سرویس: نیر
کد خبر: 71665
|
09:14 - 1396/07/15
نسخه چاپی

قلعه "بوینی یوغون" نیر و تمدن 4500 سال پیش از دوران مفرغ +تصاویر

قلعه "بوینی یوغون" نیر و تمدن 4500 سال پیش از دوران مفرغ +تصاویر
نشانه هایی از تمدن از چهار هزار و پانصد سال پیش از دوران مفرغ تا عصر اشکانی و دوران اسلامی در قلعه "بوینی یوغون" نیر یافت شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل از نیریمیز، شهرستان نیر با داشتن آثار تاریخی و باستانی متعلق به اواخر هزاره دوم قبل از ميلاد، بهشت میراث فرهنگی و آثار تاریخی استان اردبیل به شمار می رود اما متاسفانه به دلیل ضعف سازمان های ذیربط و عدم توجه کافی مسئولان مورد غفلت قرار گرفته و آن گونه که باید شناخته نشده است.

 

قلعه و منطقه باستانی "بوینی یوغون" در کنار روستای کورعباسلو و در ۱۱ كيلومتری شهرستان نیر و ۳۵ کیلومتری اردبیل قرار دارد.

 

این قلعه که قطعاً یکی از مهم ترین دژهای آذربایجان در دوران تاریخی و صدر اسلام و حتی بعد از آن بوده است در حال حاضر یکی از مهم ترین سایت های باستانی ایران محسوب می شود و نشانه هایی از تمدن از چهار هزار و پانصد سال پیش از دوران مفرغ تا عصر اشکانی و دوران اسلامی در آن یافت شده است. البته اینها محصول اکتشافات در زمین های پای قلعه است.

 

قلعه بوینی یوغون(گردن ستبر) روی قطعات عظیم سنگ واقع شده و دیواره های سنگی ای که ارتفاعی حدود ۳۰۰ متر دارند قلعه را از دو جناح غیرقابل نفوذ کرده اند. جناح های قابل نفوذ نیز با دیوارهای از سنگ و ساروج به شکل غیرقابل نفوذ درآمده بوده اند که بدليل حوادث طبيعي و انساني ، جنگ و ... اکنون از آن دیوارها جز نشانه هایی، چیزی باقی نمانده است.

 

عمده مصالح به کار رفته در این دژ سنگ و ساروج است. ملاط ساروج به خوبی قابلیت خود را در طول تاریخ به عنوان چسباننده سنگها نشان داده است. البته برای فضاهای داخل قلعه از مصالحی چون آجر و خشت نيز استفاده شده است.

 

براي بالا رفتن از كوه پله‌هايي نيز وجود دارد كه حاصل تراش سنگ‌ها به وسيله انسان بوده و براحتي مي‌توان از كوه مانند پله‌هاي امروزي منازل بالا رفت و البته در برخي قسمت‌هاي كوه نيز بسختي مي‌شود عبور كرد و نيازمند مهارتهاي  صخره نوردي است.

 

بالای تپه عظیم سنگی نیز شش حوضچه (استخر) دست ساز وجود دارد. این حوضچه ها محصول دست بشر هستند و با دقتی تمام از کف قلعه تراش خورده اند و نشان از توانايي و هنر انسان در تراش و كندن كوه دارند و آب باران و برف در آنها ذخيره شده و مورد استفاده ساكنان قلعه قرار مي‌گرفته است.

 

وجود این حوضچه ها گویای این واقعیت است که این ذخایر عظیم برای گروهي بزرگ و جهت پاسخگویی به نیازهای آنان در مواقع عادی و به ویژه محاصره های طولانی مدت پیش بینی شده بود. در ميان مردم محلي روستاي كورعباسلو مشهور است كه اين استخرها عمقش بسيار زياد است و انتها ندارد.

 

با اندک دقتی وجود یک سری جویهای کوچک در قسمت های مشخص از سطوح صخره های اطراف این استخرها قابل مشاهده است که وظیفه هدایت آب برف و باران جهت ذخیره سازی را بر عهده دارند.

 

از ديگر آثار واقع در اين منطقه مي‌توان به آسياب سنگي اشاره كرد كه در دل تخته سنگ‌هاي عظيم بويني يوغون  قرار دارد. بقایای این بنای سنگی در جبهه جنوب غربی قلعه پیداست وضعیت ظاهري  آن بيانگر اين است که این بنا جزئی از تاسیسات دفاعی و ارتباطی قلعه بوده و احتمالاً کنترل ورود و خروج قلعه از این مکان صورت می گرفته است.

 

 این قلعه از نظر موقعیت و ساخت نسبت به قلعه های مشابه دارای اهمیت بیشتری است. بوینی یوغون محصول سختی طبیعت و سازندگی بشر است. دژي محكم،‌ تسخيرناپذير و غيرقابل نفوذ که در سال‌هاي متمادي از دسترس دشمنان دور و  محفوظ مانده است. بويني يوغون فقط يك قلعه نيست، بلكه بخش مرتفعي از يك محوطه و يك شهر يا دهكده قديمي ‌است. وسعت بسيار زياد آن كه بالغ بر 300 هكتار است و چند لايه‌اي بودن قلعه نشان‌دهنده استمرار سكونت انسان از دوره اشكاني تا دوره صفوي بوده كه از مشخصات بارز اين قلعه به حساب مي‌آيد.

 

موقعیت خاص طبیعی، وفور آب و غذای کافی در محل از دیگر ویژگی هایی است که طراحان و سازندگان دژ را در انتخاب این محل مصمم نموده است. البته هیچ دشمنی تاب مقاومت در برابر سرمای طاقت فرسای زمستان منطقه در محاصره های طولانی مدت را نداشته است و این امتیاز بزرگ را اقلیم منطقه بدان بخشیده است.

 

از سوی دیگر این دژ در محلی واقع شده است که بر منطقه وسیع اطراف کاملاً مشرف می باشد و امکان حملات غافلگیرانه را منتفی می ساخت که خود یک امتیاز دفاعی تلقي مي شد. مسلم است که این دژ چنین اسمی را در دوران بعد به خود پذیرا شده است که خود می تواند حاکی از حصانت تحسین برانگیز آن باشد.

 

اين منطقه چند سالي است مورد توجه باستان‌شناسان قرار گرفته و هم‌اكنون به يكي از مهم‌ترين سايت‌هاي باستاني ايران تبديل شده است. قلعه بويني يوغون يكي از محوطه‌هاي تاريخي و باستاني استان اردبيل است كه پس از اتمام مراحل كاوش، به سايت موزه تبديل مي‌شود. مرحله اول كاوش در اين منطقه انجام شده و قرار است پس از اتمام كل كاوش‌ها، اين محوطه به موزه‌اي روباز براي نمايش آثار تاريخي و باستاني تبديل شود.

 

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد