کد خبر: 72666
|
09:40 - 1396/08/21
نسخه چاپی

دل‌نگرانی کشاورزان از تسهیلات به ظاهرحمایتی؛

نوری: تسهیلات اعطایی دوماهه و بدون سود است

نوری: تسهیلات اعطایی دوماهه و بدون سود است
تسهیلات حمایتی از کشاورزان بدون اخذ وثیقه وضامن توسط بانک کشاورزی از بابت مطالبات معوق این قشر زحمت‌کش،از جمله موضوعاتی است که این روزها خبرساز شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ماپرداخت نشدن مطالبات کشاورزان، سریال دراماتیک و بلند بالایی که انگار تمامی ندارد؛ سریالی که هر روز برایش داستان جدیدی نوشته می‌شود.

از همان زمانیکه کشاورزان دسترنج یکساله خود را تحویل سیلوها دادند، خبرها حکایت از پرداخت تمامی مطالبات در همین "چند روز آینده" داشت؛ "چند روز آینده‌ای"  که تا این روزها ادامه داشت تا اینکه محمد فیضی عضو مجمع نمایندگان استان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام یافته  27 درصد از مطالبات باقی‌مانده گندمکاران اواخر مهر و نهایتا تا اوایل آبان ماه امسال پرداخت می‌شود که امیدواریم هر چه سریع‌تر تحقق یابد.

وی با اشاره به تاخیر پرداخت مطالبات گندمکاران نیز افزود: متاسفانه عدم برنامه‌ریزی صحیح توسط دولت منجر به تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران اردبیلی است که این موضوع همه ساله مشاهده می‌شود و شاهد سریال تاخیر در پرداخت بهای گندم به کشاورزان هستیم که باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم مبنای کار قرار گیرد.

سخنان فیضی در خصوص پرداخت مطالبات کشاورزان تا "اوایل آبان‌ماه" در حالی مطرح شد که در "اولین روز آبان" زمانی که انتظار می‌رفت پول کشاورزان پرداخت شود عدیل سروی رئیس جهادکشاورزی استان در مراسم معارفه سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد، تازه از اعطای تسهیلات بدون ضمانت به گندمکاران استان خبر داد و اظهار کرد: به آن دسته از زارعان گندمکار که تا کنون مطالبات خود را به صورت کامل دریافت نکرده‌اند به ازای هر هکتار مبلغ یک میلیون تومان تسهیلات بدون اخذ وثیقه ارائه می‌شود؛ اظهاراتی که واکنش‌های تند مردمی و رسانه‌ای را به همراه داشت.

در هر حال سریال دولت_کشاورز_معوقات همچنان ادامه داشت تا اینکه در چند روز گذشته تسهیلات اعطایی بانک کشاورزی بازهم خبرساز شد؛

بسیاری از کشاورزان با توجه به زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه پرداخت تسهیلات بدون سود و بهره توسط بانک تنها برای مدتی محدود است و اگر در زمان مقرر دولت نتواند،پول را به حساب بانک واریز کند، کشاورزان باید مبلغ دریافتی را با احتساب سود به بانک برگردانند، سردرگم بودند.

در همین خصوص رضا نوری مدیر شعب بانک کشاورزی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگارسبلان‌مااظهار کرد: تسهیلات اعطایی به  کشاورزان 70 درصد مطالبات معوق هر کشاورز را شامل می شود.

وی در خصوص شرایط پرداخت تسهیلات با بیان اینکه تسهیلات صرفا در جهت حمایت از کشاورزان و بدون وثیقه و ضامن پرداخت می‌شود گفت:طبق توافقات صورت گرفته و دستور دکتر شهیدزاده؛مدیرعامل بانک کشاورزی، برای جلوگیری ازتاخیر کاشت پائیزه کشاورزان و برای تامین نهاده های کشاورزی، پرداخت این مبلغ به صورت دوماهه و بدون سود در نظر گرفته شده است و در این مدت دولت مکلف شده مطالبات کشاورزان را واریز کند.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان اردبیل در خصوص دغدغه کشاورزان مبنی براینکه اگر دولت در این دوماه نتواند مطالبات کشاورزان را به حساب بانک واریز کند، سود به تسهیلات اعطایی تعلق می‌گیرد یا نه؟ گفت: هنوز برای دوماه بعدی تصمیم گیری نشده است؛ ما امیدواریم وعده دولت محقق شود.

نوری اظهار امیدواری کرد که در صورت عدم پرداخت مطالبات کشاورزان به حساب بانک در مدت تعیین شده دوماهه، دولت تصمیمی نخواهد گرفت که کشاورزان بیش از این متضرر شوند.

در هر حال با توجه به اینکه نمایندگان استان در مجلس از پرداخت مطالبات گندمکاران اردبیلی نهایت تا اواخر آبانماه خبر داده بودند، حالا دادن تسهیلات توسط بانک کشاورزی در مقابل طلب کشاورزان، شبهاتی را در بین این قشر زحمت کش جامعه ایجاد کرده است و آنها انتظار دارند مطالبات به حق و قانونی‌شان، بدون هیچ ماده و تبصره‌ای به حسابشان واریز شود.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد