامداری تا سفره غذایی باعث می شود این امنیت غذایی در غذای خانواده ها ایجاد شود. از مواردی که پرسنل زحمتکش دامپزشکی همواره بر نحوه عملکرد آنها نظارت دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- نظارت بهداشتی بر واردات و صادرات فراورده های خام دامی بین کشور و کشورهای دیگر

2- نظارت بر اماکن عرضه فراورده های خام دامی در شهرها و مناطق شهری

3- نظارت بهداشتی بر گوشت استحصالی گوشتهای قرمز و سفید کشتارگاههای دام و طیور

4- نظارت بر پروسه تولید و فراوری و مصرف شیرخام تا رسیدن به کارخانجات تولید مواد لبنی

5- واکسیناسیون مستمر دامهای سبک و سنگین کشور که شامل انواع واکسن های دامی است

6- حضور مستمر در روستاها و دامداریها و مراکز پرورش انواع دام و طیور و پرورش ماهی و میگو و طیور و .. مراقبت بیماریها

7- مراقبت فعال و پیشگیری از بیماریهای پرندگان مهاجر و ... مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

8- پیشگیری و درمان بیماریهای دامی , آبزیان, طیور

سربازان گمنام عرصه بهداشت عمومی جامعه با توجه به مسئولیتهای فراوانی که برای تامین امنیت غذایی جامعه بر عهده دارند, با وجود همه محدودیتهای فراوانی که همواره وجود دارد مانند کمبود نیروی انسانی , بدون هیچ چشمداشتی در این عرصه به فعالیت می پردازند, اکیپهای واکسیناسیون صحرایی همه روزه با تردد در مراتع و روستاها و دامداریها در اقصی نقاط کشور به امر واکسیناسیون می پردازند, صعب العبور بودن برخی راههای روستایی مانع از این نمی شود که این امر مهم یعنی واکسیناسیون دام ها صورت نگیرد.

همین تلاشهای مجدانه طی سالیان متمادی باعث ریشه کنی بیماری طاعون گاوی شد , بیماری که در سالهای نه چندان دور آسیبهای بسیاری برای سرزمین ایران اسلامی داشته است. کنترل بیماریهای اختصاصی و مشترک دام با توجه به وسعت و تعداد زیاد بیماریها و با توجه به اینکه همواره سیستم دامپزشکی کشور با بروز بیماریهای نوپدید مواجه است, کاری سخت و در عین حال تخصصی می باشد که این مهم بر عهده پرسنل دامپزشکی کشور می باشد.

نظارت بر بهداشت فراورده های خام دامی مانند گوشت سفید و قرمز , شیر خام و تخم مرغ و ... از مزرعه و دامداری تا سفره غذایی مردم بر عهده دامپزشکی می باشد. با توجه به تعداد زیاد مراکز عرضه, کارخانجات لبنی و همچنین خودروهای حمل دام و فراورده های خام دامی در کنترل بهداشتی این بخش نیز پرسنل دامپزشکی همواره با چالش های زیادی مواجه هستند که با تلاش روزافزون و مساعدت مردم و دیگر مسئولین محترم امید است که در این قسمتها نیز به حد استاندارهای مد نظر برسیم.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد