سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 72760
|
12:06 - 1396/08/21
نسخه چاپی

يادداشت/

یک بام و دو هوا در اتحاديه عكاسان

یک بام و دو هوا در اتحاديه عكاسان
اتحاديه عكاسان و فيلمبرداران که زماني به عنوان يک هنر از جايگاه ويژه اي برخوردار بود اکنون به دليل کم توجهی و نبود حمايت جدي مسئولان با مشکلات عديده اي روبرو شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآران مغان، رکود اقتصادي از يک طرف و تداخل صنفي از طرف ديگر مشکلاتي را براي صنف عکاسان و فيلمبرداران در شهرستان پارس آباد بوجود آورده است؛ اين صنف که زماني به عنوان يک هنر از جايگاه ويژه اي برخوردار بود اکنون به دليل کم توجهی و نبود حمايت جدي مسئولان با مشکلات عديده اي روبرو شده است.

اکنون ديگر عکاسي مختص عکاسان هنرمند و کاربلد در آتليه ها و عکاسي ها نيست. بلكه يک عکس پرسنلي که سال ها بر روي شناسنامه ، گذرنامه و دیگر کارت هاي شناسائي ثبت مي شد، امروزه در مراکز وابسته به ثبت احوال، پليس+۱۰ و در مدارس توسط اشخاص غير حرفه اي گرفته مي شود که این موارد به دليل بی توجهی به حقوق صاحبان اين صنف است.

عکاسي يک هنر اختصاصي است، نه يک شغل سيار و عمومي؛ هيچ عکاسي چه مجوزدار و يا بدون مجوز، حق عکاسي در مدارس و يا اماکن ديگري را به صورت سيار ندارد و اين کار تداخل صنفي محسوب شده و خلاف قانون نظام صنفي است.

گویا که گوش شنوایی برای پایان دادن به مشکلات صنف عکاسان شهرستان پارس آباد وجود ندارد. در حالي یک واحد صنفی پروانه دار اکنون هزینه هایی همچون هزینه اجاره، مالیات، عوارض شهرداری و دارایی را پرداخت می‌کند اما عکاسی توسط دفاتر پیشخوان و دفاتر پستی وابسته به دستگاه های دولتی باعث شده تا تعداد زیادی از واحدهای صنفی عکاسان تعطیل شوند.

لازم به ذکر است صنف عکاسان از سال ۹۱ با این مشکل مواجه هست و دولت با اینگونه اقدامات راه امرار معاش واحدهای صنف عکاسی را بسته و معلوم نیست تا چه زمانی قرار است این رویه ادامه پیدا کند.

شرایط به گونه ای شده که به ندرت افراد برای انداختن عکس يا حتي فيلمبرداري از مجالس به آتلیه های عکاسی يا اتحاديه عكاسان و فيلمبرداران مراجعه می‎کنند و تمامی منابع درآمدی صنف عکاسان به گونه ای تعدیل شده و تنها عکس پرسنلی مانده بود که آن هم به لطف اقدامات دفاتر پیشخوان و دفاتر پستی گرفته شده است؛ لذا اگر اقدامی صورت نگیرد، این صنف تعطیل خواهد شد.

یکی از مشکلات صنف عکاسان مشکل بیمه است و لذا صنف عکاسان را جزء هنرمندان نمی بینند و باید بیمه را کامل پرداخت کنند. دسته‌بندی برای قشر هنری صورت گرفته که بر اساس آن صنف قالی بافان، نوازندگان، خوانندگان، طراحان، نقاشان و خطاطان در رسته هنری قرار گرفته اند و بیمه این اقشار با یارانه انجام می شود اما معلوم نیست چه اتفاقی افتاده که صنف عکاسان جزء هنرمندان محسوب نمی شود و باید ۳ برابر بیمه هنرمندان را حق بیمه پرداخت كنند.

از سويي وقتي صنف عکاسی که عملا در رکود بسر می برد چرا بايد شاهد این همه افزایش مالیاتی باشد. مگر مالیات را بر اساس افزایش درآمد وصول نمي کنند، پس زمانی که هیچ گشایش اقتصادی صورت نگرفته چرا بايد شاهد افزایش چند برابری مالیات در اتحاديه عكاسي باشيم.

اميد است مشكلات مطرح شده كه نه تنها شهرستان پارس آباد بلكه گريبانگير تمامی شهرهای ایران نيز شده است، توسط نمايندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مطرح و نسبت به برطرف کردن این موانع که خارج از اختیار و نظارت اصناف می باشد اقدام گردد.

محبت جعفرپور (رئیس اتاق اصناف و رئيس اتحادیه عکاسان و فيلمبرداران شهرستان پارس آباد)

انتهاي پيام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد