سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 72132
|
08:55 - 1396/08/02
نسخه چاپی

کارشناس مسائل اقتصادی:

رودخانه قزل اوزن می‌تواند اقتصاد کوثر و خلخال را متحول کند

رودخانه قزل اوزن می‌تواند اقتصاد کوثر و خلخال را متحول کند
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: حاشیه رودخانه گیوی، سنگور چای و در نهایت رودخانه قزل اوزن می‌تواند در حوزه اقتصادی و صنعتی موثر عمل کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، شهرستان کوثر با جمعیتی بالغ بر 22 هزار نفر با موقعیت عالی اقتصادی و گردشگری در جنوب استان اردبیل، در زمره شهرستان های محروم واقع شده و متاسفانه در حوزه بیکاری و مهاجرت نیز با مشکل مواجه شده است.

کوثر، شهرستانی سرشار از معادن غنی سنگ و زمینهای مستعد کشاورزی و مهمتر از همه کانون زیبای گردشگری است که بخشی به جذب اعتبارات و بخشی دیگر به سوء مدیریت ها بستگی دارد که تا به این لحظه منطقه ای محروم و در نهایت مغفول را به وجود آورده است.

شهرستان کوثر از ظرفیت نیروی جوان متخصص خوبی برخوردار است و تجربه نشان داده است که در صورت حمایت از جوانان این شهرستان جایگاهها و مقامات و افتخارات بزرگی عاید این شهرستان شده است، ایجاد کارگاه سبد میوه، جوراب بافی، نجاری و باغداری مکانیزه از جمله اقدامات کارآفرینانه جوانان کوثری در منطقه بوده و در حوزه های ورزشی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز حرفی برای گفتن دارند.

اما بدلیل بی توجهی و عدم تحقق بخشی در استفاده بهینه از این ظرفیت ها و از سویی دیگر نبود کارخانه های عظیم جهت اشتغال و رونق اقتصادی با کمال تاسف بیکاری بحران شدیدی را بر پیکره این شهرستان وارد کرده است، بطوری که علیرغم مهاجرت به استان های همجوار و انجام اعمال سخت و طاقت فرسا، حتی اربیل عراق نیز اینک محل کار اکثر جوانان کوثری است.

سعید شمس، کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با معضل بیکاری و مهاجرت شهرستان کوثر به خبرنگار کوثرخبر گفت: اگر توجه دولت به بخش خصوصی تولید بیشتر شود مطمئناً سرمایه گذاران میل و رغبت بیشتری به سرمایه گذاری در منطقه را خواهند داشت و این سرمایه گذاری ها بی نتیجه نخواهد ماند؛ هرچند مسئولین می بایست نهایت سعی خود را در ارائه خدمات رسانی به سرمایه گذاران انجام دهند.

وی ادامه داد: می توان به ایجاد یک کارخانه عظیم فرآوری سنگ های تراورتن، روی، مس و .. در سطح شهرستان کوثر اشاره کرد،سنگ هایی که از دل این سرزمین بیرون کشیده میشوند و ازآن اهالی این منطقه است، بدون هیچ بهره ای به شهرستان ها و استان های همجوار صادر می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: خام فروشی برای اهالی این شهرستان هیچ منفعتی ندارد، با انتقال بهترین سنگ های معدنی به سایر شهرستان ها و مراکز استانها جهت فراوری در نهایت همین سنگ های معدنی درجه یک، درجه بندی شده و از رده خارج شده آن با قیمت های نجومی به خود این شهرستان عرضه می شود، با نگاهی دلسوزانه متوجه خواهیم شد که در صورت احداث چنین کارخانه ایکه مستلزم حمایت های جدی دولت است علاوه از اشتغالزایی زمینه تولید و به طبع جذب سرمایه برای شهرستان خواهد بود.

شمس با بیان اینکه رودخانه قزل اوزن می تواند اقتصاد منطقه کوثر و خلخال را بهبود بخشد، اضافه کرد: میتوان به حاشیه رودخانه گیوی، سنگور چای و در نهایت رودخانه قزل اوزن اشاره کرد، در این مناطق می توان ضمن اینکه در حوزه اقتصادی و صنعتی پیشگام بود بلکه بزرگترین سایت گردشگری استانی را می توان با توجه به ظرفیت های موجودش در کوثر و خلخال احیا کرد.

وی تصریح کرد: شهرستان کوثر دارای آثار باستانی و اماکن گردشگری بسیاری است که متاسفانه گردشگران بدلیل نبود راهنما و معرفی این اماکن فقط اقامت لحظه ای را در این منطقه دارند، جذب گردشگر و توریست با اقدامات فرهنگی و تبلیغاتی و نهایتاً ایجاد سایت گردشگری که امروز برای این شهرستان به رویا تبدیل شده است خواهد توانست زمینه اشتغال و نیز جذب سرمایه را بدنبال داشته باشد.

به گزارش کوثرخبر، با همه این تفاسیر امید است که مشکل بیکاری جوانان با همت مسئولین شهرستانی و استانی حل شود.

انتهای پیام /

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد