سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 72234
|
10:10 - 1396/08/06
نسخه چاپی

پایاب سد گیوی؛ از مهاجرت اهالی تا معضل فرامنطقه‌ای!

 پایاب سد گیوی؛ از مهاجرت اهالی تا معضل فرامنطقه‌ای!
پایاب سد گیوی در 15 سال اخیر مهمترین و اولویت‌دارترین پروژه مردمی شهرستان کوثر و استان اردبیل بوده است که متاسفانه با وجود ملی بودن این پروژه، اعتباری برای تکمیل و اتمام آن در دولت های دهم، یازدهم و دوازدهم تخصیص نیافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، سد گیوی و پایاب آن در 15 سال گذشته مهمترین پروژه مردمی شهرستان کوثر و بزرگترین دغدغه اهالی این منطقه بوده و است.

پیگیری و اتمام ساختمان سد گیوی در سال های اخیر با کش و قوس های بسیاری مواجه شد و اعتبارات متعددی قبل و پس از سفر رئیس جمهور به استان تخصیص یافت و پس از سال ها انتظار بالاخره ساختمان سد به اتمام رسید.

اما آن که ملزم است، پایاب سد گیوی می باشد که در 15 سال اخیر بلا تکلیف و بدون تخصیص اعتبارات لازم راکد مانده است؛ پیگیری های بسیاری از سوی مسئولان شهرستان بخصوص امام جمعه کوثر و نماینده شهرستان در این خصوص صورت گرفته است ولی این پیگیری ها تا کنون بی نتیجه مانده و بتبع در طول این سالها دستندرکاران این پروژه و برخی از دولتمردان نیز از سوی مردم سلب اعتماد شده اند.

طومار اهالی شهر گیوی و نامه نگاری های مستمر مردم شریف این شهرستان نیز با بی مهری های وزارت نیرو و برخی از مسئولان استانی روبرو شد، بطوری که اولین و آخرین جوابیه وزارت نیرو در این خصوص تنها نبود اعتبارات لازم در جهت اتمام این پروژه بود.

پس از آن، نشست ها و جلسات پی در پی در وزارت نیرو توسط نماینده شهرستان نیز صورت گرفت که ثمره آن نشست ها، بازدید امروز معاون این وزارت خانه و همچنین اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از پروژه پایاب سد گیوی بود.

این نشست که با حضور مسئولان منطقه ای و برخی از اهالی در محل کارگاه سد گیوی برگزار شد، با واکنش مردم منطقه مواجه شد؛ مردم طی سال های اخیر که با قول های بی سرانجام مسئولان امر آشنا بودند نارضایتی خود را از تعویق عملیات اجرایی پایاب سد گیوی اعلام کردند که در نهایت و آنطور که انتظار می رفت نتیجه مثمر ثمری در این خصوص حاصل نشد و مجلس و دولت ظاهراً با تصمیم گیری در این خصوص راهکاری ارائه خواهند داد.

به گزارش کوثرخبر، خطیب جمعه کوثر نیز در واکنش به عدم تخصیص اعتبارات لازم برای پایاب سد گیوی در خطبه های نماز جمعه این شهرستان گفته بود که مردم تا کی باید صبر پیشه کنند، هر کس می آید و می گوید بودجه و اعتبار نیست چرا فقط  برای سد و پایاب سد گیوی اعتبار نیست در حالی که دیگر پروژه های عمرانی استان های همجوار و یا برای انتقال آب قزل اوزن به دشت اردبیل 100 میلیارد تومان اعتبار اختصاص می یابد حال برای پروژه 20 ساله شهر گیوی که اقتصاد منطقه را متحول می کند کمبود اعتبار وجود دارد.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین بیگی، این اقدامات برخی از مسئولان و دستندرکاران به دور از حقوق شهروندی است، راه، راه آهن، سد های معیشتی و ده ها پروژه دیگر مناطق عملیاتی شده ولی راه آهن استان اردبیل و سد گیوی هنوز بلا تکلیف مانده اند.

حجت الاسلام والمسلمین بیگی نیز در دیگر سخنان انتقاد آمیز خود ابراز کرده بود که 10 هزار هکتار از مزارع شهرستان کوثر زیر کشت آب سد گیوی می رود و 12 هزار شغل ایجاد می شود، بیکاری و مهاجرت در منطقه ریشه کن می شود، حال کوثر با این ظرفیت های بالقوه رتبه نخست بیکاری، مهاجرت و اعتیاد را در سطح کشور دارد؛ از دولت 300 میلیارد وام درخواست می کنیم تا این پروژه ملی و مردمی را در آینده احیا کنیم، شیرازه روستاهای ما در سایه بیکاری و مهاجرت از بین رفته آن وقت برخی ها با باند بازی و سیاست زدگی هنوز به فکر مقام هستند، این تفکر آنان به دور از حقوق شهروندی است و مردم منطقه ما ضمن اینکه معرفت و حیا دارند، محروم ترین مردمان منطقه محسوب می شوند.

به گزارش کوثرخبر، به هر حال سد گیوی اینک بدون پایاب معنی و مفهومی برای کشاورزان کوثری نداشته و روز به روز نیز به آمار بیکاری و مهاجرت و در سایه این معضلات اجتماعی اعتیاد و طلاق نیز در سطح شهرستان ملموس است، بطوری که کوثر در چند سال اخیر رنبه نخست این معضلات اجتماعی را در سطح استان به خود اختصاص داده است.

 

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد