سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 71873
|
17:29 - 1396/07/22
نسخه چاپی

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

هیچ محصول تراریخته‌ای در استان اردبیل تولید نمی‌شود

هیچ محصول تراریخته‌ای در استان اردبیل تولید نمی‌شود
معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در نشست خبری و روز جهانی غذا گفت: هیچ محصول تراریخته ای در استان تولید نمی شود و در خصوص دانه های سویا و روغنی نیز آزمایشات در سطوح بالا انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآذرسلام، محسن ارزنلو در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته جهانی غذا در این معاونت برگزار شده بود اظهار داشت: امسال شعار پیشگیری و سرمایه گذاری در بخش غذا نامیده شده و در این راستا ارتقاء کیفیت و ایده آل شدن استانداردها از اهداف آتی است.

ارزنلو از نصب برچسب سه رنگ بیش از 90 درصد کارخانجات استان خبر داد و افزود: برچسب های قرمز، زرد و سبز رنگ روی هر کالایی بسیار مهم بوده و مردم در خرید خود می توانند مقدار افزودنی ها شامل؛ نمک، شکر، مقدار چربی و اسید های چرب بکار رفته را در این برچسب ها مشاهده و بعد اقدام به خرید یا عدم خرید کنند؛ که این اقدام به نوبه خود فرهنگ مصرف مردم را بالا برده و واحدهای تولیدی را نیز ملزم به جلب رضایت مردم خواهند کرد.

معاون غذا و دارو معنی خط رنگ قرمز در روی کالاها را حاکی از مواد مضر زیاد- زرد را متوسط و سبز را کم برشمرد و ادامه داد: در کشور ما متاسفانه بیشتر بیماری ها و مرگ و میر عروقی و قلبی بوده که بیشتر آن نیز به نوع تغذیه مربوط است.

وی همچنین درج کد 16 رقمی روی کالاهی غذایی خارجی را مورد توجه قرار داد و گقت: در صورت ارسال این کد سامانه هوشمند چرخه ورود مجاز قانونی و یا غیر مجاز آن را اعلام می کند که مردم می توانند از این گزینه نیز استفاده کنند.

ارزنلو در ادامه با بیان اینکه تمامی اختیارات و ابزارها در دست این معاونت نیست تصریح کرد: تنها 25 درصد از عوامل موثر در کنترل و نظارت غذایی در دست معاونت بوده و 75 درصد آن به دیگر ارگان و دستگاها مربوط می شود.

این مسئول از تشکیل معاونت اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی خبر داد و در این باره گفت: با هدف اصلاح و اطلاع رسانی از تغذیه درست و اصولی مردم، این معاونت در اردبیل راه اندازی خواهد شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در ادامه از نظارت و کنترل لوازم آرایشی و اهتمام دراین باره خبر داد و گفت:  اکیپ های سیار بازرسی متشکل از چند دستگاه  بطور سرزده در مراکز توزیع و فروش سطح شهر حضور یافته و بازرسی می کنند.

وی درباره کنترل کیفیت گندم نیز گفت: بمنظور پیشگیری اساسی و اولیه؛ سیلو ها و سوله های انبار گندم در سطح استان مورد شناسایی و بازرسی قرار گرفت و مکان هایی که قارچ زده و فاسد بودند از انبار کردن گندم جلوگیری و تعطیل شد و در سیلو های پاک انبار شدند.

وی در ادامه از 271 بازدید فنی و کارشناسی- ارجاع 48 پرونده تخلف به مراجع قضایی- صدور مجوز تولید 202 واحد، صدور پروانه 84 واحد تولیدی خبر داد و افزود: 36 واحد خرد شناسایی و کد آن صادر شده و 45 واحد برای صدور مجوز در دست بررسی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آذرسلام مبنی بر تولید محصولات تراریخته در استان گفت: هیچ محصول تراریخته ای در استان تولید نمی شود و در خصوص دانه های سویا و روغنی نیز آزمایشات در سطوح بالا انجام می شود.

ارزنلو در پاسخ به اینکه میزان مواد شیمیایی در میوه جات در استان در چه سطحی بوده گفت: با نمونه برداری میوه جات از سطح شهر و میادین تره بار مقدار مواد شیمیایی بکار رفته آزمایش و بررسی می شود اما به دلیل ورود محصولات سایر استانها باید هر مزرعه و کالای هر استان دارای کد شناسایی بوده تا قابل رد گیری شود.

دکتر ارزنلو در ادامه از تجهیز و به روز بودن آزمایشگاه ها خبر داد و گفت: در صورت مشاهده موارد تخلف بهداشتی سامانه 1490 و 33502118 آماده دریافت گزارش و بررسی است.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد