سرویس: وبگردی
کد خبر: 71926
|
12:38 - 1396/07/24
نسخه چاپی

تیشه محرومیت بر پای درختان سیب مشگین‌شهر!

تیشه محرومیت بر پای درختان  سیب مشگین‌شهر!
انتشار تصاویر قطع درختان سیب یک باغ در فضای مجازی آنهم به بهانه مشکل فروش و قیمت پایین محصول در فصل برداشت تلنگری برای مسئولان بود اینکه همه حواس‌ها باید به باغدارانی باشد که چشم امیدشان را به محصول درختشان دوخته اند .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، انتشار تصاویر قطع درختان سیب یک باغ درفضای مجازی آنهم به بهانه مشکل فروش و قیمت پایین محصول در فصل برداشت تلنگری برای همه بود اینکه همه حواس ها باید به باغدارانی باشد که چشم امیدشان را به محصول درختشان دوخته اند و در این بین فروش نرفتن محصولات می شود قوز بالا قوز.

براین اساس بود که وقتی تصاویر قطع درختان سیب یک باغ درفضای مجازی آنهم منتسب به مشگین شهر مطرح شد همه نگران شدند و مردم از خود پرسیدند نکند ماجرای سال قبل تکرار شود و امسال هم شاهد قطع درختان مشگین شهر باشیم؟؛ سال گذشته حسن اصغری مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشگین شهر در یازدهم آبان ماه گفت که به دنبال قطع درختان سیب در این منطقه بیش از یک هزار تن چوب به کارخانه های چوب بری شمال کشور ارسال شد.

به گفته این مسئول نبود بازار مناسب برای عرضه محصول سیب و نداشتن صرفه اقتصادی از دلایل اصلی قطع درختان سیب مشگین در سال 95 بود؛ همچنین وارد شدن خسارت پی در پی بر اثر حوادث و بلایای طبیعی از جمله سرمازدگی و تمام شدن عمر مفید برخی از باغ ها را از دیگر دلایل قطع درختان سیب و جایگزینی آنها با دیگر درختان مثمر از جمله شلیل بیان شده بود اما خبرها حاکی است امسال نیز برخی باغداران از سر اجبار  مجبور به قطع درختان خود می شوند.

یک باغدار مشگین شهری در گفتگو با خبرنگار سبلانه، اظهار داشت:محصول کم یا پربار هم که باشد باز مشکل فروش همچنان باقی است؛  در حال حاضر باغداران مجبورند منتظر بمانند تا اگر شانس با آنها یاری کرد محصول درجه یکشان کیلویی 800 تومان برای صادرات خریداری شود و اگر هم خریداری پیدا نشود باید در سردخانه انبار کنند اما ظرفیت سردخانه هم محدود است و  آنچه برای باغدار باقی می‌ماند سیب های  روی دست مانده است که چشم امید  به آن دوخته بود.

این کشاورز مشگین شهری می گوید:  مشگین شهر یه کارخانه ساندیس برای فرآوری میوه سیب دارد که آنهم امسال تعطیل است.

مدیر جهاد کشاورزی مشگین شهر نیزمحصولات باغی امسال این شهرستان را  بسیار پربار و با کیفیت بالا دانسته و گفت: در کل شاید نظر باغداران از جهت قیمت تامین نشده باشد اما این طبیعی است وقتی 210 هزار تن محصول سیب داریم حداقل 10 درصد آن سیب های باد ریز و پادرختی است که این سیب های درجه سه قیمت نازلی دارند که بعضا حمل و نقل آن به صورت فله ای و با لودر و ماشین آلات انجام می شود.

شهریار درباره عکس اخیر با تکذیب منتسب بودن تصاویر قطع درختان سیب منتشر شده در فضای مجازی به باغات مشگین شهر، گفت: بدون تردید این عکس منتسب به شهرستان مشگین و استان اردبیل نیست.

وی اظهار داشت: عکس منتشر شده مربوط به قطع یک قطعه باغ آنهم از نوع باغ با پایه کوتاه سیب به صورت سیستم رو سیمی با پایه های بتونی است روشی که به صورت ماشینی برداشت می‌شود در صورتی که ما از این نوع باغ ها در استان اردبیل نداریم.

احمد شهریار تصریح کرد: کشور را اطلاع ندارم اما قطعا این نوع باغ سیب را در استان اردبیل نداریم .

مدیر جهاد کشاورزی مشگین شهر خاطر نشان کرد : انتظار همه از اصحاب رسانه این است که  قبل از اینکه خبرسازی کنند باید خبررسانی درست بکنند ؛ خبررسانی درست رسالت اصلی رسانه است و انشالله  این امر اتفاق بیفتد تا تصمیمگیرها و مردم  از واقعیات درست مطلع شوند.

به گفته وی در شهرستان مشگین شهر 14 هزار و 700 هکتار زیر کشت باغات و انواع محصولات سردرختی سردسیری است که از این تعداد هفت هزار هکتار به باغ سیب اختصاص دارد و این شهرستان با تولید 210 هزار تن سیب در سال یکی از قطب های مهم تولید سیب در کشور محسوب می‌شود.

با تمام این اوصاف تجربه نشان داده احتمال قطع درختان به دلیل نبود بازار مناسب برای عرضه محصول سیب و نداشتن صرفه اقتصادی ممکن در منطقه ما اتفاق بیفتد از این رو باید چاره ای اساسی برای افزایش ارزش افزوده محصولات و توسعه اقتصادی کشاورزان و باغداران اندیشید تا تیشه محرومیت به پای درختان نرسد.

یکی از بهترین روش های توسعه اشتغال و افزایش درآمدهای غیر کشاورزی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و صنایع روستایی است که مؤثر ترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی به شمار می رود.

در حال حاضر و بر اساس آخرین آمار ، 40 درصد مواد خام تولیدی بخش کشاورزی استان اردبیل در صنایع تبدیلی و تکمیلی موجود استان فرآوری میشود.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد