سرویس: حوزه و دانشگاه
کد خبر: 71727
|
13:31 - 1396/07/17
نسخه چاپی

معاون اداری مالی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در اردبیل؛

دانشکده‌هایی که 50 درصد بودجه خود را تامین نکنند تعطیل می‌شوند

دانشکده‌هایی که 50 درصد بودجه خود را تامین نکنند تعطیل می‌شوند
معاون اداری مالی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، با بیان اینکه دانشکده های فنی و حرفه ای در کشور باید بتوانند به درآمد زایی قابل توجی برسند گفت: دانشکده هایی که نتوانند 50درصد بودجه خود را تامین کنند تعطیل خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازابصارخبر، علیرضا فیروز معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در مراسم معارفه رئیس جدید دانشگاه فنی و حرفه ای استان اردبیل با بیان اینکه دانشگاه های نسل جدید باید بتوانند مخارج خود را تأمین کنند، گفت: آن دسته از دانشکده های فنی و حرفه ای که نتوانند حداقل 50 درصد مخارج خود را تأمین کنند تعطیل خواهند شد.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی دانشگاه فنی و حرفه ای در ادامه سخنان خود به بیان تاریخچه تأسیس دانشگاه های ایران اشاره کرد و گفت: دانشگاه تهران بعنوان اولین دانشگاه کشور در سال 1313 تأسیس شد و در سال 1314 اقدام به پذیرش دانشجو کرد.

وی با بیان اینکه اغلب دانشگاه های کشور بصورت هیأت امنایی اداره می شوند، گفت: مجلس و دولت هرکدام نمایندگان خاص خود را در هیئت امنای دانشگاه ها دارند.

مقایسه دانشگاه فنی و حرفه ای با دانشگاه علوم پزشکی

فیروز در ادامه سخنان خود به مقایسه دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه فنی و حرفه ای پرداخت و گفت: دانشگاه های علوم پزشکی در سطح کشور در سال 1363 و با امکانات پزشکی اقدام به تربیت دانشجو کردند در حالیکه در همین سال ها ما با کمبود پزشک مواجه بودیم و اکثر پزشکان ایران را هندی ها و پاکستانی ها تشکیل می دادند.

وی با بیان اینکه در سال میلیون ها دلار صرف مسائل جزئی پزشکی در کشور می شد گفت: دانشگاه های علوم پزشکی در آن زمان به اندازه کافی مجهز نبودند و پزشکانی که تربیت می کردند به دلیل سروکار نداشتن با بیمار در دوران دانشجویی از کارایی لازم برخوردار نبودند.

این مسئول دانشگاهی گفت: از زمانی که دانشگاه های علوم پزشکی از وزارت علوم جدا و به وزارت بهداشت ملحق شدند، این دانشگاه ها با پیشرفت های چشمگیری مواجه شدند بطوریکه در این مدت 15 ساله اغلب عمل های جراحی مهم از قبیل پیوند کبد و قلب در داخل کشور به راحتی انجام می شود و این تنها به دلیل این بود که دانشجویان پزشکی دروس خود را بر سر بالین بیماران فرا می گرفتند و عملا نیز زیر نظر پزشکان حاذق تمرین می کردند.

وی گفت: مثال دانشگاه فنی و حرفه ای نیز همانند دانشگاه علوم پزشکی است و تا زمانی که دانشجویان ما در کارکاه های آموزشی خود عملا دست به کار ساخت و ساز و مونتاژ نزنند چیزی فرا نخواهند گرفت.

فیروز به تبیین اهداف تأسیس دانشگاه فنی و حرفه ای به مفهوم واقعی و عملی آن پرداخت و گفت: فلسفه تأسیس دانشگاه فنی و حرفه ای به تربیت نیروی حاذق و متخصصی بر می گردد که بتواند در کنار تحصیل تولید نیز داشته باشد.

وی افزود: این پویایی زمانی میسر خواهد بود که بتوانیم قوانین خاص خود را در وزارت علوم به تصویب برسانیم.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی دانشگاه فنی و حرفه ای مراحل تأسیس دانشگاه را یاداور شد و گفت: همینظور تلاش شد تا آموزشکده‌های فنی و حرفه ای با جدا شدن از آموزش و پرورش و پیوستن به وزارت علوم گام های عملی در تحقق این هدف بردارند.

وی در ادامه سخنان خود به بازگویی دغدغه‌های خود در خصوص دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی پرداخت و گفت: متأسفانه فارغ التحصیلان ما بدلیل اینکه در دوران دانشجویی خود دست به آچار نشده اند و عملا با سیستم عملکرد ماشین الات آشنایی ندارند در ورود به بازار کار با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.

دانشکده های فنی و حرفه ای به سمت درامدزایی حرکت کنند

فیروز با بیان اینکه آموزشکده های ما باید با راه اندازی کارگاه های واقعی و ایجاد خط تولید حتی در مقیاس دانشگاهی بتوانند توان علمی و انگیزه لازم را برای دانشجویان خود فراهم کنند، به مقایسه دانشگاه های نسل سوم در کشورهای صنعتی و ایران پرداخت و گفت: در کشورهای پیشرفته دانشگاه های نسل سوم خود اقدام به تامین هزینه کرده و علاوه بر آن درآمد زایی نیز دارند.

و تصریح کرد: دانشکده ها و آموزشکده هایی که نتوانند حداقل 50 درصد مخارج خود را خودشان تأمین کنند بسته خواهند شد.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینکه امروز در برهه ای قرار داریم که دانشگاه ها باید در همه زمینه ها بخصوص بودجه های جاری خودکفا شوند گفت: طبق برنامه ششم توسعه همه دانشگاه ها موظف هستند تا با امکاناتی که در اختیار دارند طی 5 سال آتی بتوانند حداقل 50 درصد بودجه خود را تامین مالی کنند.

وی افزود: امروز دانشگاههایی در دنیا موفق هستند که بتوانند علاوه بر تأمین اعتبار بودجه خود، درآمد زایی نیز داشته باشند.

این مقام مسئول دانشگاهی با بیان اینکه کسی اگر کسی نتواند عهده دار مخارج خود شود هرگز قادر به تربیت نیروی متخصص و ماهری که بتواند برای کشور مفید شود نخواهد بود، گفت: سیاست کلان دانشگاه فنی و حرفه ای ایجاب می کند تا مابا برنامه ریزی های منسجم تا 5 سال آینده به درآمدهای اختصاصی برسیم.

فیروز در پایان سخنان خود به تبیین موضوع درآمد اختصاصی پرداخت و گفت: استفاده از ایده های نو و بکر و تبدیل آن به ثروت افزوده بخشی از درامدهای اختصاصی دانشگاه را شامل می شوند.

وی راه اندازی خط تولید موتورسواری در یکی از دانشکده های این دانشگاه را خاطر نشان کرد و گفت: دانشکده های ما زمانی موفق خواهند شد که بتوانند با تولیداتی از این دست  و در کنار آن بازاریابی و انعقاد قرارداد با شرکت های بزرگ جهت فروش تولیدات خود، علاوه بر مهارت افزایی دانشجویان خود، در انها نیز ایجاد انگیزه و امید به آینده کنند.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی دانشگاه فنی و حرفه ای بدترین درد کشور را واژه "نمی توانیم" عنوان کرد و گفت: هر مدیری که در فکرش این واژه منحوس را بگنجاند جایی در دانشگاه فنی و حرفه ای ندارد و بهتر است وقت خود را در جاهای دیگری تلف کند.

وی ضمن قدردانی از مصری رئیس سابق دانشکده در طول تصدی مسئولیت خود برای جمالی رئیس کنونی دانشگاه فنی و حرقه ای اردبیل آرزوی موفقیت کرد و گفت: همانگونه که وی در سیستم علمی و گشایش مرزهای دانش گام‌های خوبی برداشت و توانست کارهای بزرگی را به سرانجام برساند امیدواریم در سیستم کاربردی فنی و حرفه ای نیز موفق عمل کرده و بتوانند دانشگاه اردبیل را به قطب علمی کاربردی در کشور تبدیل کنند.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد