سرویس: وبگردی
کد خبر: 72997
|
16:41 - 1396/08/28
نسخه چاپی

سرنوشت نامعلوم فرودگاه پارس آباد مغان؛

قديمي ترين فرودگاه استان اردبيل همچنان در پيچ و خم وعده هاست

	قديمي ترين فرودگاه استان اردبيل همچنان در پيچ و خم وعده هاست
تعطیلی پروازهای فرودگاه پارس آباد در میان اظهارات ضد و نقیض مسئولان هنوز مبهم باقی مانده است و با وجود اتمام بهسازي و تعريض باند فرودگاه خبري از افتتاح آن نيست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازخبرنگار آران مغان، علت تعطیلی پروازهای فرودگاه پارس آباد مغان در میان اظهارات ضد و نقیض مسئولان هنوز مبهم باقی مانده است به طوریکه برخی از آنها عدم استقبال مردم از پروازها، برخی دیگر تمایل شرکت های هواپیمایی برای دایر کردن پرواز در کلانشهرها و استانهای بزرگ و تعدادی دیگر نیز با حذف صورت مسئله پايين بودن هزينه بليط و موقعیت کنونی فرودگاه پارس آباد را علت تعطيلي پروازها اعلام می کنند.

تعطيلي پروازهای فرودگاه پارس آباد مغان با اينكه بارها از سوی مردم و خبرنگاران مورد انتقاد قرار گرفته است و این معضل به مسئولان استاني و كشوري نيز گوشزد شده است اما تاکنون برای رفع مشکل پروازهای فرودگاه اين شهرستان اقدام جدي صورت نگرفته است.

////

مسئولان فرودگاه پارس آباد مغان معتقدند که فرودگاه اين شهرستان از همه شرایط لازم برای برقراری پرواز برخوردار است اما از طرف دیگر سازمان و متولیان شرکت های هواپیمایی خلاف این عقیده را دارند.

با اينكه فرودگاه شهرستان پارس آباد 6 سالي مي شد به دليل بهسازي باند تعطيل و نزديك پنج ماهي است كه عمليات بهسازي آن به اتمام رسيده، با وجود داشتن همه شرايط و امكانات اما هنوز در پيچ و خم وعده هاي مسئولان استاني و كشوري مانده و خبري از برقراري مجدد پروازهاي مسير پارس آباد - تهران نيست.

براستي چرا هر باري كه مسئولان پاي وعده هاي افتتاح فرودگاه پارس آباد مغان را به ميان مي آورند، اين وعده ها رابطه معكوس بخود مي گيرد كه براي نمونه مي توان به وعده بهره‌برداری مجدد فرودگاه پارس‌آباد مغان كه اخيرا نماینده مردم شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی خبر افتتاح آن را در هفته دولت داده بود، اشاره كرد.

///

براستي چرا با وجود اعلام آمادگی سرمايه گذار بومي شهرستان برای چارتر پروازی شرکتهای هواپیمایی در پارس آباد هنوز اين شرکتها از برقراري پرواز برای مسیر پروازی پارس آباد - تهران طفره مي روند؟

فرماندار شهرستان پارس آباد در رابطه با عدم استقبال شرکت‌های هواپیمایی براي برقراري مسير پروازي اين شهرستان مي گويد: سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه های کشور و هواپیمایی ملی جمهوری اسلامی ایران (هما) و سایر شرکتهای هوایی که اسماً خصوصی بوده اما وابسته به نهادهای عمومی و دولتی می باشند موظفند حتی اگر ضرر هم بکنند نسبت به برقراری پروازهای فرودگاه پارس آباد مغان حداقل 2 پرواز در هر هفته اقدام نمایند.

///

اكبر صمدي از از توافق انجام شده با سرمایه گذار بومی برای چارتر پروازی خبر داد و افزود: ما مطمئن هستیم با توجه به جمعیت 500 هزار نفری پارس آباد و شهرستانهای همجوار و شرکتها و کارخانجات فعال منطقه مغان این فرودگاه حتی بهره وری بیشتری نسبت به خیلی از مراکز استانها خواهد داشت.

روشن نصيري سرمايه گذار بومي شهرستان پارس آباد كه براي چارتر پروازی و هندلينگ فرودگاه پارس آباد اعلام آمادگي كرده، مي گويد: از آنجايي كه فرودگاه پارس آباد مغان برابر استانداردهاي لازم تجهيز و بهسازي شده و امكان پرواز براي هواپيماي فوكر 100 و ATR فراهم شده است طي درخواستي كتبي به فرماندار پارس آباد، مديركل فرودگاههاي استان اردبيل و مديرعامل شركت هواپيمايي آسمان آمادگي خود را بر چارتر كل صندلي هاي هواپيما و هزينه هندلينگ پروازي اعلام كردم.

////

وي با بيان اينكه 6 ماه از درخواست داده خود به مسئولان مبني بر چارتر پروازهاي فرودگاه گذشته است، گفت: تا كنون چندين بار براي چارتر پروازي فرودگاه پارس آباد مغان به سازمان و شركت هاي هواپيمايي از جمله آسمان مراجعه كرده ام اما هنوز پاسخ شفافي در اين رابطه نداده اند.

نصيري که معتقد است مسئولان عادت دارند سرمایه گذار را فقط سر بدوانند، افزود: در استان ما با سرمایه گذاران درست مثل بنگاه های املاک رفتار می کنند فقط می خواهند زمین های نامرغوب را به کارخانه دار بفروشند بدون آنکه خود را ملزم به حمایت ببینند.

اين سرمايه گذار پارس آبادي با اشاره به مکاتبات متعدد مسئولان شهرستاني با سازمان هواپیمایی کشور، خواستار عملی کردن تعهدات شركت هاي هواپيمايي در قبال پروازهاي شهرستان پارس آباد مغان شد.

////

با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که تا چه زمانی مشکل پرواز در فرودگاهی که سالانه صدها ميليون تومان صرف نگهداری آن می شود در میان اظهار نظرهای متناقض مسئولان ادامه خواهد داشت.

گفتني است، پروازهای فرودگاه شهرستان پارس آباد نزدیک 40 سال و تا اواخر سال 91 برقرار بود اما از اواخر فروردین ماه سال 92 به بهانه بهسازی و افزایش طول و عرض باند و نیز ایجاد امکانات لازم برای نشست و برخاست هواپیماهای بدنه متوسط تعطیل شد و با وجود بهسازی و افزایش پهناي باند كه ابتداي سال 96 به اتمام رسيد اين فرودگاه هنوز به بهره برداري نرسيده است.

فرودگاه پارس‌آباد مغان به عنوان قدیمی‌ترین فرودگاه استان اردبیل در سال 1352 تأسیس و در سال 1381 از شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان منفک و تحویل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور شد.

گزارش از مرتضي بري

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد