سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 72534
|
14:45 - 1396/08/13
نسخه چاپی

یادداشت/

نقشه راه والدین در استفاده کودکان از فضای مجازی

نقشه راه والدین در استفاده کودکان از فضای مجازی
نگرانی از ترویج فرهنگ های مختلف استفاده از تلفن همراه در بین نوجوانان و حتی کودکان کشورهای اروپایی از برنامه های "روتین" است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآذرسلام، امروزه رایانه تلفن همراه هوشمند، تبلت یا کنسول های بازی شرایط جدیدتری به خود گرفته و با پیشرفت برق آسای تکنولوژی های نوظهور و استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی در دست کودکان؛ موجب برخی تهدیدات جدی شده است.

آگاه سازی، آموزش، سطح بندی دسترسی مدیریت شده فرزندان به دستگاه های هوشمند به یک ضرورت بدون تعلل تبدیل شده است.

گاهی کارشناسان شبکه های اجتماعی و آسیب های فضای مجازی بر حسب مستندات حضور در کلاس های مدارس و یا سطوح آموزشی پایین و بالا مواردی از ابتلائ فرزندان به این اسیب ها را بیان می کنند که پدران و مادران در بهت و شوک فرو می روند حال آیا زمان تمرکز بر این موضوع فرا نرسیده است؟.

به همین جهت مختصاتی از خطراتی که در فضای مجازی کودکان را تهدید می کند اشاره می کنیم.

* برقراری تماس های کودکان با افراد ناشناس ممکن است موجب قصد سوء استفاده و بهره برداری و یا تجاوز به حریم خصوصی آنها شده و نیز بی دقتی و عدم اگاهی کودکان می تواند احتمال آلودگی رایانه و یا دستگاه های هوشمند را به ویروس و بدافزارها بالا ببرد.

*استفاده کودکان از موبایل به الطبع با داشتن شرایط کنونی خانواده ها که همه درگیر و در ارتباط شدید با تکنولوژی نو هستند امری عادی بوده و نمی توان استفاده دایمی از آن را منع کرد؛ اما می توان در مسیر درست هدایت کرد. بیشتر نوجوانان آمریکایی اولین تلفن همراهشان را در بین سنین 12 تا 13 سالگی خریداری می کنند. متاسفانه هیچ شرط سنی برای افراد در خرید و استفاده گوشی از سوی نهادهای فرهنگی و یا خانواده ها مطرح و معین نشده است و فرهنگ سازی این مهم در کشور حس می شود.

*برخی از نکاتی که لازم است والدین در خانواده به آن دقت کنند:

- محرمانه نگه داشتن اطلاعات و جزئیات مشخص در فضای مجازی و عدم دسترسی عمومی به آن.

- متاسفانه تب عکس گرفتن در هر نقطه و مکانی و شرایطی! لحظه به لحظه بالا رفته و اشتراک گذاری های آن به بهانه خنده دار و جالب بودن آن می تواند امنیت و بنیان خانواده را زیر سئوال ببرد. به عنوان مثال؛ فرد آقا یا بانو عکسی از لحظات سیاحت خود گرفته و در پروفایل و یا در فضای مجازی بارگذری می کند که کمترین آسیب احتمالی آن این است که بیننده عکس می تواند حدس بزند که الان این فرد در مسافرت و کدام نقطه است که می تواند آرامش و امنیت فرد را به خطر بیاندازد!.

  • تشویق برای بازی هایی که باعث تحرک و تقویت ذهن می شود در برنامه زندگی والدین قرار بگیرد.
  • وقت گذاشتن برای کودکان برای بردن به پیاده روی، پارک و بازی با کودکان ضروری است.
  • مدیریتی برای استفاده فرزندان از این تکنولوژی و یا برنامه ریزی مناسبی پیاده کنید. عدم استفاده و یا در صورت غیر ممکن بودن آن قانونی برای استفاده از فضای مجازی و رایانه از سوی والدین طراحی و اجرا شود. (مثلا: تعیین شود که امروز از ساعت 16 الی 17 عصر و آن هم بعد از انجام تکالیف و خوردن غذا میتوانی یک ساعت از فضای مجازی آن هم از کانال کودکان یا از رمان و...که برای سن کودک مناسب هست استفاده کنی) و یا گزینه تنبیه محرومیت از استفاده در صورت بی توجهی به نکات تربیتی والدین راه دیگری برای تربیت بهتر و مدیریت استفاده از آن دستگاه های هوشمند است.

*راه بعدی مدیریت بهینه استفاده از بازی های مجاز و مجوز دار(ایرانی) برای کودکان و نوجوانان است.

در پایان یادآوری می شود ارائه آموزش به والدین و فرزندان برای استفاده صحیح و سازنده از هر تکنولوژی مفید بوده، اما در عین حال می تواند عوارض جانبی خود را نیز داشته باشد، به عنوان مثال: نگرانی از ترویج فرهنگ های مختلف استفاده از تلفن همراه در بین نوجوانان و حتی کودکان کشورهای اروپایی از برنامه های "روتین" است.

 

::علی زمانی - کارشناس ارشد مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد