سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 71984
|
09:32 - 1396/07/26
نسخه چاپی

بر اساس شاخص SPEI مشخص شد؛

کوثر و خلخال در تنش آبی شدید

	کوثر و خلخال در تنش آبی شدید
پهنه خشکسالی هواشناسی کل کشور نشان می دهد که جنوب استان اردبیل در سال 96 با خشکسالی شدیدی مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، ار آنجا که بخش کشاورزی نقش حیاتی در اقتصاد کشور دارد و استان اردبیل نیز جزء مناطق کشاورزی و تولیدات ارگانیک مشهور است، می طلبد ضمن توجه به این ظرفیت استانی تولیدات مرتبط با عرصه های 12 گانه احیا شده و تنوع بخشی به کشت محصولاتی با نیاز کم به آب در سطح استان عملیاتی شود.

این اصل نه تنها از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی استان تاکید می شود بلکه دوره های پی در پی خشکسالی در استان اردبیل بخصوص در جنوب این استان واقعیت مسئله را بر همگان روشن می کند که کشاورزان می بایست با در نظر گرفتن اصول کاشت و برداشت مکانیزه، محصولاتی تولید کنند که هم با آب و هوای منطقه سازگار باشد و هم در مصرف آب صرفه جویی شود.

متااسفانه بر اساس شاخص SPEI و پهنه خشکسالی هواشناسی کل کشور در سال 96 جنوب استان اردبیل یعنی شهرستان های کوثر و خلخال با خشکسالی شدیدی مواجه است، این امر در حالی می باشد که این شهرستان ها در 4 سال اخیر نیز وضعیت نامناسبی در حوزه کاشت و برداشت محصولات خود داشته اند.

محصولات زراعی و باغی این مناطق در دو حالت از بین رفته و خسارت جبران ناپذیری را به کشاورزان و باغداران وارد کرده است، وزش باد گرم در تابستان، عدم بارش باران الهی در وقت مقرر، سرمازدگی بهاره و پاییزه از جمله مواردی هستند که در سال های اخیر موجب نگرانی کشاورزان منطقه شده و تهدیدی جدی در این زمینه به شمار می آید.

بر اساس شاخص SPEI، بیش از 70 درصد مناطق کل کشور از خشکسالی شدید و بسیار شدید رنج می برند که بر این اساس تنش آبی متوجه کشور شده و می توان نگران 20 سال آینده کشور و حتی جهان بود.

شاید با بهینه سازی در حوزه کشاورزی که بیش از 95 درصد منابع آبی در این زمینه مصرف می شود، آینده 20 ساله کشور با تنش آبی شدید را به تعویق انداخت.

 

کوثر و خلخال در وضعیت خشکسالی شدید به سر می برد

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد