سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 71844
|
14:40 - 1396/07/21
نسخه چاپی

آغاز برداشت زالزالک وحشی از دامنه های شهرستان کوثر+تصاویر

آغاز برداشت زالزالک وحشی از دامنه های شهرستان کوثر+تصاویر
همزمان با آغاز فصل پاییز انواع سیفی جات و میوه های کوهی از دربند ها و دامنه های شهرستان کوثر برداشت می شود که یکی از آنها "زالزالک" وحشی زرد و قرمز رنگ است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، منطقه شکار ممنوع دربند مشکول به وسعت 30000 هکتار در جنوب شهرستان کوثر واقع شده و به لحاظ تنوع گونه های گیاهی و جانوری دارای قابلیت بالایی است.

غیر از این دربند هواشانق، دوگر و آرپاچای نیز دارای وسعت بسیار و تنوع پوشش گیاهی، جانوری و میوه های کوهی وافری است که انواع سیفی جات و ... نیز در این دامنه ها و کوه ها برداشت می شود.

انواع گونه های درختی دربند ها و کوه های شهرستان کوثر عبارتند از بلوط، پسته کوهی، کیکم، زالزالک، زبان گنجشک، شن، انجیر کوهی، ارغوان، گیلاس وحشی، مورت، کنار و ارژن و ... است که در این فصل از سال، زالزالک وحشی به رنگ های زرد و قرمز در این منطقه به چشم می خورد که با طعم های متنوع چهره ای دیگر از نعمتهای خدادادی را به تصویر کشیده است.

درخت زالزالک در نواحی سخت کوه ها، دامنه ها و دربند های شهرستان رشد می کند و در بین مردم از جایگاه بالایی برخودار است؛ شاید برداشت، مصرف و صادرات این محصول در سطح شهرستان چندان مورد توجه مسئولین امر قرار نگرفته است ولی این میوه وحشی توانسته است نظر مردمان این منطقه، میهمانان و گردشگران را به خود جلب کند و موجب به وجود آوردن تنوع غذایی بین مصرف کنندگان شود.

همانطور که عنوان شد، زالزالک به شکل زرد و قرمز و در اندازه ها و شکل هایی چون گیلاس دارد، هم اکنون فصل برداشت زالزالک در کوه های کوثر آغاز شده ولی این محصول هیچگاه برای کسب درآمد و فروش در بازار میوه و تره بار مورد استفاده قرار نگرفته است؛ این درحالی است که زالزالک دیگر مناطق همچون تبریز و ایلام و ... در این مناطق بیشتر به فروش می رسد!

آفت مهم این میوه وحشی در حوزه تولید و مصرف، برداشت بی رویه آن می باشد که در سال های اخیر از سوی برخی از اهالی منطقه موجب شده که انقراض آن را در پی داشته است، توصیه می شود که نگهداری و مصرف بهینه این گونه های منطقه های یش از پیش مورد توجه مردم و مسئولان واقع شود.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد