سرویس: اقتصادی
کد خبر: 73109
|
10:47 - 1396/09/02
نسخه چاپی

گفتگوی ویژه با 9 کارآفرین بسیجی؛

جهادگران عرصه اقتصاد مقاومتی بسيج پارس آباد را بشناسید + عكس

جهادگران عرصه اقتصاد مقاومتی بسيج پارس آباد را بشناسید + عكس
اقتصاد مقاومتي واژه‌ای که این روزها در طرحهاي بسيج شهرستان پارس آباد جان تازه‌ای به خود گرفته است، جوانانی که با سرمایه‌های اندک اما اراده‌ای قوی دست به انجام فعالیت‌هایی زدند که رفته رفته تبدیل به کار و کسب‌های بزرگ شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآران مغان، همیشه در شهر و یا محل زندگی ما افراد موفق و با پشتکار زیادی وجود دارند که ما از آن ها بی اطلاع هستیم و با شناخت آن ها میتوانیم از این افراد به عنوان الگویی مناسب برای پیشبرد اهداف زندگی خود استفاده کنیم.

افرادي از جنس كارآفرين که تنها با همت و تلاش خود موفق شده اند ضمن رسيدن به خودكفايي، براي بخشي از بيكاران نيز شغل ايجاد كنند.

در این گزارش به معرفی 9 کارآفرین شهرستان پارس آبادي می پردازیم که با تسهیلات بسیج در حوزه اقتصاد مقاومتی براي چندين نفر ایجاد اشتغال نموده و گام مهمي در جهت خودكفايي توليدات داخلي كشور برداشته اند.

* از كارآفريني با ماهي قزل آلا تا درآمد 40 ميليوني يك جوان 22 ساله در روستا

مهدي اسدي يكي از جوانان با انگيزه شهرستان پارس آبادمغان است كه توانسته در كنار خانواده اش با استفاده از تسهيلات اقتصاد مقاومتي و پرورش ماهي قزل آلا كسب و كار پر رونقي را در روستاي مجيدآباد براي خود ايجاد كند.

اسدي شروع فعاليت خود در اين عرصه را از پنج سال پيش عنوان مي كند و مي گويد: علاقه زياد به پرورش ماهي باعث شد تا خانواده اش با فروش خانه مسكوني خود در شهر پارس آباد به روستاي مجيدآباد مهاجرت كرده و با خريد زميني به اين حرفه روي آورده و ضمن راه اندازي پرورش ماهي در زميني به مساحت 400 مترمربع، براي چند نفر هم ايجاد اشتغال نمايد.

///

این پرورش دهنده ماهی سردآبی با تقدیر از حمایت های بسیج سازندگی، درباره میزان تولید ماهی‌قزل آلا و سود حاصله از آن در مجتمع تولیدی‌اش، اظهار می‌کند: ابتداي كار پرورش ماهي را با 3 هزار قطعه ماهي قزل آلا شروع و هم اكنون در حال حاضر مشغول پرورش 10 هزار قطعه ماهی قزل آلا است.

وي ادامه مي دهد: با آورده 15 ميليوني و تسهيلات 45 ميليون توماني بسيج سازندگي موفق به احداث استخر پرورش ماهي شده و ضمن ايجاد اشتغال براي 4 نفر، سالانه بالغ بر 40 ميليون تومان از فروش ماهي درآمدزايي می كند.

* كارآفريني كه با 2 كندو، صاحب 380 كندو شد

بهزاد حيدري با 37 سال سن یکی از زنبورداران موفق پارس آبادي در روستاي اجيرلو است. او از 30 سالگی و بخاطر علاقه به زنبورداری این کار را آغاز کرده است.

اين فعال اقتصاد مقاومتی مي گويد: زنبورداري را در ابتدا با 2 كندو شروع و با تسهيلات 30 ميليون توماني كه از بسيج سازندگي ناحيه پارس آباد دريافت كرده، توانسته است تعداد كندوها را به 380 عدد افزايش دهد.

این کارآفرین بسیجی در مورد درآمد حاصبل از این شغل گفت: سالانه به صورت ميانگين 20 الي 30 ميليون تومان از اين شغل درآمدزايي كرده و در همين زمينه براي دو نفر نيز اشتغالزايي ايجاد شده است.

///

جبدري با اشاره به اينكه در كنار زنبورداري به كار كشاورزي هم مشغول است، افزود: كساني كه مي گويند شغل نيست اينها بهانه اي بيش نيست چرا كه شغل بسياري وجود دارد كه تنها به همت و تلاش خود فرد بستگي دارد و الان بسیاری از جوانان این شهرستان با همین تسهیلات اعطایی بسیج سازندگی در راستای اقتصاد مقاومتی توانسته اند علاوه بر ایجاد تولید باعث اشتغال خود و حتی دیگران شوند.

اين کارآفرین عرصه اقتصاد مقاومتی در توصيه به افرادي كه قصد ورود به پيشه زنبور داري دارند، گفت: براي شروع كردن كار زنبور داري نياز به داشتن سرمايه زياد نيست بلكه زنبورداري را مي توان از 2 يا 3 كندو شروع و به مرور آن را افزايش داد.

* راه اندازی کارگاه تولیدی پنیر پیتزا توسط یک جوان روستایی

صالح فرهادپور یکی از فعالان اقتصاد مقاومتی در شهرستان پارس آباد است که توانسته با دریافت 40 میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی و راه‌اندازی کارگاه تولیدی پنیر، کمک شایانی به اقتصاد خانواده خود داشته باشد.

وي 35 ساله، دانشجوی مقطع کارشناسی برق و از جمله جوانان با استعداد روستای موسی لو است که با اراده و پشتکار موفق به راه اندازی یک کارگاه تولیدی و اشتغال آفرین در این روستا شده است.

///

فرهادپور در رابطه با شغلش مي گويد: در سال 1394 با توجه به اینکه شغلم دامداری در روستا بود تصمیم به راه اندازی یک کارگاه تولیدی پنیر در روستای موسی لو کردم که در این راستا به بسیج سازندگی ناحیه پارس آباد مراجعه و با ارائه طرح خود موفق به دریافت 40 میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی شدم.

وی افزود: برای اینکه شروع کار جدید بدون تجربه و دانش مورد نیاز بود با حداقل امکانات منزل مسکونی روستایی و با استفاده از حیاط منزل پدری ام در زمینی به مساحت 90 متر مربع یک کارگاه کوچک در زمینه کار تولید پنیر را آغاز کردم.

اين فعال اقتصاد مقاومتي با بیان اینکه در ابتدای راه اندازی این کارگاه مهمترین مشکلش نداشتن سرمایه بود، گفت: پس از مراجعه به بسیج سازندگی و بازدید مسئول بسیج سازندگی شهرستان پارس آباد از این کارگاه از طرح بنده حمایت شد و هم اکنون در کنار دامداری مشغول فعالیت در این کارگروه هستم.

این کارآفرین اهل روستای موسی لو با اشاره به اینکه در این كارگاه سه نفر مشغول کار هستند، تصریح کرد: عمده محصولاتی که در اين كارگاه تولید می‌ شود شامل، پنیر معمولی، پنیر پیتزا، پنیر ریکوتا و همچنین پنیر خامه ای است كه بعد از فرآوري به بازار عرضه مي شود.

* ساخت دستگاه رب‌ساز توسط مبتکر بسیجی در پارس‌آباد

خلیل آسمند یکی از کارآفرینان برتر در زمینه صنایع تبدیلی و کوچک در شهرستان پارس آباد است. این مبتکر بسیجی که لیسانس مدیریت بازرگانی دارد نزدیک 6 سال است که وارد فعالیت در حوزه تولید قطعات و ادوات کشاورزی شده و با کارآفرینی برای چندین نفر در این راستا موفقیت هایی را هم کسب کرده است.

این مبتکر بسیجی که بخشی از کار تولیدی خود را مدیون حمایت های بسیج سازندگی می داند، گفت: با وام 20 میلیونی که از سپاه ناحیه پارس آباد دریافت کرده است ضمن ساخت و طراحی دستگاهی به نام رب کش گوجه علاوه بر کسب درآمد، بصورت مستقیم برای 11 نفر و غیر مستقیم برای 20 نفر دیگر نیز اشتغالزایی ایجاد کند.

وي می گوید: هزینه تمام شده این دستگاه برایش که به تولید انبوهی رسیده 3 میلیون تومان بوده است و در بازار فروش قیمت آن بین 4/5 الی 5 میلیون تومان به دست مشتریان می رسد.

///

آسمند تاکید کرد: این دستگاه به صورت ابتکاری ارتقاء یافته است و در مقایسه با نمونه موجود در بازار مزیت هایی از قبیل آبگیری تمیز و بی دانه و بدون پوسته گوجه به دلیل داشتن توری با سوراخ قطر یک میلیمتری در مقایسه با مشابه خود که قطر سوراخ توری 2 میلیمتری دارد.

وي، توری بودن محفظه داخلی بر خلاف نمونه مشابه، تعویض توری آسان در هنگام نیاز، تمیزکاری با آب کم بعد از هر بار آبگیری گوجه، تمام استیل (به خاطر بهداشتی بودن آب گوجه)، برقی و موتوری (موتور دیزلی) بودن آن در مواقع نبود برق و یا در مواقعی که به سکوت نیاز است و یا در مواقعی که با حجم زیاد کار مواجه باشید از جمله مزیتهای این دستگاه عنوان كرد.

* جوان پارس آبادی در مسير احیای نسل شتر دوکوهانه در حال انقراض

پرورش شتر از گذشته هاي دور در ايران رايج بوده است و خانواده هاي روستايي و عشايري، با نگهداري تعدادي شتر، آن ها را پرورش داده و علاوه بر اینکه وسیله اصلی رفت‌وآمد آنها بوده، از سویی دیگر از شیر و گوشت و چربی کوهان شتر به جای کره و از پشم آن نيز براي ساختن خیمه‌ها، پتو، فرش، لباس‌های پشمی، طناب و ریسمان استفاده مي كردند؛ همان روشی که امروز نام اقتصاد مقاومتی بر آن گذاشته شده است و تلاش های فراوانی برای به نتیجه رساندن آن در حال انجام است.

در همين زمينه به سراغ مجتبي اعيادي يكي از پرورش دهندگان موفق شتر دوكوهانه در يكي از قشلاقات شهرستان پارس آباد رفته ايم. مجتبي که متولد سال 1372 و داراي مدرك کاردانی مكانيك خودرو می باشد به جای تلاش برای استخدام در مشاغل دولتی، دست به فعالیتی زد که شايد كمتر كسي به دنبال آن مي رفت.

///

وي مي گويد: از کودکی علاقه خاصی به طبیعت و پرورش شتر داشته و به همین خاطر از چندین سال قبل هم تعدادی شتر از نژاد دو كوهانه را پرورش داده و تا به اکنون نیز این حرفه را از گذشتگان خود ادامه داده و هم اكنون 9 نفر شتر در "كچي قشلاقي" (قشلاق آبا و اجدادي) دارد.

اعيادي، هدف از اجراي اين طرح را جلوگيري از انقراض نسل شتر دوكوهانه و احياي اين صنعت در بين عشاير منطقه مغان عنوان كرد و گفت: در بازديدي كه فرمانده سپاه ناحیه شهرستان پارس آباد از فعالیت بنده داشتند قرار شد بسيج سازندگي اين ناحيه در قالب حمايت از طرح های اقتصاد مقاومتی مبلغ 20 ميليون تومان وام براي گسترش و توسعه از این طرح كمك کنند.

* کار آفرین موفق پارس آبادی، اقتصاد مقاومتی را با پرورش شترمرغ عملیاتی کرد

اقتصاد مقاومتی مفهومی است که این روزها به‌عنوان راهگشای برون رفت اقتصاد کشور از وضعیت نابسامان و سست کنونی بیان می‌شود.

در راستای تحقق شعار امسال و نظر به منویات معظم له در این خصوص، "قوتاز امانی" کارآفرین پارس آبادی موفق شد با پرورش 31 قطعه شترمرغ در فاصله زمانی 7 ماه نام خود را در فهرست کارآفرین موفق در عرصه اقتصاد مقاومتی، به نمایش بگذارد.

این کارآفرین پارس آبادی می گوید: با حمایت و راهنمایی های بسیج سازندگی سپاه ناحیه پارس آباد و جذب مبلغ 20 میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیج و آورده شخصی 30 میلیون تومانی توانسته یک مزرعه شتر مرغ در ورودی روستای گوشلو راه اندازی کند.

////

وی نه تنها برای خود بلکه برای سایر اعضای خانواده اش نیز فرصت شغلی ایجاد کرده و آنان را نیز در این طرح سهیم کرده است به طوری که برای افراد دیگر نیز اشتغال غیر مستقیم نیز ایجاد کرده است.

تمامی این اقدامات و ایجاد اشتغال برای سایر اعضای خانواده در حالی صورت گرفته که میزان دریافت تسهیلات از سازمان بسیج سازندگی شهرستان پارس آباد به مبلغ 20 میلیون تومان بوده و این نشان می دهد که با اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی و با کوچکترین تسهیلات می توان اقدامات بزرگی انجام داد و حتی برای دیگران نیز فرصت های شغلی ایجاد کرد.

"قوتاز امانی" که دارای 31 شتر مرغ مولد در مزرعه ای به مساحت هزار مترمربع است، در حالی از 7 ماه پیش مشغول این کار شده که تداوم این طرح نیز به نوعی نیازمند حمایت های مالی و پشتیبانی متولیان امر است.

* از كار در زمينهاي كشاورزي تا توليد سالانه 3 هزار قطعه بوقلمون با درآمد 30 ميليون توماني

ورود مثبت و اثر گذار بسیج سازندگي به عرصه های اقتصادی و اعطای تسهیلات در زمینه اشتغال زایی باعث شده اباذر قرباني يكي از پرورش دهندگان بوقلمون علاوه بر اشتغال زايي خود، زمينه اشتغال 2 نفر ديگر را نيز فراهم كند.

این فعال حوزه اقتصاد مقاومتی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری اولیه در این شغل گفت: سروته کارم را با 10 ميليون تومان آورده شخصي و 30 میلیون تومان وامي كه در قالب اقتصاد مقاومتي از بسيج سازندگي گرفته بودم شروع کردم.

///

قرباني با بيان اينكه مدت 2 سال است در زمينه پرورش بوقلمون مشغول فعاليت بوده، افزود: در اين مدت با خرید 30 جوجه بوقلمون کار خود را شروع و سپس با گذشت زمان توانستم تعداد بوقلمون ها را در يك فضاي 500 متري در روستاي بيوك خانلو پارس آباد افزایش و کار خود را توسعه دهم.

وي با اعلام رضایت از طرح به اجرا درآمده اش می گوید: با همت و پشتكار قادر مردانه دوست و شريكم در اين كار سالانه 3 هزار بوقلمون پرورش و به بازار مصرف عرضه مي كنيم كه سالانه 300 ميليون ريال برایمان سودآوري دارد.

* پرورش ماهیان خاویاری براي اولين بار در استان اردبيل

تاروردي جعفري یکی از كارآفرين با انگیزه شهرستان پارس آباد است که با استفاده از تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ناحیه پارس آباد توانسته است پرورش ماهيان خاوياري براي اولين بار در استان برای خود راه اندازی کند و کسب و کار پر رونقی را در بخش اسلام آباد مغان برای خود ایجاد کند.

///

جعفري در ارتباط با شغل خود گفت: در كنار آورده شخصي خود 500 میلیون ریال وام اقتصاد مقاومتی از محل بسیج سازندگی دریافت کرده که با استفاده از آن اقدام به راه اندازي پرورش ماهيان خاوياري در محوطه خانه خود كرده است.

وي با اشاره به اشتغال 3 نفر در اين پرورش ماهي از گسترش فضاي مزرعه پرورش ماهيان خاوياري خود خبر داد.

* تحقق اقتصاد مقاومتی با دستان یک زوج پارس آبادی

کارآفرینی واژه‌ای که این روزها در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی شهرستان پارس آباد جان تازه‌ای به خود گرفته است، جوانانی که با سرمایه‌های اندک اما اراده‌ای قوی دست به انجام فعالیت‌هایی زدند که رفته رفته تبدیل به کار و کسب‌های بزرگ شده است.

"علی اصغر و کلثوم" زوج خوشبخت و کارآفرین پارس آبادی هستند که به جهت علاقه مندی و کمک به خودکفایی و بهبود امرار معاش خود مدتی است پا به عرصه تولید پرورش قارچ گذاشته و توانسته اند اقتصاد مقاومتی را در محیطی کوچک معنا کند.

////

این زوج موفق پارس آبادی در رابطه با شغلشان می گویند: با راهنمایی و حمایت های بسیج سازندگی سپاه ناحیه پارس آباد اقدام به راه‌اندازی یک کارگاه قارچ دکمه‌ای در حیاط خانه خود کرده و با تسهیلات 170 میلیون ریالی که از بسیج سازندگی دریافت کرده اند، کار پرورش قارچ را شروع نموده اند.

این زوج تحصیل کرده که هر دو فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ریاضی هستند، اظهار کردند: با علاقه ای که به پرورش قارچ داشته این کار را از سال گذشته آغاز و توانسته اند در این مدت به سودآوری خوبی دست یابند.

اين زوج كارآفرين با تبدیل قسمتی از حیاط خانه خود، اقدام به راه اندازی یک کارگاه هر چند کوچک کرده که سوای از سودآوری آن، زمینه اشتغال يك هم نفر شده است.

گزارش از مرتضي بري

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد